Christelijke Basisschool Het Braambos

Waddenweg 83 2134 XL Hoofddorp

  • Dit is één van de twee schoolpleinen voor de onderbouw.
  • Een onderdeel van het schoolplein van de Midden- en Bovenbouw is het voetbalveldje.
  • De gang naar een deel van de kleutergroepen

Het team

Toelichting van de school

Het team van Het Braambos bestaat uit 23 leerkrachten die lesgeven aan 14 groepen. Dit houdt in dat er fulltime en parttime leerkrachten werkzaam zijn. Naast leerkrachten hebben wij 2 onderwijsondersteuners en een klassenassistent in de school. Ook hebben wij een conciërge, een administratief medewerkster, een directeur, een teamleider en een TSO-coördinator. 

Naast het lesgeven aan een groep, hebben de leerkrachten vele andere taken, zoals het organiseren van activiteiten en het vormen en implementeren van de onderwijskundige ontwikkelingen in de school. Regelmatig volgen de leerkrachten cursussen om op deze wijze hun bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in bijvoorbeeld in ICT, het jonge kind, NT2, zorgcoördinatie, gedrag, Taal/Lezen en Engels.

Er zijn vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs en muziek verbonden aan de school. Het grote team is verdeeld in de onderbouw (groep 1 t/m 3) en de midden- en bovenbouw (groep 5 t/m 8). 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben op Het Braambos een aantal onderwijsondersteuners, klassenassistentes en stagiaires. Bij een vervangingsbehoefte gaan we als volgt te werk:

  • verzoek aan duo partner
  • verzoek aan leraarondersteuner
  • verzoek aan team
  • bij ziekmelding in de ochtend wordt de groep verdeeld
  • bij ziekmelding de dag van te voren en geen vervanging beschikbaar; leerlingen blijven thuis.

Gelukkig slagen we er in deze tijd van krapte nog steeds in om vrijwel elke dag in het onderwijs van onze leerlingen te voorzien.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op het Braambos werken wij in de groepen 1/2 aan de hand van de SLO-doelen voor deze leeftijdsgroep. Het leeraanbod krijgt op thematische wijze vorm (waarbij de methode Schatkist als bronnenboek wordt gebruikt). 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd

Gedurende de basisschool gaan de leerlingen op Het Braambos minimaal 7520 uur naar school.

Leerstofjaarklassensysteem

Onze school kent een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen, dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd en ongeveer dezelfde ontwikkelingsfase bij elkaar in een groep zitten. Niet alle kinderen zijn hetzelfde dus kunnen de niveaus binnen een groep flink uiteenlopen. Om recht te doen aan deze verschillen maken de leerkrachten een groepsaanpak voor de vakken rekenen, spelling, taal (groepen 4 tot en met 8), lezen (groepen 3 tot en met 5) en begrijpend lezen (groepen 4 tot en met 8). Hierin worden drie niveaus onderscheiden: minimum, basis en plus.

Moderne onderwijsmethodes en onderwijsaanbod

Op Het Braambos wordt lesgegeven met behulp van moderne onderwijsmethodes. Omdat de inzichten in het onderwijs continu veranderen, wordt er gestreefd naar een planmatige vernieuwing van onze onderwijsmethodes (vernieuwing om de acht jaar). Een andere manier om te zorgen voor een doorgaande lijn binnen de school zijn de stuurgroepen. Binnen een stuurgroep staat een bepaald aspect van het onderwijs op Het Braambos centraal, bijv. het onderwijs aan hoog- en meerbegaafden, beredeneerd aanbod, rekendidactiek of thematisch onderwijs. De stuurgroep zorgt op dat gebied voor een doorgaande lijn binnen de school, voor vernieuwing en ontwikkeling van de doorgaande leerlijn en voor adviezen over het beleid aan het MT over beleid. De stuurgroepen worden elk jaar opnieuw vastgesteld naar aanleiding van speerpunten uit het school- en jaarplan.

In de groepen 3 tot en met 8 werken wij met methodes voor de vakken rekenen (Getal en Ruimte), taal en spelling (Taal Actief), aanvankelijk en voortgezet technisch lezen (Veilig Leren Lezen en Estafette), begrijpend lezen (Grip op lezen en Leeslink), aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek (Argus Clou). De methodes vormen uitgangspunt voor de lessen in deze vakken waarmee een doorgaande leerlijn wordt bewerkstelligd.

Sociale en maatschappelijke competenties: burgerschap

We moedigen leerlingen aan meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving. De ervaring leert, dat leerlingen deze verantwoordelijkheid graag nemen, zeker waar het gaat om activiteiten die aansluiten bij hun eigen interesses. De zwaarte neemt toe naarmate de leerlingen ouder worden. Ze kunnen dan ook al echte verantwoording voor bepaalde activiteiten of handelingen dragen. Het Braambos geeft invulling aan actief burgerschap door het gebruik van de methodes voor sociaal emotionele vorming (Kanjertraining en PBS), godsdienst (Trefwoord) en wereldoriëntatie (Argus Clou). Daarnaast organiseren we excursies en workshops en halen we sprekers of voorstellingen de school in. Daarnaast vinden er ook incidentele activiteiten plaats die onder actief burgerschap vallen, zoals acties voor goede doelen of projectweken.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Braambos streeft ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Kinderen verschillen, dus richten we het onderwijsleerproces zo in dat hier ook ruimte voor is. De uitgangspunten van onze onderwijszorg zijn:

  1. De leerkracht houdt rekening met de onderwijsbehoefte van elk kind.
  2. De leerkracht stemt de activiteiten af op het ontwikkelingsniveau van de leerlingen.
  3. De leerkracht biedt leerlingen de mogelijkheid om in eigen tempo en naar eigen mogelijkheden een minimumpakket binnen de verschillende leer- en vormingsgebieden te doorlopen.
  4. Daarnaast biedt de leerkracht de kinderen een aanvullend programma aan. Het aanbieden van de leerstof op verschillende niveaus vindt plaats binnen de groep.
  5. We nemen ouders serieus als “partner” in de ontwikkeling van hun kind.

In het SOP (Schoolondersteuningsprofiel) beschrijven we de invulling die wij hier als school aan hebben gegeven.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven