Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wat hebben kleuters nodig om spelenderwijs tot leren te komen?
- Een speelleeromgeving die deze jonge kinderen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en uitdaagt met rijke spelmaterialen.
- Een professional die aansluit bij het spel van kinderen en observeert waar de kansen liggen om de kinderen in de groep verder te helpen.Belangrijk blijft altijd dat jonge kinderen zich veilig voelen en genoeg tijd krijgen om in de flow van hun spel te komen. Naast spel is ook de interactie tussen de leerkracht en het kind én de interactie tussen kinderen onderling van grote invloed op het leren van jonge kinderen.
Zorgverbreding betekent dat wij ons onderwijs zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van iedere leerling. Zorgverbreding is dus niet alleen gericht op leerlingen met leerproblemen, maar ook op leerlingen die meer aankunnen dan het klassenprogramma hen biedt. Wij zijn dus gericht op het aanpassen van de leerstof. Daarbij kijken wij naar het zelfbeeld, de motivatie, sociale capaciteiten, werkhouding en de thuissituatie. Op basis van deze uitkomsten krijgt de leerlingen een eigen zorgroute, die binnen of buiten de school wordt geboden. De zorgroute gaat uit van handelingsgericht werken (HGW) en handelingsgerichte diagnostiek (HGD). De uitgangspunten hierbij zijn:
- het centraal stellen van de onderwijsbehoeften van het kind
- de werkwijze is systematisch en transparant
- het proces is doelgericht: er wordt gewerkt vanuit een interactioneel referentiekader. De problemen worden niet alleen bij de leerling gelokaliseerd. Er wordt gekeken naar de leerling, in deze groep bij deze leerkracht en deze ouders.
- er is een constructieve samenwerking tussen leerkrachten, IB'er, leerling, ouders en externe partners.