Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw heerst een veilige speel-leeromgeving, waarbij het welbevinden van iedere kleuter centraal staat. Omdat kleuters zich holistisch ontwikkelen werken wij thematisch. Alle ontwikkelingsgebieden van kleuters lopen tijdens de thema's door elkaar heen. Uitnodigende hoeken dragen bij om spelenderwijs de algemene ontwikkeling van de kleuters te stimuleren (‘Lerend spelen’). Tevens bieden we uitdagende instructies om betrokkenheid en kennis verder te ontwikkelen. Middels observatie bieden wij kleuters een breed en beredeneerd aanbod in de zone van de naaste ontwikkeling.
Door bovengenoemde inzet leren kleuters creatief te denken, problemen op te lossen, informatie te verwerken, ICT-vaardigheden te ontwikkelen, goed te communiceren en samen te werken. Om dit alles te kunnen realiseren zijn de kleuters en hun ouders full-partner.
Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van de groep of leerling, aangepast worden.
Passend Onderwijs
Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.
Passend onderwijs start vanaf het moment van aanmelding
Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit.
Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. Als dit geldt voor uw kind, dan gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen in de buurt.
Basisondersteuning
Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.
Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Als dat het geval is, bespreekt de leerkracht en/of de intern begeleider dit met u. Samen overlegt u welke mogelijkheden van extra ondersteuning passen bij uw kind. De school kan bij dit gesprek de hulp inschakelen van de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk (afgekort DBG). Het samenwerkingsverband kan ook ingeschakeld worden om extra ondersteuning te financieren. In dit geval vraagt de school een arrangement aan bij het samenwerkingsverband en kan de school een specialist van buiten de school inzetten, die de extra ondersteuning biedt.
Voor de overstap naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt een vaste procedure gevolgd. Bij deze procedure betrekt de school de DBG-er en het samenwerkingsverband. De stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de nieuwe school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn twee leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De externe zorgaanbieders waarmee wij op school werken zijn een goede aanvulling op de expertise die wij binnen ons eigen team hebben. Zij zorgen ervoor dat we naast de basisondersteuning extra specifieke ondersteuning aan leerlingen kunnen bieden. Daarnaast kunnen zij ondersteuning bieden voor hulpvragen vanuit het team. We blijven de komende jaren kritisch kijken naar de interne en externe zorgaanbieders op onze school. Wij willen dat zij een toevoeging zijn op de expertise die reeds aanwezig is.
Doorgaande lijn
Bij een doorgaande (ontwikkelingsleer)lijn gaat het om een ononderbroken ontwikkelingsgang van kinderen van de voorschoolse voorziening (peuterspeelzaal) naar het onderwijs. Een doorgaande lijn heeft positieve effecten op kinderen, gezinnen (ouders) en personeel. Kinderen voelen zich bijvoorbeeld snel thuis in een nieuwe klas, ouders bouwen een vertrouwensrelatie op met de nieuwe leerkracht, en professionals van voorschoolse voorzieningen en basisscholen zijn samen in staat om continuïteit in de ontwikkeling van kinderen te garanderen.
In samenwerking met de gemeente Loon op Zand versterken we de doorgaande lijn door ons op De Vaert te richten op de volgende aspecten:
- De doorgaande lijn in het beleid: samenwerking en afstemming tussen peuterspeelzalen/ kinderdagverblijven en de school.
- De overdracht van gegevens van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf naar de school.
- De inhoudelijke doorgaande lijn: doorlopende programma’s, leerlijnen voor taal, rekenen, sociale ontwikkeling.
Op De Vaert is een coördinator die verantwoordelijk is voor de doorgaande lijn van voor- naar vroegschool. Het managementteam zorgt voor randvoorwaarden en er is doorlopende scholing van nieuwe onderbouw leerkrachten.
Zicht op ontwikkeling van de leerling
Op De Vaert volgen we de ontwikkeling van de leerlingen systematisch. Zo kunnen we het onderwijs afstemmen op de leerlingen en kunnen leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doorlopen. We doen dit door middel van:
- Observaties
- Data-analyse gesprekken
- Werk- en bouwvergaderingen waarin we gezamenlijk resultaten per groep bekijken
Tijdens de data-analyse gesprekken vergelijken we de verkregen informatie vanuit de ontwikkelingslijsten met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseren we waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen we wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen.