Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen op de Spiegel zijn op leeftijd ingedeeld. Binnen deze jaarklassen worden verschillende groepen gehanteerd die worden verdeeld op niveau. De groepen 1 en 2 zijn gemengd. Binnen deze twee groepen wordt er op vier niveaus gedifferentieerd. De kinderen van groep 1 en 2 zijn verdeeld in twee stamgroepen. Verder wordt er gewerkt met enkele combinatiegroepen en enkele homogene groepen.
Onze groepen 1-2 maken 905 uur op jaarbasis (schooljaar 2022-2023). Ze komen naar school van maandag t/m vrijdag waarvan 16 vrijdagen vrij zijn. In de praktijk betekent dit dat ze om de week een vrijdag vrij hebben.
De groepen 3 t/m 8 maken 993 uur op jaarbasis (schooljaar 2022-2023). De kinderen gaan naar school van maandag t/m vrijdag.
De organisatie van de extra begeleiding.
Drie keer per jaar bespreekt de Interne Begeleider met de groepsleerkracht de resultaten en de voortgang van de leerlingen. Soms zijn de prestaties in de klas, de uitslagen van de toetsen of het gedrag van de leerling aanleiding om extra maatregelen te nemen. Deze zorg wordt gecoördineerd door de interne begeleider. Leerlingen met zeer hoge resultaten en leerlingen met zwakkere resultaten, of met sociaal emotionele problemen komen in aanmerking voor extra zorg. De leerling krijgt dan extra hulp. Dit kan in vele verschillende vormen plaats vinden: door de leerkracht , extra begeleiding door een leerling (tutorleren) , extra oefenstof (eventueel voor thuis) , verdieping/verbreding van de leerstof , verlengde instructie tijdens de les (nog eens herhalen, in andere woorden, met ander lesmateriaal).
Schoolondersteuningsprofiel.
Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.
De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:
• Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep
• Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep
• Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen
• Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten
• Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.
Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4).
Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies.
Gemeentelijke ondersteuning.
Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet. Zorgondersteuning Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd. Knooppunt Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie voor de komende jaren is om onze kwaliteitszorg te optimaliseren d.w.z. voortdurend met het hele team ons aanbod, methodes en handelingsgerichte activiteiten in de klas af te stemmen, te evalueren en bij te stellen.
De school brengt ouders die gebruik willen maken van voor- en/of naschoolse opvang in contact met MIK Kinderopvang aangezien die instantie uw wensen kan verwezenlijken. Het zgn makelaarsmodel. Er zijn arrangementen voor alle kinderen. Het gaat daarbij om:
• Voorschoolse opvang (07.30 uur – 8.30 uur)
• Naschoolse opvang (14.45 uur – 18.30 uur)
• Opvang op vakantiedagen en bij incidentele vrije dagen (07.30 – 18.30 uur) Alle administratieve zaken lopen via partner MIK.
Op pedagogisch gebied zitten MIK en de OBS de Spiegel op een lijn. Er vinden geregeld afstemmingsgesprekken plaats tussen de coördinator van MIK en de directeur van OBS de Spiegel.
Wilt u meer informatie of weten wat de kosten zijn? Neem dan contact op met de afdeling Relatiebeheer van MIK (043-3517171) of kijk op de website: www.mik-kinderopvang.nl.
U kunt ook altijd met het team van BSO de Spiegel bellen om een afspraak te maken om zelf een keer te komen kijken. Telefoon: 043-3671984