Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op het Braambos werken wij in de groepen 1/2 aan de hand van de SLO-doelen voor deze leeftijdsgroep. Het leeraanbod krijgt op thematische wijze vorm (waarbij de methode Schatkist als bronnenboek wordt gebruikt).
Onderwijstijd
Gedurende de basisschool gaan de leerlingen op Het Braambos minimaal 7520 uur naar school.
Leerstofjaarklassensysteem
Onze school kent een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen, dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd en ongeveer dezelfde ontwikkelingsfase bij elkaar in een groep zitten. Niet alle kinderen zijn hetzelfde dus kunnen de niveaus binnen een groep flink uiteenlopen. Om recht te doen aan deze verschillen maken de leerkrachten een groepsaanpak voor de vakken rekenen, spelling, taal (groepen 4 tot en met 8), lezen (groepen 3 tot en met 5) en begrijpend lezen (groepen 4 tot en met 8). Hierin worden drie niveaus onderscheiden: minimum, basis en plus.
Moderne onderwijsmethodes en onderwijsaanbod
Op Het Braambos wordt lesgegeven met behulp van moderne onderwijsmethodes. Omdat de inzichten in het onderwijs continu veranderen, wordt er gestreefd naar een planmatige vernieuwing van onze onderwijsmethodes (vernieuwing om de acht jaar). Een andere manier om te zorgen voor een doorgaande lijn binnen de school zijn de stuurgroepen. Binnen een stuurgroep staat een bepaald aspect van het onderwijs op Het Braambos centraal, bijv. het onderwijs aan hoog- en meerbegaafden, beredeneerd aanbod, rekendidactiek of thematisch onderwijs. De stuurgroep zorgt op dat gebied voor een doorgaande lijn binnen de school, voor vernieuwing en ontwikkeling van de doorgaande leerlijn en voor adviezen over het beleid aan het MT over beleid. De stuurgroepen worden elk jaar opnieuw vastgesteld naar aanleiding van speerpunten uit het school- en jaarplan.
In de groepen 3 tot en met 8 werken wij met methodes voor de vakken rekenen (Getal en Ruimte), taal en spelling (Taal Actief), aanvankelijk en voortgezet technisch lezen (Veilig Leren Lezen en Estafette), begrijpend lezen (Grip op lezen en Leeslink), aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek (Argus Clou). De methodes vormen uitgangspunt voor de lessen in deze vakken waarmee een doorgaande leerlijn wordt bewerkstelligd.
Sociale en maatschappelijke competenties: burgerschap
We moedigen leerlingen aan meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving. De ervaring leert, dat leerlingen deze verantwoordelijkheid graag nemen, zeker waar het gaat om activiteiten die aansluiten bij hun eigen interesses. De zwaarte neemt toe naarmate de leerlingen ouder worden. Ze kunnen dan ook al echte verantwoording voor bepaalde activiteiten of handelingen dragen. Het Braambos geeft invulling aan actief burgerschap door het gebruik van de methodes voor sociaal emotionele vorming (Kanjertraining en PBS), godsdienst (Trefwoord) en wereldoriëntatie (Argus Clou). Daarnaast organiseren we excursies en workshops en halen we sprekers of voorstellingen de school in. Daarnaast vinden er ook incidentele activiteiten plaats die onder actief burgerschap vallen, zoals acties voor goede doelen of projectweken.
Het Braambos streeft ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Kinderen verschillen, dus richten we het onderwijsleerproces zo in dat hier ook ruimte voor is. De uitgangspunten van onze onderwijszorg zijn:
- De leerkracht houdt rekening met de onderwijsbehoefte van elk kind.
- De leerkracht stemt de activiteiten af op het ontwikkelingsniveau van de leerlingen.
- De leerkracht biedt leerlingen de mogelijkheid om in eigen tempo en naar eigen mogelijkheden een minimumpakket binnen de verschillende leer- en vormingsgebieden te doorlopen.
- Daarnaast biedt de leerkracht de kinderen een aanvullend programma aan. Het aanbieden van de leerstof op verschillende niveaus vindt plaats binnen de groep.
- We nemen ouders serieus als “partner” in de ontwikkeling van hun kind.
In het SOP (Schoolondersteuningsprofiel) beschrijven we de invulling die wij hier als school aan hebben gegeven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.