sws De Groene Borg

Provincialeweg 55 9864 PB Kornhorn

  • Schoolfoto van sws De Groene Borg
  • Schoolfoto van sws De Groene Borg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze eindresultaten liggen ruim boven het landelijk gemiddelde en boven de signaleringswaarde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aandacht voor het welzijn van het kind staat voorop. Heeft het plezier in school, dan leert een kind meer dan wanneer het met tegenzin naar school gaat. De leerkracht hoort een veilige en positieve werksfeer te creëren en de leerlingen zoveel mogelijk te stimuleren en te motiveren. 

IEP toetsen
Om methode onafhankelijk de ontwikkeling van elk kind inzichtelijk te maken gebruiken we in januari/ februari en juni de toetsen van IEP (voorheen was dit CITO). De resultaten van deze toetsen en de analyses maken onderdeel uit van ons handelingsgericht werken. Daarnaast geven de dagelijkse instructiemomenten en oefeningen veel informatie over de ontwikkeling van elk kind.

Naar aanleiding van de analyses brengen we in kaart wat een kind nodig heeft om een stap verder in zijn ontwikkeling te komen. Dit noemen we een interventieplan. Dit kan extra instructie of herhaling zijn. Of juist meer uitdaging en verdiepende lesstof. Alle leerlingen worden tijdens het zorgoverleg besproken met de Intern begeleider. Zij is adviserend en coachend naar de leerkrachten.

Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning (plus-basis-zorg).

Onder leiding van de Intern Begeleider bespreekt het team 2 keer per jaar de trend die het LVS laat zien op schoolniveau.   

Van elk kind wordt een leerling dossier bijgehouden (digitaal in ParnasSys). Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen, toets gegevens van de verschillende jaren. In onze Kwaliteitsroute staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Omdat de overgang naar het voortgezet onderwijs (v.o.) voor de meeste  kinderen een grote verandering betekent, vinden we het van belang hen zo goed mogelijk voor te bereiden. Informatie aan ouders is belangrijk. De leerkracht van groep 8 zal de ouders informeren over de mogelijkheden, hun vragen beantwoorden en informatiedagen en –avonden doorgeven.

Het voorlopig advies wordt gegeven op basis van de observaties van de leerkrachten t.a.v. de executieve functies en de resultaten uit het leerlingvolgsysteem van groep 6-7-8. De leerkrachten zullen kansrijk adviseren.
Wanneer het advies vanuit de Doorstroomtoets hoger is dan geadviseerd zullen de leerkrachten hun advies heroverwegen en met ouders en leerling in gesprek gaan. Dit gebeurt niet wanneer het advies vanuit de Doorstroomtoets lager uitvalt.

Wanneer u informatie zoekt over het voortgezet onderwijs kunt u via internet de gids voor voortgezet onderwijs downloaden (http://www.devogids.nl). 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen ons onderwijs willen we de kinderen leren dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. Daarom moet je weet hebben van de invloed die jouw gedrag heeft op het doen en laten van de ander. Binnen het zoeken naar de balans, mag je jezelf zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Rekening houden met elkaar
  • Samen verantwoordelijk
  • Je mag zijn wie je bent

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de afgelopen periode, is er hard gewerkt om de adviezen van de inspectie op te volgen om de kwaliteit van onze school verder te versterken.

We zijn een lerende organisatie, wat betekent dat we steeds in ontwikkeling zijn en veel aandacht hebben voor borging van de bereikte doelen.

Terug naar boven