Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijsteams
De Parkschool is een teamsgerichte arbeidsorganisatie, een TAO school. Werken in het onderwijs betekent dat men een collectief beroep uitoefent; samen zijn wij verantwoordelijk voor het onderwijs van al onze leerlingen! De Parkschool kent zes onderwijsteams. Drie in het SO, en drie in het VSO.Indeling onderwijsteams
Onze onderwijsteams kenmerken zich van kleur. In het SO hebben we de Onderwijsteams Roze, Lichtblauw, Donkerblauw en Paars. In het VSO Hebben we de onderwijsteams Geel, Groen en Rood.Leerlingen worden ingedeeld in een onderwijsteam, dat onderwijsteam bestaat uit ongeveer drie groepen. De leerlingen krijgen les van een vast team docenten dat zich iedere dag inzet om zo goed mogelijk onderwijs te geven. Uiteraard heeft de leerling een eigen leerkracht die eindverantwoordelijk is voor het onderwijsproces van de leerling. Meerdere keren per maand stemmen deze onderwijsprofessionals met elkaar of het onderwijsaanbod nog klopt. Het mooie aan deze vorm is dat meerdere docenten meekijken naar de ontwikkeling.
Bij de indeling van de onderwijsteams gelden globaal de volgende criteria:
- leeftijd en/of onderwijsjaren;
- cognitief niveau;
- Belemmerende en compenserende factoren;
Ook andere, niet nader genoemde overwegingen, kunnen bij de groepsindeling een rol van betekenis zijn.
Het onderwijs en de daarbij behorende onderwijsinhouden moeten optimaal functioneel zijn. Als school sluiten we aan bij de mogelijkheden van een leerling. We richten op wat een leerling al kan, en vanuit hier bouwen we verder. Daarnaast werken we in de Zone van de Naaste ontwikkeling. De volgende pijlers worden naast ons vaste aanbod aangenomen in ons onderwijsaanbod; wonen, werken, vrijetijdsbesteding en burgerschap onderwijs.
Voor de leerlingen van het SO is de pedagogische en didactische omgeving gericht op de realisering van voorwaarden. Dat wil zeggen dat binnen mogelijkheden wordt ingespeeld op (een zekere mate van) zelfstandigheid. Het onderwijsaanbod bestaat dan voor een groot deel uit kennis, vaardigheden en houding, die het mogelijk maken informatie te verwerven en te verwerken en om contact te maken, uitlopend in de instrumentele vaardigheden.
In het VSO krijgen de onderwijsactiviteiten een ander accent. De wijze van benaderen is passend bij de ouder wordende leerling en bij de mogelijkheden van de leer- en leefomgeving. De pedagogische en didactisch context is meer gebonden aan de directe voorbereiding op de naschoolse periode, waarin de leefverbanden wonen, werken en vrije tijd centraal staan.
Differentiatie
In het onderwijsteam wordt er rekening gehouden met het niveau van elke leerling. Er wordt extra oefenstof aangeboden of aanvullende extra uitdagende opdrachten. Iedere groep heeft voor ieder vakgebied een groepsplan. Wij proberen bij ons aanbod zoveel mogelijk aan te sluiten op de individuele ontwikkeling. Veel groepen in de onderwijsteams werken daarom groepsdoorbrekend. Zo kunnen we nog beter aansluiten bij het niveau.
Aangezien de Parkschool een school voor speciaal onderwijs is, worden onze leerlingen niet ingedeeld in jaargroepen. Derhalve is het niet mogelijk om de lestijden per vakgebied per leerjaar in te vullen.
Aangezien de Parkschool een school voor speciaal onderwijs is, worden onze leerlingen niet ingedeeld in jaargroepen. Derhalve is het niet mogelijk om de lestijden per vakgebied per leerjaar in te vullen.
De Parkschool biedt speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO) voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK). Meer informatie is te vinden op de website van de school (https://www.deparkschool.nl).
Ondersteuningsbehoeften van de Leerlingen:
- Structuur en visuele ondersteuning
- Verlengde instructie en kleine leerstappen
- Ondersteunende materialen en uitdagende werkvormen
- Tussentijdse feedback en eenvoudig taalgebruik
- Nabijheid van leerkracht en extra ondersteuning van onderwijsassistenten
Ruim een derde van de leerlingen heeft ASS (autisme spectrum stoornis) en/of bijkomende gedragsproblemen. De school specialiseert zich in onderwijs voor laag functionerende kinderen met autisme en past de Teacch-methodiek toe voor een optimale prikkelbalans.
Samenwerking met Zorg.
De Parkschool werkt intensief samen met zorginstellingen via doelgroeparrangementen, waardoor leerlingen direct op school de benodigde ondersteuning kunnen krijgen. Dit vervangt de jaarlijkse individuele beschikkingen vanuit de jeugdwet en zorgt voor een efficiënte, laagdrempelige hulpverlening.
Knooppunten.
Ouders van leerlingen met een doelgroeparrangement nemen deel aan knooppunt-overleggen met de school, zorgaanbieders en gemeente. Hierbij worden de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van de leerling besproken, evenals de doelen en samenwerking tussen thuis, school en andere betrokken partijen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Parkschool hanteert de volgende kernpunten in haar Koersplan 2023-2025:
- Zo inclusief als mogelijk!
- Een goede samenwerking tussen onderwijs en zorg
- Anders organiseren zodat het kind ten alle tijden onderwijs op maat aangeboden krijgt.
Ambities Parkschool:
- Adaptief onderwijs als grondhouding blijven borgen.
- Extra aandacht voor leergebiedoverstijgende vakgebieden borgen, o.a. middels Leefstijl en lessen ‘leren leren’.
- Optimale leerlingenzorg conform huidige situatie uitgewerkt met nieuwe richtlijnen en ontwikkelingen vanuit leerlijnen en maatschappelijke ontwikkelingen, in samenspraak met ouders/ verzorgers.
- Het leerlingvolgsysteem (EduMaps) steeds verder blijven uitbouwen tot het ondersteuningsmiddel van de inhoud van onderwijs en handelingsplanning, zodat onze werkwijze optimaal is toegespitst op de behoeften van onze leerlingen.
- Inspelen op onderwijsontwikkelingen (o.a. Teach like a Champion) en aandacht voor de 21 first century skills. We hechten belang aan een schoolsituatie waarin het ICT-onderdeel optimaal tot zijn recht komt als onderwijsmiddel, als middel voor leerlingvolgsysteem en handelingsplanning en als middel in de communicatie.
- Samenwerking met externe partners (o.a. gemeente, Daelzicht, andere scholen binnen het cluster MaatKRACHT en voor het VSO ook stage- en werkplekaanbieders) handhaven en verder uitbouwen.
- De omgeving (school) blijven aanpassen aan de behoeften van onze leerlingen (prikkelarm en functioneel).
- Ouderbetrokkenheid borgen door middel van ouderavonden, ouderraad, MR, ouderpanel en OOGOO (Op Overeenstemming Gericht Overleg met Ouders/ verzorgers).
Speerpunten Parkschool:
- Een veilige (leer)omgeving voor alle leerlingen en medewerkers. Door middel van adaptief onderwijs willen wij ervoor zorgen dat onze leerlingen zich competent en autonoom voelen en onderling en met medewerkers een goede relatie hebben.
- Kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarbij ons onderwijsaanbod is afgestemd op de verschillen tussen de leerlingen door middel van gedifferentieerde inzet van personeel, een flexibele organisatie en een rijke leeromgeving met een veelheid aan leerbronnen, oftewel: onderwijs dat zoveel mogelijk is afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen.
- Onze leerlingen een aantal zinvolle functionele en doelmatige vaardigheden en attitudes bijbrengen, die van wezenlijk belang zijn om tot een persoonlijk niveau van zelfstandig functioneren te komen, met andere woorden: onderwijs dat een brede ontwikkeling bij de leerlingen nastreeft.
- Ouders/ verzorgers en omgeving betrekken in onze aanpak voor wat betreft het leveren van een bijdrage aan het vorm geven aan goed burgerschap en sociale integratie, o.a. middels educatief partnerschap met ouders/verzorgers ten einde optimale omstandigheden te creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school.
De Parkschool is een aantal jaren geleden de samenwerking aangegaan met Kinderdagcentrum 't Steyntje. Door middel van het project 'Spelenderwijs ontwikkelen!' is de samenwerking tussen de Parkschool en KDC 't Steyntje versterkt, waardoor de kinderen van de schoolvoorbereidingsgroep van 't Steyntje optimaal worden voorbereid op de overstap naar onderwijs op de Parkschool. Deze jonge leerlingen worden nu in de Parkschool begeleidt door medewerkers van Daelzicht. Zij werken veel momenten samen met onze leerlingen en professionals. Door deze samenwerking ontstaat er een professionele leercultuur; leren van en met elkaar.