Kindcentrum Warande

Haagwinde 2 8245 HW Lelystad

  • Foto: Rob van Esch | Ruimtes in Beeld
  • Foto: Rob van Esch | Ruimtes in Beeld
  • Foto: Rob van Esch | Ruimtes in Beeld
  • Foto: Rob van Esch | Ruimtes in Beeld
  • Schoolfoto van Kindcentrum Warande

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. 

Vanaf groep 3 worden 2 maal per jaar citotoetsen afgenomen. Tussenresultaten worden geëvalueerd en gebruikt om het onderwijsaanbod,  indien nodig,  aan te passen. In alle groepen worden subgroepen ingezet om zo de geconstateerde hiaten weg te werken. Tussentijdse toetsen worden als extra meetmoment ingezet. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advies Voortgezet onderwijs:

Groep 7 krijgt aan het einde van het schooljaar een voorlopig advies. Deze adviezen zijn gebaseerd op de LVS toetsen, motivatie en werkhouding, methoden toetsen en observaties door de medewerker. De adviezen worden besproken met ouder en kind. Het definitieve advies volgt in groep 8 na het maken van de doorstroomtoets. Voor alle groep 8 kinderen wordt een digitaal overstapdossier gemaakt voor het VO. Dit dossier wordt met ouder en kind besproken. 

Als een leerling overstapt naar een andere school:

Onze school is wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een positief gevoel over zichzelf en het andere ontwikkelen is een belangrijk leerdoel. Het benoemen van gevoelens van schoonheid, voor bijv. de natuur, gevoelens van waardering voor bijv. het vakmanschap dat nodig is voor het bouwen van een Batavia, gevoelens van genieten, van samen een feest te vieren. Ook gevoelens benoemen die niet prettig zijn, verdriet, boosheid, daar waar er iets niet klopt bijvoorbeeld een ruzie of pesten.We leren de kinderen dat ze invloed hebben op zichzelf en hun omgeving en dat ze kunnen kiezen daarin voor zichzelf en de ander het juiste te doen. Er zijn gelegenheden genoeg: kinderen maken pret, helpen elkaar, wisselen ervaringen uit.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Opgroeien in verbondenheid.
  • Samenwerken.
  • Leren van elkaar.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven