Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De schoolorganisatie gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een bij de leerlingen passend, afgesproken leerstofpakket via methodes aangeboden en geleerd moet worden. In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof verwerkt in thema’s. Hier wordt vanuit een thema gewerkt aan de ontwikkeling van het kind. In groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren gebeurt. Het programmagericht werken houdt in dat de leerstof in vakken en met methodes aangeboden wordt. Het uiteindelijke resultaat van dit alles moet zijn: het bieden van basisonderwijs in een ononderbroken leerproces, waarbij een leerling in principe de school in acht jaar kan doorlopen.
Groepering:
Binnen de school bieden we onderwijs in afzonderlijke jaargroepen 3 t/m 8. In de kleutergroepen zitten de leerlingen van 1 en 2 samen, omdat de rol van medeleerlingen in de kleuterontwikkeling cruciaal is. Kleuters trekken zich graag op aan oudere kleuters. (In de leerkringen is er wel een eigen aanbod en verwerking voor groep 1 en voor groep 2.)Groepsgrootte:
De school heeft een gemiddelde groepsgrootte van 28 leerlingen, In het hele schooljaar stomen nieuwe kleuters in. Het 2e half jaar worden die groepen daarom voller. We kiezen er dan ook voor dan de kleutergroepen extra te ondersteunen door de inzet van onze onderwijsassistent.
De fase van het aanleren van de vaardigheden schrijven, lezen en rekenen in groep 3 en is een zeer cruciale periode in het onderwijs. Daarom krijgt groep 3 het eerste half jaar met regelmaat extra ondersteuning van de onderwijsassistent. Daarnaast wordt de onderwijsassistent waar vraag is ook ingezet in de andere groepen ter ondersteuning.Ons onderwijs:
In de groepen geven we handelingsgericht onderwijs. Bij het aanbieden van de leerstof werken we handelingsgericht. De leerkracht stemt het aanbod af op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Niet alle kinderen ontwikkelen zich op dezelfde manier. Voor het ene kind is de gewone lesstof te gemakkelijk, voor het andere kind is het juist te moeilijk. Extra aandacht en hulp wordt zoveel mogelijk gegeven binnen de eigen groep. Door het onderwijs handelingsgericht te organiseren is het mogelijk om binnen het aanbod uit de methodes toch adaptief, d.w.z. op het niveau van het kind gericht, bezig te zijn.
Voor de leerlingen die specifieke behoeften hebben om zich de leerstof eigen te maken, is een intern begeleider aangesteld die tot taak heeft de hulp voor deze leerlingen te coördineren en te bewaken.
Gym:
Elke maandag en vrijdag hebben de groepen 3 t/m 8 gymnastiek. Op maandag geeft de groepsleerkracht zelf les, op vrijdag een vakleerkracht.
Rots & water:
Elke week heeft elke groep 45 minuten een Rots & waterles. Het hele team is opgeleid tot trainer Rots & Water. De leerkracht die als specialist Rost & Water is opgeleid geeft samen met de leerkracht de training voor elke eigen groep. De R&W specialist begeleidt ook leerlingen individueel of in kleine groepjes. Rots & Water is een psycho-fysieke training die we inzetten om communicatie, sociale vaardigheden, zelfstandigheid en weerbaarheid bij leerlingen te vergroot.
In elke groep is een rooster aanwezig, waarop specifiek staat welke vakken en vakgebieden aangeboden worden.
Levensbeschouwing en burgerschap zijn onderdelen binnen wereldoriëntatie en redzaamheid.
Op de Goudenregenschool worden kinderen met en zonder specifieke onderwijsbehoeften aangemeld.
Indien de leerling op een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkeling en specifieke onderwijsbehoeften.
We trachten van elke aangemelde leerling inzicht te krijgen in de mogelijkheden van onze school om de leerling passend onderwijs te bieden.
Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om de hulpvraag en consequenties duidelijk tekrijgen. Als de hulpvraag duidelijk is, toetsen we als school of de hulpvraag past binnen de ondersteuning die wij kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team en individuele teamleden scholen zich elk jaar bij. Daarbij houden we rekening met de behoeften van begeleiding die de leerlingen, groepjes leerlingen of een hele groep leerlingen nodig hebben.
De intern begeleider is hierin sturend, coachend en begeleidend.
Daarbij werken we ook samen met externe partijen, die we waar nodig in kunnen schakelen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.