Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de tijd van het Talent Atelier krijgen de kinderen van alle groepen een divers aanbod.
Kunst & Cultuur
Techniek & Wetenschap
Natuur & Voeding
Muziek
Sport
Kinderboeken
In de tijd van het Talent Atelier krijgen de kinderen van alle groepen een divers aanbod.
Kunst & Cultuur
Techniek & Wetenschap
Natuur & Voeding
Muziek
Sport
Kinderboeken
En vanaf groep 4 komen hierbij: Pittige Projecten en Cijfers & Raadsels
In de tijd onder het adaptief werkpakket werken kinderen op hun eigen niveau aan taal en/of rekenen.
Op onze website (www.bsnobelhorst.nl) kunt u ons schoolondersteuningsprofiel vinden.
De doelgroep waarop ons onderwijs is afgestemd is zijn de kinderen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar. Hieronder verstaan wij ook kinderen die het regulier basisonderwijs volgen maar specifieke onderwijsbehoeften hebben op het gebied van: Beperkte cognitieve vaardigheden, gedrag- en leerstoornissen, spraak-taal en communicatieve beperkingen , meer- hoogbegaafdheid, dyslexie -dyscalculie, visuele en auditieve beperkingen.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Op onze school kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Een kind blijft enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Nobel probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op Nobel vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Onze school heeft een aantal professionals die opgeleid zijn tot vakcoördinator of verder gestudeerd hebben voor een specialisme in het onderwijs.
Marjan Bun: coördinator muziek
Annette Houg: coördinator en vakspecialist rekenen
Talitha Breepoel: coördinator sport en ICT
Angelique de Beule: coördinator lezen
Ceciel Bonte: intern begeleider
Kim den Beer: coördinator techniek
Cindy Cerpentier en Talitha Soumokil: coördinator Kunst & Cultuur
Corinne Scherpenisse: coördinator muziek
Dinah van Overmeiren: coördinator VVE en Natuur & Voeding
Jessie van den Branden: coördinator meer-hoogbegaafdheid
Ook werken we in onze school nauw samen met logopediepraktijk J. Niesten, de GGD (Gemeentelijke Gezondheids Dienst) , ONL (Onderwijszorg Nederland) en kinderfysiotherapeute M. de Nijs. Onze overige externe partners zijn:
RPCZ - praktijk van Waterschoot - Hulst voor Elkaar - Mentaal beter - Juvent - Indigo - Intervence - Qwestor - Auris - Klim- leerplichtambtenaar.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben de ambitie om het preventie overleg waarbij verschillende deskundigen aansluiten verder uit te breiden en structureel in te plannen. Zo halen we meer deskundigheid in de school wat ons kan helpen om nog betere begeleiding te kunnen geven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.