Van Harte School

Loerikseweg 11 A 3991 AA Houten

  • Realisatie juni 2024
  • Realisatie juni 2024

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In april 2023 hebben wij de CET schriftelijk afgenomen bij 23 leerlingen. Met een gemiddelde score van 539.5 scoorden de leerlingen ruim boven het landelijk gemiddelde en haalden wij de voor onze school gestelde ambities op het gebied van taalverzorging en lezen. Rekenen zat er net onder. De score sloot aan op de gegeven definitieve adviezen in januari 2023. Wij zien dit als één van de successen van afgelopen schooljaar, naar aanleiding waarvan ook uitgebreide analyse is gemaakt, om in het vervolg te kunnen blijven doen “wat werkt” als het gaat om de voorbereiding, begeleiding en stimulering van de leerlingen in deze fase van groep 8 en de periode daarvoor.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden in beeld gebracht door het afnemen van CITO toetsen. De opbrengsten van deze toetsen worden geanalyseerd en verantwoord in een resultatenanalyse. Deze analyse wordt opgesteld door de intern begeleider en besproken met de directie en de teamleden. Hieruit vloeien verbeteracties voort welke in de groeps -en handelingsplannen van de groepsleerkrachten worden verwerkt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Over het algemeen sluiten de adviezen die gegeven worden in groep 8 goed aan met de plek waar de leerlingen terecht komen het jaar daarna in het Voortgezet onderwijs. Als leerlingen boven hun advies worden geplaatst dan heeft dit te maken met een gemengd advies en een plaatsing in een aparte leerweg ten opzichte van het advies. Na drie jaar zien we dat vooral de leerlingen die een gemengd advies hoger uitstromen. Deze leerlingen laten dus in potentie zien dat ze het niveau aankunnen, daar waar ze in groep 8 nog aan bepaalde vaardigheden tekort kwamen voor het hogere advies.   

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Van Harte School staan zorg en respect voor elkaar hoog in het vaandel. Wij willen ieders (eigen)aardigheden accepteren. Wij werken samen met ouders aan de totale ontwikkeling van het kind vanuit een katholieke levensovertuiging. Voor de ontwikkeling van uw kind vinden wij de volgende aandachtspunten van belang:

- een prettige sfeer, het accepteren van en kunnen omgaan met verschillen tussen mensen;

- een duidelijk en gestructureerd onderwijsaanbod;

- aandacht voor de verschillende aspecten van de ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigen inbreng van het kind
  • Brede ontwikkeling
  • Gedegen kennisverwerving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven