Dorpsschool Meeden

Hereweg 201 9651 AG Meeden

Schoolfoto van Dorpsschool Meeden

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodetoetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen van een betreffend vak in kaart brengen.

De tussenresultaten worden gebruikt om:

  1. ons onderwijs te evalueren
  2. de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen

Na de toetsperiodes (in januari en juni) worden plannen voor leerlingen opgesteld voor de volgende periode. We kijken daarbij vooral naar wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. (Dit zijn de onderwijsbehoeften.)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt gebruik gemaakt van de Plaatsingswijzer.

Ouders en kinderen worden vanaf groep 7 meegenomen in het schooladvies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Dorpsschool is een nieuwe school, waar gewerkt wordt aan een veilig pedagogisch klimaat. Wij zijn sinds 2021 een Vreedzame School. Dit programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap sluit aan bij de behoefte van de school:

- kinderen voelen zich gehoord en gezien

- kinderen krijgen een stem

- kinderen leren om samen een beslissing te nemen en conflicten op te lossen

- kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar

- kinderen staan open voor verschillen tussen mensen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Veilige schoolomgeving
  • Ouderbetrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 20 juni 2019 heeft er een verificatieonderzoek plaatsgevonden op Dorpsschool Meeden.

De inspecteur heeft specifiek gekeken naar de kwaliteitszorg op de school en deze als voldoende beoordeeld.

Hiermee valt de school onder het basistoezicht van de inspectie. 

Het getoonde inspectierapport is een rapportage van de Sjaloomschool. In de bijlage is het verslag van het verificatieonderzoek op Dorpsschool Meeden te vinden.

Terug naar boven