CBS de Hoeksteen

Beetslaan 2 9602 AX Hoogezand

Schoolfoto van CBS de Hoeksteen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school vinden we het belangrijk goed zicht te houden op de resultaten van het onderwijs. Tegelijk beseffen we dat deze resultaten slechts over een deel van het onderwijsleerproces gaan. Er zijn namelijk veel wezenlijke zaken, die slecht zijn uit te drukken in getallen, zoals emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling, creatieve ontwikkeling. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We willen als school een belangrijke bijdrage leveren aan de toerusting voor de levenstaak. 

Toetsing is een van de manieren om te weten te komen hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarnaast zijn de toetsen en de resultaten daarvan voor ons een manier om ons onderwijs te evalueren en de onderwijsbehoeften van de leerlingen vast te stellen. Verspreid over het hele schooljaar maken leerlingen toetsen.

Voor de kernvakken maken we gebruik van toetsen die zijn ontwikkeld door het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (CITO). De uitslag van elke toets (score) wordt omgezet in een niveau (A – E en I – V) en in ons systeem ParnasSys wordt daar een niveauwaarde en vaardigheidsscore aan toegekend. Daarin wordt de toetsscore vergeleken met de gemiddelde landelijke score.

Methode gebonden toetsen worden gemiddeld een keer per maand afgenomen. De niet-methode gebonden toetsen Leerling in Beeld (LIB) worden twee keer per jaar afgenomen. 

Alle toetsen zijn in een toetskalender vastgelegd. De resultaten van de niet-methode gebonden toetsen worden geanalyseerd door de betrokken leerkrachten. De analyses worden doorgesproken met de IB-er en de directeur. Op school hechten we vooral belang aan een overzicht van meerdere toetsen van de afgelopen jaren. Dan wordt er namelijk een trend zichtbaar over het presteren van een leerling en ons onderwijs. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Door de jaren heen heeft de basisschool veel gegevens over de leerlingen verzameld om de ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk te kunnen volgen. Deze gegevens legt de school vast in het leerlingvolgsysteem, dat is gekoppeld aan de Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een instrument, waarbij de toetsgegevens vanaf groep 6 worden ingevuld. Deze toetsgegevens kunnen gekoppeld worden aan de stromingen in het voortgezet onderwijs. Het schooladvies is gebaseerd op deze gegevens.

Begin februari maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd.

De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Aan het eind van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 uitgenodigd voor een adviesgesprek VO. In dit adviesgesprek geven we een voorlopig schooladvies.

Voor de leerlingen in groep 8 volgt in februari het definitieve schooladvies (dit advies moet voor 1 maart bij de ouders bekend zijn). De leerkracht van groep 8 baseert zich hiervoor op de Plaatsingswijzer in combinatie met eigen observaties. De basisschool adviseert ouders welk niveau het best bij hun kind past, de scholen van voortgezet onderwijs plaatsen de leerlingen.

De aanmelding bij de school van uw keuze moet voor 15 maart 2024 binnen zijn. De Centrale Eindtoets Basisonderwijs wordt in april afgenomen. De uitslag van deze toets zal gebruikt worden als een soort “second opinion”. Bijvoorbeeld bij twijfel tussen twee niveaus. Dan kijkt de school naar het leerlingvolgsysteem én de uitslag van de toets. Bij een hogere score zal de school het advies heroverwegen en dit met ouders bespreken. We maken gebruik van de Route 8 toets. De toets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen een school zijn, waar ouders en leerlingen zich welkom en veilig voelen.

Voor de ontwikkeling van de leerlingen is een veilig en open schoolklimaat belangrijk. In een dergelijk klimaat kunnen ze werken aan hun zelfvertrouwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren is een goede communicatie van groot belang.

Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien.

In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor nu en de toekomstige samenleving.

* We vinden het belangrijk dat er orde en rust op school is. Leerlingen hebben die rust nodig om goed te kunnen leren.

* We willen dat er een goede sfeer hangt in de school. We zijn trots op onze collegialiteit, maar willen ook dat de leerlingen goed met elkaar omgaan.

De identiteit van de school speelt hierin ook een rol. Leerlingen hebben een verschillende achtergrond, maar we horen allemaal bij elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfbewustzijn; Ik ben ik
  • Samen; Wij zijn samen
  • Respect voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven