De Kap

De Kap 14 7891 LX Klazienaveen

Schoolfoto van De Kap

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

CB de Kap legt natuurlijk verantwoording af over de resultaten. De leerkracht heeft de kinderen goed in beeld en geeft een advies op basis van haar kennis van de leerlingen. Deze twee jaar zijn er veel leerlingen doorverwezen naar KB en TL/Mavo. Dit niveau is ook terug te zien in de scores van de eindtoets. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de kinderen worden nauwlettend gevolgd. Volgens een vast protocol worden deze gegevens geanalyseerd en wordt actie ondernomen als daar aanleiding voor is. Er vindt in dat geval altijd overleg met ouders plaats. Zo voorkomen we verrassingen en zorgen we ervoor dat kinderen voldoende uitdaging houden in hun leerproces en geen achterstanden oplopen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We bereiden de leerlingen goed voor op het voortgezet onderwijs (VO).  

Er wordt in de laatste jaren op de basisschool een traject doorlopen.

-In groep 7 bespreken we een voorlopig schooladvies.

-Aan het begin van groep 8  is er een informatieavond voor ouders. Ze ontvangen dan informatie over het laatste schooljaar, de voorbereiding op het voortgezet onderwijs en de gang van zaken rondom de doorstroomtoets een aanmelding bij het VO.

- In het najaar volgen gesprekken over de schoolkeuze. Daarna nemen we de doorstroomtoets af.

- In het voorjaar is er de mogelijkheid de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs te bezoeken.

- In maart volgt de definitieve keuze en aanmelding waarna de benodigde onderwijskundige gegevens naar de school voor voortgezet onderwijs worden gestuurd.

We zorgen voor een ‘warme overdracht’. Leerlingen en hun ouders worden persoonlijk op de hoogte gesteld van de resultaten van de doorstroomtoets. Voor 1 maart geeft de school een schooladvies. Daarmee geeft de school aan welke school voor voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Het schooladvies dat door de basisschool wordt gegeven, is het belangrijkste advies. De school kijkt daarvoor onder andere naar: hoe het kind leert, wat het kind heeft laten zien en wat we van het kind weten na acht jaar basisschool. Tevens is de groei en ontwikkeling van de afgelopen acht jaar van belang.
De doorstroomtoets die de leerling maakt, geeft een tweede advies. Hiermee kijken we of het schooladvies in de goede richting is. Soms wordt de doorstroomtoets veel beter of juist veel slechter is gemaakt, dan de school verwacht. Wanneer de doorstroomtoets beter is gemaakt dan de school had verdacht, dan moet de school opnieuw naar het advies kijken. Dit betekent heroverwegen in overleg met kind en de ouders. Het schooladvies kan dan worden aangepast, maar dat hoeft niet. Wanneer de doorstroomtoets minder goed wordt gemaakt dan de school verwacht, dan past de school het advies niet aan, omdat de school het beste weet wat een leerling kan. Leerlingen en hun ouders/verzorgers kunnen uiteraard met de leerkracht in gesprek over de oorzaak of aanleiding van het verschil.
We volgen onze oud-leerlingen een aantal jaren. Hiervoor krijgen we de resultaten van de VO-scholen toegestuurd. Zo kunnen we zien of we de leerlingen goed hebben verwezen en kunnen we waar nodig ons onderwijs bijstellen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee de kinderen op onze school en daarbuiten belangrijke vaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden die we nodig hebben voor het hebben van eigenwaarde (ik mag er zijn) en voor het aangaan van vriendschappen. Onderzoek leert dat een goed en veilig schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren zichtbaar meer leerresultaat oplevert (zo'n 10%). Leren begint bij ons op school dan ook met een gevoel van veiligheid en sfeer. Naast aandacht voor de cognitieve vakgebieden is er op onze school door de dag heen (geïntegreerd) veel aandacht voor mentale gezondheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven