Talentencampus Eigen Wijs Regulier

Verdistraat 2 8915 CD Leeuwarden

  • In de kleuterbouw is ruim aandacht voor talentontwikkeling.
  • Binnenkort zal ons logo worden aangepast. Het logo wordt in lijn gebracht  met de logo's van de andere scholen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We doen mee aan de Centrale Eindtoets Basisonderwijs. Wij maken gebruik van de IEP- toets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Talentencampus Eigen Wijs Regulier heeft een leerlingvolgsysteem als onderdeel van de zorgstructuur. Om te meten of de resultaten die wij boeken met elke leerling overeenkomstig is met de verwachtingen worden de kinderen regelmatig getoetst. We gebruiken zowel methodegebonden als - onafhankelijke toetsen. Uitgangspunt hierbij is dat de gegevens die het toetsinstrument oplevert, gebruikt kunnen worden om de onderwijskwaliteit te bewaken en waar mogelijk en noodzakelijk te verbeteren.

De intern begeleider van Eigen Wijs Regulier heeft hierin een centrale rol als procesbewaker en organiseert groepsbesprekingen waarin de extra ondersteuning gemonitord wordt. Daarnaast ondersteunt en coacht de intern begeleider de leerkrachten.  

We gebruiken genormeerde toetsen op de onderdelen taalontwikkeling en wiskundige oriëntatie in de onderbouw, rekenen en wiskunde, technisch lezen, spelling en begrijpend lezen.

De afgelopen jaren zijn een aantal activiteiten in gang gezet ter verbetering van ons onderwijs. Deze activiteiten hebben ertoe geleid dat basisvaardigheden zoals technisch lezen, begrijpend lezen en Nederlandse taal (woordenschat en spelling) een positieve ontwikkeling hebben doorgemaakt. Ook is er aandacht geweest voor handelingsgericht werken volgens de PDCA-cyclus (plan-do-check-act).

Ons instrument voor het meten van de sociale competentie van onze leerlingen is de SCOL; Sociale Competentie Observatie Lijst voor alle leerlingen van groep 1 t/m 8.  

De school hanteert het Protocol Leesproblemen en Dyslexie.  

De school hanteert een Protocol meer – en hoogbegaafdheid    

De extra ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften.  

Op Talentencampus Eigen Wijs regulier hanteren we het continuüm van zorg. Dit houdt in dat we verschillende lagen in de zorg kennen binnen onze school. Wanneer uit toets resultaten blijkt dat er leerlingen zijn die niet in de basisondersteuning van de groep meekunnen, er extra ondersteuning zal plaatsvinden. Deze extra ondersteuning wordt weggezet in een groepshandelingsplan (GHP) waarin de ondersteuning in de klas wordt gepland voor een half jaar. Wanneer blijkt dat een leerling na twee planperiodes in een GHP ondanks de extra ondersteuning alsnog niet in de basisondersteuning plaats kan nemen, wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) opgesteld (bijvoorbeeld van vermoedens van dyslexie). In dit plan wordt verder ingezoomd op de specifieke onderwijsbehoeften van een individuele leerling. De intensieve ondersteuning binnen het IHP komt bovenop de basisondersteuning en de extra ondersteuning in het GHP.

Wanneer een leerling ondanks alle extra inspanningen geen didactische aansluiting meer heeft bij de groep, wordt een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) opgesteld. Hierin worden kind specifieke kenmerken en onderwijsbehoeften beschreven die leiden tot een ander aanbod t.o.v. de rest van de groep.

Voor zowel het IHP als het OPP geldt dat ouders hiervan op de hoogte worden gesteld en dat zij hier formeel voor tekenen. Dit omdat het de verantwoording is van ons onderwijs aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Binnen Eigen Wijs Regulier hanteren we een schoolverlatersprocedure. 

Vanaf groep 6 wordt voor de leerlingen, conform de afspraken die gemaakt zijn in Friesland, de Friese Plaatsingswijzer ingevuld. Deze geeft richting welke type vervolgonderwijs het best passend in bij de leerling. Eind groep 7 wordt op basis van de tot dan toe behaalde leerresultaten van groep 3 t/m 7 een preadvies geformuleerd en gedeeld met ouders en de leerling. 

In groep 8 worden de leerresultaten t/m medio groep 8 en het resultaat van de IEP-toets met de leerkrachten van groep 8, intern begeleider en directie besproken welke leiden tot een schooladvies. Dit advies wordt door de leerkracht(en) van groep 8 met de ouders en de leerling gedeeld. De leerkracht(en) van groep 8 begeleiden de ouders verder met het aanmelden van de leerling op de school voor voortgezet onderwijs. Na aanmelding op de VO-school volgt er een zgn. 'warme' overdracht tussen de leerkracht(en) van groep 8 en de school van vervolgonderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor jezelf en anderen
  • Ieder kind telt
  • Veiligheid voor iedereen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2022 heeft de inspectie een onderzoek naar de kwaliteit uitgevoerd. Helaas was het oordeel destijds 'zeer zwak'. De inspecteur heeft echter wel aangegeven dat er sinds augustus 2021 goede stappen zijn gezet. De school kreeg een jaar de tijd om de basiskwaliteit weer op orde te krijgen. In januari 2023 oordeelde de inspectie dat er grote stappen zijn gezet en alle indicatoren, behalve 'zicht op ontwikkeling', weer met een voldoende zijn gewaardeerd. Vanwege het feit dat het onderdeel 'Zicht op ontwikkeling' zwaar meeweegt binnen het waarderingskader, heeft de school een 'onvoldoende' als waardering ontvangen. In oktober 2023 komt de inspectie voor het tweede herstelonderzoek. We vertrouwen erop ook deze keer weer de nodige groei te kunnen laten zien en daarmee de waardering van de inspectie te verkrijgen.

Het rapport van de inspectie kunt u vinden op de site van de onderwijsinspectie. 

Terug naar boven