Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Cito Leerling in Beeld en Van Beekveld & Terpstra.
Toelichting van de school
Binnen de kleutergroepen wordt er gewerkt met Cito Kleuter in Beeld. Hierbij zijn de leerlijnen van sociaal emotionele ontwikkeling opgenomen. Twee keer per jaar wordt dit door de leerkrachten ingevuld.
Vanaf groep 3 worden de leerkrachtlijsten van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies twee maal per jaar ingevuld. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook nog een eigen lijst in binnen Cito Leerling in Beeld. Op bovenstaande manier ontstaat er een volledig beeld van het sociaal-emotioneel welbevinden en de executieve functies binnen een klas.
Daarnaast wordt de enquête Van Beekveld & Terpstra afgenomen onder de ouders om de tevredenheid binnen de school te monitoren.
Aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling
Een aandachtsfunctionaris is een contactpersoon binnen de school die deskundig is op het gebied van kindermishandeling en goed op de hoogte is van de meldcode. De aandachtsfunctionaris is vraagbaak voor medewerkers, biedt begeleiding wanneer de meldcode in werking treedt en onderhoudt contacten met externe organisaties. De aandachtsfunctionaris zorgt dat kindermishandeling op de beleidsagenda van de school blijft en volgt de beleidsontwikkelingen. Binnen onze school zijn juf Vera Ottenheijm en juf Caroline Heynen de aandachtsfunctionarissen, zij vervullen deze rol in samenwerking met de Intern begeleiders. Voor contact: v.ottenheijm@mosalira.nl of c.heynen@mosalira.nl.
Klachten/Schoolcontactpersoon (SCP)
Als u klachten heeft, horen we dat graag rechtstreeks van u zelf. De eerste stap die u kunt zetten, is de klacht met de leerkracht(en) van uw kind te bespreken. Kunt u bij hen niet terecht, wendt u zich dan tot de directie. Wilt u uw klacht in eerste instantie in vertrouwen bespreken, richt u zich dan tot de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is de persoon waar elke ouder of leerling een beroep op kan doen wanneer er een klacht is rondom schoolveiligheid. De klacht wordt in vertrouwen besproken en de contactpersoon zal zich hierbij discreet, objectief en onafhankelijk opstellen. Er wordt eventueel ondersteuning geboden bij het indienen van een klacht of u kan in contact worden gebracht met de externe vertrouwenspersoon van MosaLira.