Oecumenische basisschool de Ichthus

Grote Beer 1 1622 ES Hoorn

  • Het gebouw links is ons schoolgebouw. Op het schoolplein spelen we regelmatig de spellen van Beweegwijs.
  • Samen spelen in de zandbak, leren overleggen en compromissen sluiten.
  • Samen bouwen met de Lego, op ons kleuter plein.
  • Groep 3, leren lezen, rekenen en schrijven.

Het team

Toelichting van de school

Op de Ichthus werken we met onderwijsteams. Dit betekent dat er zowel groepsleerkrachten als leerkrachtondersteuners aan de verschillende groepen verbonden zijn. Iedere groep heeft een eigen leerkracht en we hebben twee leerkrachtondersteuners in dienst. Deze collega's zijn iedere dag aanwezig, zij ondersteunen de leerkracht, ze werken nauw samen om voor de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen. De ondersteuning kan bestaan uit het geven van extra rekenen of lezen aan kleine groepjes. De leerkracht is altijd het aanspreekpunt voor de ouders. Op de Ichthus is ook een Intern Begeleider, zij coördineert de ondersteuning voor leerlingen en is nauw betrokken bij de ontwikkeling van alle leerlingen.

Voor de indeling per groep en de namen van de leerkrachten, zie website Ichthus, klik op de kop 'Groepen'.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij Stichting Penta heeft iedere school voor vier dagen een vaste vervanger in dienst. Deze neemt bij afwezigheid of ziekte van de leerkracht de groep over. Als de situatie ontstaat dat meerdere leerkrachten tegelijk ziek zijn, dan proberen wij intern een oplossing te zoeken. Het kan voorkomen dat er geen vervanging beschikbaar is. Dan sturen we de ouders uiterlijk half acht diezelfde dag een bericht via Kwieb, dat de les vervalt voor die dag.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Ichthus heeft zich ten doel gesteld om zich te ontwikkelen tot een school waar iedere leerling en medewerker betrokken en gelukkig is in zijn ontwikkeling en met trots een bijdrage kan leveren aan de omgeving van de school.

Onze prioriteiten zijn:

  • Welbevinden staat bij ons hoog in het vaandel, zowel met het team als met leerlingen spreken we veel over het belang van je goed voelen en goed zorgen voor jezelf en de ander;
  • Een solide team met een sterk teamgevoel, is een belangrijke voorwaarde voor kwalitatief goed onderwijs;
  • Ouderbetrokkenheid is voor ons belangrijk, we organiseren ouderavonden en ouderenquetes om zo te weten wat er onder ouders leeft;
  • We organiseren inloopochtenden om de ouders betrokken te laten zijn bij het onderwijs voor hun kind;
  • Bewegend leren wordt in ons gehele onderwijsaanbod verweven;
  • We werken hard aan een solide basis voor ons onderwijs, er gaat veel aandacht naar taal, rekenen en gedrag;
  • Rust in de school, we zijn voorspelbaar door in de ochtend aan rekenen/taal/lezen te werken en in de middagen aan wereldoriëntatie;
  • De ontwikkeling van de leerlingen worden met ouders gedeeld door een digitaal Rapportfolio.

Burgerschap

Goed burgerschap is volgens ons op een vreedzame manier deelnemen aan de maatschappij waarbij de democratische beginselen worden gerespecteerd en actief nageleefd. Onderwerpen die aan bod komen in onze lessen burgerschap zijn: identiteit, vrijheid, gelijkheid, de democratische cultuur, macht en inspraak, diversiteit en solidariteit, duurzaamheid en omgaan met de digitale wereld. Planmatig werken wij aan burgerschap. Per bouw komen de verschillende onderwerpen cyclisch aan bod. We gebruiken lessen van Trefwoord en Kwink (methode voor gedrag en burgerschap) om goed burgerschap te oefenen.

Juist voor de kinderen in deze wijk is het belangrijk dat school een rol speelt in het verbreden van de blik op de wereld van onze leerlingen. We leren onze leerlingen om te gaan met diversiteit en solidariteit. Hierin werken we ook samen met onze samenwerkingspartners in de buurt (bibliotheek, Stichting Netwerk, buurtmoeder en de buren). Dit zorgt voor wederzijds begrip en samenwerking met de buurt. Het  ondersteunt de gedachte: “it takes a village to raise a child”. 

Naast de lessen burgerschap, doen we ook schoolbrede activiteiten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

  • Twee maal per week een warme lunch voor onze leerlingen; 
  • Drie dagen per week schoolfruit in het winterseizoen;
  • Samenwerking met een fietsmonteur die belangeloos fietsen opknapt om aan leerlingen te geven zodat ze op tijd naar school kunnen komen;
  • Samenwerking met een stichting die materiële ondersteuning biedt aan kinderen die dat kunnen gebruiken;
  • Tijdens open avonden worden alle ouders en partners van de school uitgenodigd om samen te komen en kennis te maken. 

Op onze site is een uitgebreidere aanpak van burgerschap per doel terug te vinden. Website Ichthus

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij laten kleuters de wereld ontdekken door zowel binnen als buiten verschillende materialen aan te bieden.

Het spelend leren is bij ons een speerpunt, kleuters leren het meest van spel. Wij werken vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. Vanuit de thema's worden de vakgebieden aangeboden. Wij bieden een betekenisvolle omgeving aan in de verschillende speel-/werkhoeken.

We besteden veel aandacht aan voorbereidende oefeningen op het lezen, zodat de overgang naar groep 3 zo soepel mogelijk verloopt.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leergebieden 'Nederlands' (lezen, spelling, schrijven) en 'Rekenen-wiskunde' worden vanaf groep 3 gegeven met behulp van leermethodes. Voor spelling gebruiken wij de methode Staal, voor lezen gebruiken we in groep 3 VeiligLerenLezen, vanaf groep 4 de methode Atlantis, voor rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode Getal & Ruimte Junior. Aan deze vakken werken we in de ochtend en hieraan wordt de meeste tijd besteed. 

In de middagen werken wij aan de vakken van wereldoriëntatie en culturele vorming/creativiteit. De groepen 4 tot en met 8 gebruiken hier methodes voor, de onderbouw werkt hier thematisch aan.

Gymlessen worden twee keer per week verzorgd door de vakleerkracht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze visie is ieder kind gezien en begrepen. Op de Ichthus dragen we deze visie uit door met oprechte aandacht naar onze leerlingen te kijken. De ambitie van ons team is zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de leerlingen. Dit doen we door ouders van meet van af aan te betrekken en het handelingsrepertoire van de leerkracht te vergroten. Vier maal per jaar worden de leerresultaten besproken met de leerkracht en de IB-er. Indien nodig wordt het onderwijsaanbod aangepast aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Dit wordt weergegeven in het groepsplan. Indien er een grotere ondersteuningsvraag is, dan wordt dit in een team van in-en externe specialisten besproken, waarbij de ouders uiteraard betrokken zijn. De Ichthus heeft een groot ondersteuningsnetwerk waardoor de lijntjes met de benodigde experts kort zijn.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door met specialisten, ouders en de school om een kind heen te gaan staan, kunnen we onze leerlingen het beste ondersteunen. Het samenwerkingsverband West-Friesland kunnen wij vragen om mee te denken. Zij bieden arrangementen aan en hebben specialisten in huis die de extra ondersteuning aan de leerling kunnen verzorgen of de leerkracht adviseren. Hier is een speciaal aanmeldingstraject voor nodig en zal altijd zorgvuldig met ouders besproken en afgestemd worden.

Wij hebben de ambitie om ons netwerk uit te breiden en steeds meer specialisten aan onze school te verbinden. Ons streven is om ondersteuning snel en schoolnabij te kunnen bieden. Met de komst van een nieuwe functie brugfunctionaris, zetten wij hiermee een stap in die richting. Een brugfunctionaris is de schakel tussen het signaleren van leerlingen, het bespreken met ouders en het inschakelen van de juiste ondersteuning. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen ons gebouw is een peuterspeelzaal en een buitenschoolse opvang gevestigd. De peuters en de opvang zijn van SKH (Stichting Kinderopvang Hoorn), de school werkt nauw samen met de peutergroep en de opvang; we zijn er immers alle drie voor dezelfde leerlingen in ons gebouw. Voor meer informatie zie SKH Ichthus

Wij werken met het project 'Samen van Start'. Dit houdt een intensieve samenwerking in tussen school, SKH, stichting Netwerk en de Bibliotheek Hoorn.

Het doel van deze samenwerking is dat de overgang naar school makkelijker verloopt. Peuters en kleuters ondernemen meer samen en ook de leidsters en leerkrachten trekken samen op; op het gebied van thema's en activiteiten. De kinderen spelen buiten met de kleutergroepen, tijdens eten en drinken kunnen de kinderen van de peuterspeelzaal aansluiten bij de kleutergroepen. Op deze manier is het gebouw, de andere kinderen en de leerkracht al bekend voordat uw kind naar school gaat. 

Daarnaast werken we met een ouderbegeleider, zij organiseert allerlei activiteiten en bijeenkomsten voor ouders van peuters en kleuters. Zo zijn er koffie ochtenden over thuis voorlezen en spelletjes doen met uw kind,  in samenwerking met de bibliotheek en speel-o-theek. De boeken en spelletjes worden ook uitgeleend voor thuis. We merken dat kinderen op school meer plezier hebben in lezen en spelletjes doen, als ze dit thuis al eens hebben geoefend. Uit ervaring kunnen we zeggen dat een hoge ouderbetrokkenheid bijdraagt aan het succes en plezier van uw kind op school. Samen werken aan de toekomst van kinderen.


Terug naar boven