Prins Willem Alexander School

Verwoldseweg 18 7245 AH Laren (Gelderland)

Schoolfoto van Prins Willem Alexander School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groep 8 van het schooljaar 2022-2023 had minder dan 5 leerlingen. Het groepsgemiddelde dat hieruit voorkomt, is hierdoor onvoldoende te meten aan het landelijk gemiddelde.
De individuele schooladviezen die in februari 2023 gegeven zijn kwamen overeen met de uitslag van de Eindtoets.

In het schooljaar 2023/2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om onze leerlingen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te kunnen volgen, maken we gebruik van een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle, aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. De vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen worden op verschillende onderdelen tweemaal per schooljaar getoetst. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en besproken met de leerkracht en de intern begeleider tijdens de groeps- en schoolbespreking. N.a.v. deze analyses en gesprekken worden interventies uitgezet op leerling- en groeps- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Medio juni wordt er ieder jaar een teamgedragen prognose voor het schooladvies opgesteld met het gehele team.
Daarna wordt er eind groep 7 een prognosegesprek gevoerd door de groepsleerkracht(en) met de leerling en zijn/haar ouders.
In november vindt het voorlopig adviesgesprek plaats. In februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. Na de uitslag wordt er een definitief adviesgesprek gevoerd. 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school wil een veilige omgeving zijn vol vertrouwen. Leerlingen moeten met plezier naar school gaan en zichzelf kunnen zijn, dat is ons uitgangspunt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontmoeting en betrouwbaar
  • Christelijke waarden
  • Passie en zelfontplooiing

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven