Basisschool Wonderwijs

Auvermoerstraat 2 6433 CC Hoensbroek

  • Schoolfoto van Basisschool Wonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool Wonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool Wonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool Wonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool Wonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 een doorstroomtoets. Dit geldt voor leerlingen in het regulier onderwijs, het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs. 

De doorstroomtoets meet wat een kind in 8 jaar op de basisschool heeft geleerd op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. De uitslag van de doorstroomtoets, het toetsadvies, geeft een onafhankelijk advies over welk brugklastype het beste bij het kind past. De doorstroomtoets is daarmee een onafhankelijke extra check op het schooladvies van het kind: heeft de school het niveau goed ingeschat?

Doordat in schooljaar 2023/2024 de eindtoets vervangen is door de doorstroomtoets zijn op dit moment de resultaten van de eindtoets van 2023 nog zichtbaar.De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs.

School maakt een zelfevaluatie van de doorstroomtoets.Wij volgen hierbij de systematiek die ook van toepassing is bij de zelfevaluatie van de tussentoetsen: wij geven de resultaten weer en vinden iets van deze resultaten (de analyse). Daarnaast geven wij aan wat wij met de uitkomsten doen en waar verbeteractiviteiten nodig zijn. In deze zelfevaluatie plaatsen we de resultaten van onze school ook naast de landelijke norm en trekken dan de conclusie hoe onze school het heeft gedaan in de afgelopen twee jaar. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In onze school worden de tussenresultaten van het onderwijsproces op drie niveaus gemeten:

  • Leerlingniveau: Alle leerlingen worden betrokken bij hun eigen leerproces. Wij verzamelen gegevens over de ontwikkeling van de kinderen tot en met het einde van de basisschool. Wij stemmen ons onderwijs af door kinderen goed te volgen en hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften goed in beeld te brengen. Tevens voeren wij kindgesprekken. Hier bespreken wij de resultaten en formuleren wij kindspecifieke leerdoelen. Leerlingen worden regelmatig getoetst. Via (methode)toetsen en de leerling in beeld toetsen wordt gekeken of de leerlingen de leerstof beheersen.
  • Schoolniveau: Tweemaal per jaar worden er na de toetsperiode van het Leerlingvolgsysteem analyses gemaakt en verbeterdoelen per vakgebied opgesteld. Indien nodig wordt het aanbod en/of de activiteiten aangepast In het team worden de tussenresultaten en de lopende verbeterplannen besproken. Opvallende opbrengsten worden toegevoegd aan de nieuwe jaarplannen.Goedlopende zaken worden geborgd en gemonitord. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De totstandkoming van het voorlopige en definitieve uitstroomadvies

Gedurende een schoolloopbaan op BS Wonderwijs, wordt de ontwikkeling van kinderen bijgehouden d.m.v. toetsen behorende bij de gebruikte methodes, observaties van de leerkrachten, methode onafhankelijke leerling in beeld toetsen, en het sociaal-emotioneel volginstrument. Hierdoor ontstaat een eerlijk beeld over de ontwikkeling, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Ook worden gedurende de schoolloopbaan de compenserende factoren, de belemmerende factoren en de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind vastgelegd in ons schooladministratiesysteem (ParnasSys). Naast bovengenoemde instrumenten waarmee wij de ontwikkeling van onze leerlingen volgen, maken wij ook gebruik van de ADIT (Adaptieve digitale capaciteiten test) in de groepen 6 en 7. De ADIT geeft een voorspellende bijdrage als het gaat over de verwachte uitstroom.

Vanaf midden groep 6 stelt BS. Wonderwijs voor alle leerlingen de notitie “Uitstroom profiel” op, waarin collega's bestaande uit de bovenbouw en de intern begeleider, bovengenoemde gegevens naast elkaar leggen om tot een eerste voorlopig advies VO te komen. Dit voorlopig advies wordt gedeeld met ouders en kinderen tijdens de oudergesprekken. Deze procedure wordt eind groep 6, midden groep 7 en eind groep 7 herhaald.  Daarmee wordt het advies verder opgebouwd. Begin groep 8 wordt op basis hiervan een voorlopig advies gegeven aan de ouders van het kind. Midden groep 8 leggen de leerkrachten van de bovenbouw samen met directie en IB nogmaals alle gegevens van onze groep 8 leerlingen naast elkaar, wat uiteindelijk resulteert in een definitief advies voor alle leerlingen.

Een groot deel van onze leerlingen heeft dit schooljaar een VMBO-advies gekregen. Het ene jaar zijn er meer kinderen met een VMBO advies, terwijl in een ander schooljaar meer HAVO/VWO adviezen gegeven zijn.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen vanuit de thuissituatie op een juiste wijze worden voorbereid op de toekomst. Juist om die reden willen wij kinderen handvatten bieden waarmee zij in het leven rekening leren houden met zichzelf en de ander. Door het aanleren van belangrijke levensvaardigheden op school neemt de kans op welzijn in belangrijke mate toe. Sinds schooljaar 23/24 zijn we gaan werken met het programma KiVa voor sociaal emotioneel leren (SEL) en burgerschap, hierdoor hopen wij de sociaal-emotionele competenties te versterken en de burgerschapscompetenties te verbeteren. 

KiVa is een schoolbreed programma gericht op leerlingen,  leerkrachten, schooldirectie en ouders. Het bestaat uit een combinatie van interventies. Op schoolniveau zorgt KiVa voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is. Op klassikaal niveau biedt KiVa ondersteuning voor klassenmanagement. Op individueel niveau wordt gewerkt aan de sociale vaardigheden en de sociaal emotioneel ontwikkeling.

Wij willen in schooljaar '24/'25 het partnerschap met ouders versterken. Ouders hebben namelijk een sterke rol binnen SEL en kunnen daardoor enthousiast raken.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Weten hoe we het moeten doen.
  • We kunnen ons anders gedragen.
  • We besluiten het als groep samen anders te doen.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Eind augustus staat een kwaliteitsonderzoek gepland door de onderwijsinspectie. 

Terug naar boven