Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de start van schooljaar 2023-2024 hebben we ongeveer 275 leerlingen, verdeeld over 12 groepen. Vanuit pedagogische uitgangspunten zijn de groepen 1/2 combinatiegroepen. De groepsgrootte varieert tussen de 19 en de 32 leerlingen. In de groep van 32 leerlingen werken we dubbele leerkrachten.
In groep 1 en 2 werken we thematisch. Binnen de activiteiten van de thema's worden alle vakken/leerlijnen geïntegreerd aangeboden. Groep 1/2 krijgt net als de andere groepen twee keer in de week 45 min. bewegingsonderwijs.
Onder wereldoriëntatie valt: geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, verkeer en burgerschap.
Onder taal valt bijvoorbeeld ook spelling en presenteren.
Onder overig valt o.a.: sociale vorming, spelend leren, (technisch) schrijven, burgerschap
Na het reflecteren op de standaarden voor basisondersteuning, onze algemene ondersteuningsmogelijkheden en het omgaan met kinderen met extra onderwijsbehoeften trekken wij de volgende conclusies over onze mogelijkheden, grenzen, ambities en ontwikkelpunten:
Mogelijkheden
De basisondersteuning en begeleiding van leerlingen met dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, ADHD en ASS problematiek is aanwezig op school.
Grenzen
Als de begeleiding van leerlingen in hoge mate meer vraagt dan de basisondersteuning vragen/zoeken wij hulp, ondersteuning en expertise bij het samenwerkingsverband. Groepsgrootte, combinatiegroepen, groepssamenstelling op het gebied van ondersteuningsvraag, samenwerking met ouders en leerkrachtvaardigheden zijn van invloed hierop.
Ambities
Wij streven ernaar om alle leerlingen, dus ook leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften zo goed mogelijk te begeleiden en ondersteunen tijdens hun basisschool loopbaan. In ons professionaliseringsplan is opgenomen dat leerkrachten steeds deskundiger worden op het gebied van diverse leerproblematieken en gedragsstoornissen.
Ontwikkelpunten
- Het betrekken van ouders en leerlingen bij het bBeschrijven van onderwijsbehoeften van leerlingen.
- Het eigenaarschap van kinderen over hun eigen leerproces stimuleren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het samenwerkingsverband heeft de ambitie het onderwijs nog inclusiever te maken. Dit vraagt van ons dat wij het onderwijs nog beter afstemmen op leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Wij werken met verschillende leerlingen op eigen leerlijnen voor bepaalde vakken. Wij hebben de ambitie om voor alle leerlingen nog meer vanuit de leerlijnen te gaan werken in plaats vanuit het gemiddelde van de leerstof per leerjaar. Tot slot is het onze ambitie om onze kennis over onderwijs aan leerlingen met NT2 uit te breiden, zodat ons onderwijs nog passender wordt voor deze leerlingen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.