Basisschool Steltloper Kerkrade

Dir van der Muhlenlaan 30 6463 VZ Kerkrade

  • Schoolfoto van Basisschool Steltloper Kerkrade
  • Schoolfoto van Basisschool Steltloper Kerkrade
  • Schoolfoto van Basisschool Steltloper Kerkrade
  • Schoolfoto van Basisschool Steltloper Kerkrade
  • Schoolfoto van Basisschool Steltloper Kerkrade

Het team

Toelichting van de school

Bij onze school bestaat het team voornamelijk uit vrouwelijke leerkrachten, wat zorgt voor een warme en zorgzame sfeer. Ons team is gevarieerd in leeftijd en specialisaties, waardoor we een rijke diversiteit aan kennis en ervaringen kunnen bieden.Samenwerken is een van onze sterkste punten; we vormen een hecht en professioneel team dat nauw samenwerkt om de best mogelijke onderwijsomgeving te creëren. Het welbevinden van de kinderen staat bij ons altijd voorop. We streven ernaar om een veilige, ondersteunende en stimulerende omgeving te bieden waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en zijn talenten kan ontplooien.We zijn trots op de positieve en betrokken houding van ons team, en we geloven dat onze gezamenlijke inzet bijdraagt aan de groei en het geluk van ieder kind op onze school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging van vaste leerkrachten is het uitgangspunt dat kinderen er geen of zo min mogelijk last van hebben in de voortgang van hun onderwijs.Wij proberen dit intern op te lossen met een collega die geen groep heeft. In sommige gevallen zijn wij genoodzaakt om kinderen over andere groepen te verdelen. Mocht geen van deze oplossingen mogelijk zijn, kan het zijn dat wij een groep naar huis moeten sturen. Dit gebeurt dan in overleg met CvB van Movare. Ouders informeren we op tijd via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school werkt met jaarklassen en de leerlingen ontvangen klassikale instructie. Wij hanteren daarbij het EDI model. In de groep wordt er tijdens de vele vakgebieden gedifferentieerd op verschillende niveaus passend bij de leerlingen.

Wij zijn een Gezonde Basisschool van de Toekomst, aangeduid als de GBT.

Naast leerstof uit de (kern)vakken en sociaal emotionele ontwikkeling, bieden wij onze kinderen een gezonde levensstijl op het vlak van voeding en beweging. Gezondheid is kostbaar en hangt nauw samen met kwaliteit van leven. Leefpatronen aangelegd in de jeugd zijn goede voorspellers voor het leefgedrag van een volwassene. Op speelse wijze constructief investeren in een gezonde levensstijl is een zeer waardevolle investering in de toekomst, zowel in het individuele kind, als ook in de maatschappij.  

Concreet bestaat de GBT uit drie takken: 

1. ?Voeding: kinderen krijgen eten en drinken op school. In de kleine pauze hebben zij keuze uit 2 soorten fruit en tijdens de tussen schoolse opvang kunnen zij zelf hun lunch samenstellen uit een rijkelijk en gevarieerd lunchbuffet. Daarnaast beschikken de kinderen over een bidon en kunnen de hele dag water drinken. Water drinken wordt gestimuleerd. 

2. Beweging: De kinderen hebben een pauze van een uur, waarbij zij een half uur participeren in een zelfgekozen spelactiviteit (middels een keuzemenu) en een half uur vrij mogen spelen. 

3. Voedingseducatie: De kinderen krijgen jaarlijks 8 lessen aangeboden over voeding en gezondheid, hierbij maken wij gebruik van de methode Smaaklessen van het voedingscentrum. Wij koppelen een aantal bewegingslessen aan de smaaklessen om de informatie speels en bewegend te consolideren.  

Verantwoording voeding 

Het cyclische lunchmenu is samengesteld door de GGD Zuid-Limburg in samenwerking met het voedingscentrum. Daarbij is gekozen voor een verhouding van 80-20, dat wil zeggen 80% van de producten past in de schijf van vijf en 20% is een iets minder gezonde variant. Daarbij kan men denken aan boterhammenworst of appelstroop.  

Bijvangst 

Niet onbelangrijk is de onbedoelde bijvangst die het GBT concept oplevert. Het samen eten maken, delen en elkaar helpen is een sociale activiteit, waarbij kinderen in ontspannen setting leren genieten van samen eten. Het begeleide spel in de tussen schoolse opvang heeft gezorgd voor een sterke afname van conflicten en pestgedrag. De GBT draagt naast een gezonde levensstijl bij aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en burgerschap.  

Nieuwe ontwikkelingen 

Onze school heeft subsidie gekregen om voor 4 schooljaren op rij naast de spelactiviteiten ook workshops in te huren op het gebied van cultuur en beweging. Voor cultuur workshops zijn we in overleg met Vazom en voor beweging met diverse sportverenigingen. Inmiddels heeft er al een workshop zelfverdediging en volleybal plaatsgevonden. Deze workshops zullen sterk worden uitgebreid de komende jaren.? 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij ons in de groepen 1 en 2 is welbevinden een belangrijk sleutelwoord. Jonge kinderen moeten zich veilig en vertrouwd voelen in hun nieuwe schoolse leeromgeving. Door middel van spel en spelen maakt ons jonge kind kennis met rekenen, taal en motorische activiteiten/vaardigheden. Op sociaal-emotioneel vlak wordt vooral ingezet op het welbevinden, omgaan met anderen en leren van en met elkaar. Dat geeft een veilig gevoel en zelfvertrouwen. Jonge kinderen worden zelfverzekerder, vrijer en gemotiveerder. Wij werken met het kleutervolgsysteem (KIJK!). Hiermee volgen wij onze kleuters middels gerichte lesactiviteiten en observaties.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Primair onderwijs met leerlingen van 4 tot en met 12 jaar. Voor de jongste leerlingen waar nog niet helder is of zij regulier kunnen instromen is er een startklas in onze school. Hierin worden kinderen korte tijd specifiek bekeken met hulp van een externe van XONAR.

Wettelijk gezien mogen kinderen op onze school verblijven tot het schooljaar waarin ze 14 worden. Dit is echter in de meeste gevallen onwenselijk. In principe laten wij (bij geen meerwaarde) àlle 12-jarigen uitstromen naar het VO.

De school kenmerkt zich door een zeer diverse populatie. Dit zetten wij in als kracht. Naast een goed aanbod, zicht op de ontwikkeling van alle kinderen en sterk didactisch handelen kennen wij een goede ondersteuningsstructuur en een prettige samenwerking met externe ketenpartners die ons helpen bij het omgaan met zo'n sterke diversiteit.

Sociaal gezien bieden wij kinderen discipline en leren kinderen op onze school slimmer werken en leren. Los van wat hun mogelijkheden zijn. Ieder kind kan slimmer en handiger leren en werken. Dit doen wij door aandacht te hebben voor een groeimindset en versterken van de executieve functies d.m.v. Breinhelden. Schoolbreed werken we met de benadering van de Sociaal Sterke Groep waarvan we uitgaan dat je goed gedrag kunt leren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende jaren willen we onze begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte verder versterken.

Onze ambities zijn:

  • Uitbreiden van specialistische Kennis: We investeren in de scholing van ons team om specifieke ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen herkennen en begeleiden.
  • Versterken van Samenwerking: We gaan intensiever samenwerken met externe specialisten en ouders om een geïntegreerde aanpak te bieden.
  • Een goede zorgstructuur biedt collega's de tools en ondersteuning die nodig zijn om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van elke leerling.

Met deze ambities streven we ernaar dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om succesvol te zijn.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij ons in de groepen 1 en 2 is welbevinden een belangrijk sleutelwoord. Jonge kinderen moeten zich veilig en vertrouwd voelen in hun nieuwe schoolse leeromgeving. Door middel van spel en spelen maakt ons jonge kind kennis met rekenen, taal en motorische activiteiten/vaardigheden. Op sociaal-emotioneel vlak wordt vooral ingezet op het welbevinden, omgaan met anderen en leren van en met elkaar. Dat geeft een veilig gevoel en zelfvertrouwen. Jonge kinderen worden zelfverzekerder, vrijer en gemotiveerder. Wij werken met het kleutervolgsysteem (KIJK!). Hiermee volgen wij onze kleuters middels gerichte lesactiviteiten en observaties.

Naast de groepen 1 en 2 hebben we ook een startklas. De startklas is bedoeld voor vierjarigen die specifieke onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften hebben. Dit kan te maken hebben met het leren, het gedrag of met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voorheen gingen deze kinderen in veel gevallen meteen naar een vorm van speciaal onderwijs.

Terug naar boven