Afspraken die gemaakt zijn op school over de manier van lesgeven
Onze school werkt met een leerstofjaarklassensysteem. Kinderen zijn gegroepeerd op leeftijd, al dan niet in een combinatiegroep. De leerkracht zorgt voor voldoende differentiatie, zodat elke leerling tot leren komt. Voor de leerkrachten is er voor elk kerndoel een actuele methode die de basis vormt van het onderwijs. Afwijken van de methode wordt gestimuleerd, als de groep of het lesdoel dat nodig heeft. We zien de kinderen graag actief bezig.
Instructie vindt plaats met directe instructie. De instructie is kort en alleen waar nodig. Verwerking zelfstandig of in groepen. Bij de les-afsluiting kijkt de leerkracht terug met de kinderen naar het lesdoel: wat hebben we nu eigenlijk geleerd?
De manier waarop de school in kaart brengt of dat goed gaat
Controle hierop vindt plaats door flitsbezoeken. De directeur en IB lopen binnen tijdens een les, observeren gedurende een aantal minuten de taakgerichtheid van de leerlingen en de doelgerichtheid van de leerkracht en de interactie en beslismomenten. Indien dit aanleiding geeft, wordt een afspraak voor een volledig lesbezoek gepland. In de gesprekscyclus is er voorafgaand aan een gesprek met de leerkracht een observatie van een volledige les. De leerkracht krijgt feedback hierop tijdens het gesprek.
Professionalisering van leraren
Professionalisering is primair de verantwoordelijkheid van de leerkracht. Deze toont in de gesprekscyclus aan welke ontwikkeling zij doormaakt, welke scholing is gevolgd, boeken zijn gelezen en gesprekken zijn gevoerd om ontwikkeling te bewerkstelligen. Op schoolniveau werken we voortdurend aan ontwikkeling in een stimulerende dialoog. Succeservaringen worden gedeeld. Collega's denken actief mee als iets niet lekker loopt. Niet iedere leerkracht is met dezelfde ontwikkeling bezig en niet iedereen is even ver.
Verbeterthema’s waar de school het komend jaar aan gaat werken
Het vertrouwen van ouders en leerlingen is groot, de gemiddelde resultaten op de eindtoets/doorstroomtoets zijn voldoende. Er is geen urgentie om het roer drastisch om te gooien.
In de periode 2023-2027 werken wij volgens een schoolplan. Daarbij worden verbeterpunten in een meerjarencyclus weggezet (van schoolplan naar jaarplan/jaarverslag). Daarbij is deelverantwoordelijkheid belangrijk. De grote doelen van dit schoolplan:
- Rekenopbrengsten verhogen
- Opstellen en meten van burgerschapsdoelen- en ambities vanuit wat we al doen
- Opstellen van een evaluatieplan, waardoor geborgd is dat de verschillende beleidsterreinen (zie dit schoolplan) minstens 1 x per vier jaar beoordeeld worden
- Op clusterniveau beschrijven van de wijze waarop een dekkend aanbod voor alle leerlingen binnen het cluster vorm krijgt.
- De school heeft ambitieuze verwachtingen (vastgesteld) over het niveau dat de leerlingen kunnen bereiken m.b.t. de sociale en maatschappelijke competenties
De school beschikt over schoolontwikkelingsgroepen. Deze bestaan uit leerkrachten. Eén leerkracht is aanspreekpunt namens team en directie. Deze schoolontwikkelingsgroepen houden landelijke en lokale ontwikkelingen bij op hun vakgebied, monitoren de tevredenheid bij leerkrachten over de lesmaterialen en methodes, bewaken de uitvoering hiervan, brengen regelmatig verslag uit aan elkaar en aan de directie. De schoolontwikkelingsgroepen spelen daarmee een belangrijke rol in de kwaliteitszorg. De volgende onderdelen zijn ondergebracht in schoolontwikkelingsgroepen:
- Taal (en lezen) (kerndoelgebied)
- Rekenen (kerndoelgebied)
- Oriëntatie op Jezelf en de Wereld ((kerndoelgebied: geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, mens en samenleving waaronder verkeer en actief burgerschap)
- Kunstzinnige Oriëntatie (kerndoelgebied) (waaronder cultuureducatie)
- Bewegingsonderwijs (kerndoelgebied) (waaronder spel en beweging buiten de lessen)
- Gedrag (sociale competenties; waaronder aanpak pesten)
Burgerschap
Burgerschap verwijst naar de manier waarop mensen met elkaar omgaan en dan met name naar de manier waarop we omgaan met verschillen tussen mensen, met diversiteit, met tegenstellingen en met conflicten. Daarnaast verwijst Burgerschap naar de relatie tussen overheid en burgers, naar de manier waarop we beslissingen nemen en naar de rechten van de mens. De wet schrijft voor dat we ons richten op kennis over en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties.
Missie burgerschap
Wij beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap en een democratische oefenplaats, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin zij ervaren wat het betekent om een democratisch burger te zijn: open staan voor verschillen tussen mensen, kunnen overbruggen van meningsverschillen en op een democratische wijze besluiten kunnen nemen, vreedzaam oplossen van conflicten, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee bieden we leerlingen perspectief en hoop. Ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ertoe doen en dat ze invloed op hun omgeving kunnen uitoefenen.
Visie op burgerschap
Onze school werkt met en leeft volgens het programma van Vreedzaam. De school vormt een gemeenschap waar de hele schoolpopulatie kan oefenen met burgerschap. Leerlingen, leraren, directies én ouders. Er is aandacht voor de eigen identiteitsontwikkeling. Hoe is een kind? Hoe gedraagt het kind zich naar anderen, naar de omgeving en naar de wereld? Uitgangspunt is het in verbinding staan met de ander, de groep, de school en zelfs de wijk.Wij werken met onze eigen schoolgrondwet. Hierin staan sociale normen die passen bij de waarden uit de Nederlandse grondwet. Onze grondwet vormt de basis van onze lessen en ons handelen.
Doelen Burgerschap
Sociale ontwikkeling:
- kinderen leren constructief conflicten op te lossen
- kinderen leren een kritische houding te ontwikkelen
Democratisch Burgerschap:
- kinderen leren op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
- kinderen leren volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht
Participatief(maatschappelijk) burgerschap:
- kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
Identiteit; Solidariteit; Diversiteit:
- kinderen leren een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen
Aanbod, evaluatie en monitoring
Zie hiervoor ons burgerschapsplan.