Eerste Montessorischool

Kaj Munkweg 45 2131 RV Hoofddorp

  • Schoolfoto van Eerste Montessorischool
  • Schoolfoto van Eerste Montessorischool
  • Schoolfoto van Eerste Montessorischool
  • Schoolfoto van Eerste Montessorischool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Eerste Montessorischool is een betrokken team. Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel worden extra geschoold als Montessorileerkracht of Montessori medewerker.

Leerkrachten werken met elkaar samen in de bouwen: de onderbouw, de middenbouw en de bovenbouw. Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners helpen in en om de klassen. 

Er is een Specialist Hoog- en meerbegaafdheid. 

Ook zijn er leerkrachten die zich richten op de ondersteuning van de meertalige kinderen bij ons op school.

We vinden het belangrijk dat leerkrachten in opleiding bij ons de kans krijgen om ervaring op te doen in het onderwijs en bieden daarom plek aan stagiaires, zij instromers en startende leerkrachten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht kan er een invalleerkracht of onderwijsassistent ingezet worden, als deze beschikbaar is. Voor zover mogelijk werken we met vaste invalkrachten. Indien er geen vervanging is, wordt de groep zoveel mogelijk verdeeld over de andere groepen in de vestiging. Bij afwezigheid van een onderbouwleerkracht (en als er geen vervanging is) kan ook het verzoek worden gedaan de 4-jarige kinderen mee naar huis te nemen zodat er voor de 5-jarige (leerplichtige) kinderen wel opvang mogelijk is

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee jaren wordt er thematisch gewerkt en is er dagelijks tijd voor zelfstandig werk en groepswerk.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen is dagelijks tijd ingeruimd om zelfstandig te werken. Daarnaast zijn er groepslessen, en individuele lesjes. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Montessorionderwijs is in de kern passend onderwijs. Het kind staat centraal en de leerkracht, voorbereide omgeving en leerstofaanbod sluiten aan bij de onderwijs- en pedagogische behoeften van het individuele kind. We leren niet omgaan met verschillen, we gaan uit van verschillen.

Het kind centraal betekent niet dat alles kan wijken voor het individuele kind. De vrijheid of mogelijkheden voor het individuele kind kent grenzen. De ondersteuningsbehoefte van de leerling moet haalbaar en beheersbaar zijn voor de leerkracht en de andere kinderen. De school zoekt samen met de ouders altijd naar de beste leeromgeving voor een leerling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het Koersplan van de Montessori Vereniging Haarlemmermeer is een van de drie peilers: Gericht werken aan de Basis. 

Dat betekent in de uitwerking op de school dat er aandacht is voor kwalitatief taal- en rekenonderwijs, dat we zoveel mogelijk koppelen aan de kosmische lessen. Leren in context van de omgeving met aandacht voor de wereld om ons heen, omgaan met elkaar en burgerschap. Aandacht voor de Nederlandse taal zodat iedereen kan meedraaien op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven