Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de eerste twee jaren wordt er thematisch gewerkt en is er dagelijks tijd voor zelfstandig werk en groepswerk.
In de groepen is dagelijks tijd ingeruimd om zelfstandig te werken. Daarnaast zijn er groepslessen, en individuele lesjes.
Montessorionderwijs is in de kern passend onderwijs. Het kind staat centraal en de leerkracht, voorbereide omgeving en leerstofaanbod sluiten aan bij de onderwijs- en pedagogische behoeften van het individuele kind. We leren niet omgaan met verschillen, we gaan uit van verschillen.
Het kind centraal betekent niet dat alles kan wijken voor het individuele kind. De vrijheid of mogelijkheden voor het individuele kind kent grenzen. De ondersteuningsbehoefte van de leerling moet haalbaar en beheersbaar zijn voor de leerkracht en de andere kinderen. De school zoekt samen met de ouders altijd naar de beste leeromgeving voor een leerling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het Koersplan van de Montessori Vereniging Haarlemmermeer is een van de drie peilers: Gericht werken aan de Basis.
Dat betekent in de uitwerking op de school dat er aandacht is voor kwalitatief taal- en rekenonderwijs, dat we zoveel mogelijk koppelen aan de kosmische lessen. Leren in context van de omgeving met aandacht voor de wereld om ons heen, omgaan met elkaar en burgerschap. Aandacht voor de Nederlandse taal zodat iedereen kan meedraaien op school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.