Goudenregenschool

Goudenregenlaan 1 1214 NC Hilversum

Schoolfoto van Goudenregenschool

Het team

Toelichting van de school

De Goudenregenschool heeft een directeur (master MME, registerdirecteur RDO) en een intern begeleider (master SEN, HBO IB, pre-master kwaliteitscoördinator). Een leerkracht heeft een opleiding 'Specialist Hoogbegaafdheid' gevolgd. En een leerkracht is ICT coördinator. Samen met de directeur is de ict-er ook specialist digitale geletterdheid. 

Een leerkracht is aangesteld als vertrouwenspersoon en er is een leerkracht preventiemedewerker (deskundige op gebied veiligheid en bescherming). Vier leerkrachten zijn opgeleid als bedrijfshulpverlener.

De teamleden zijn gecertificeerd trainer Rots & Water (basisopleiding en specialisatie primair onderwijs). Eén leerkracht heeft nog extra specialisaties gedaan. Hij geeft vorm aan het jaarprogramma voor alle groepen.

In totaal werken momenteel 14 meesters en juffen voor de 8 groepen. (Elke groep heeft maximaal 2 vaste leerkrachten in een jaar.)

Bij alle scholen van STIP Hilversum werkt hoog gekwalificeerd personeel. De leerkrachten beschikken niet alleen over de bevoegdheid voor het lesgeven maar houden ook hun bekwaamheid op peil door constant bij te scholen. Naast de leerkrachten beschikken de scholen van STIP Hilversum over academisch opgeleide intern begeleiders en specialisten op het gebied van o.a. gedrag, rekenen, taal en lezen. Naast het onderwijsgevende personeel is er op iedere locatie een directie en onderwijsondersteunend personeel bestaande uit een conciërge en soms ook een administratief medewerker.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht verlof heeft dan roosteren we een collega in of een invaller via de vervangingspoule van STIP Openbaar Onderwijs Hilversum.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De schoolorganisatie gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een bij de leerlingen passend, afgesproken leerstofpakket via methodes aangeboden en geleerd moet worden. In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof verwerkt in thema’s. Hier wordt vanuit een thema gewerkt aan de ontwikkeling van het kind. In groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren gebeurt. Het programmagericht werken houdt in dat de leerstof in vakken en met methodes aangeboden wordt. Het uiteindelijke resultaat van dit alles moet zijn: het bieden van basisonderwijs in een ononderbroken leerproces, waarbij een leerling in principe de school in acht jaar kan doorlopen. 

Groepering:
Binnen de school bieden we onderwijs in afzonderlijke jaargroepen 3 t/m 8. In de kleutergroepen zitten de leerlingen van 1 en 2 samen, omdat de rol van medeleerlingen in de kleuterontwikkeling cruciaal is. Kleuters trekken zich graag op aan oudere kleuters. (In de leerkringen is er wel een eigen aanbod en verwerking voor groep 1 en voor groep 2.)

Groepsgrootte:
De school heeft een gemiddelde groepsgrootte van 28 leerlingen, In het hele schooljaar stomen nieuwe kleuters in. Het 2e half jaar worden die groepen daarom voller. We kiezen er dan ook voor dan de kleutergroepen extra te ondersteunen door de inzet van onze onderwijsassistent.   
De fase van het aanleren van de vaardigheden schrijven, lezen en rekenen in groep 3 en is een zeer cruciale periode in het onderwijs. Daarom krijgt groep 3 het eerste half jaar met regelmaat extra ondersteuning van de onderwijsassistent. Daarnaast wordt de onderwijsassistent waar vraag is ook ingezet in de andere groepen ter ondersteuning.

Ons onderwijs:
In de groepen geven we handelingsgericht onderwijs. Bij het aanbieden van de leerstof werken we handelingsgericht. De leerkracht stemt het aanbod af op de  onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Niet alle kinderen ontwikkelen zich op dezelfde manier. Voor het ene kind is de gewone lesstof te gemakkelijk, voor het andere kind is het juist te moeilijk. Extra aandacht en hulp wordt zoveel mogelijk gegeven binnen de eigen groep. Door het onderwijs handelingsgericht te organiseren is het mogelijk om binnen het aanbod uit de methodes toch adaptief, d.w.z. op het niveau van het kind gericht, bezig te zijn.
Voor de leerlingen die specifieke behoeften hebben om zich de leerstof eigen te maken, is een intern begeleider aangesteld die tot taak heeft de hulp voor deze leerlingen te coördineren en te bewaken. 


Gym:
Elke maandag en vrijdag hebben de groepen 3 t/m 8 gymnastiek. Op maandag geeft de groepsleerkracht zelf les, op vrijdag een vakleerkracht.


Rots & water:
Elke week heeft elke groep 45 minuten een Rots & waterles. Het hele team is opgeleid tot trainer Rots & Water.  De leerkracht die als specialist Rost & Water is opgeleid geeft samen met de leerkracht de training voor elke eigen groep. De R&W specialist begeleidt ook leerlingen individueel of in kleine groepjes. Rots & Water is een psycho-fysieke training die we inzetten om communicatie, sociale vaardigheden, zelfstandigheid en weerbaarheid bij leerlingen te vergroot. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In elke groep is een rooster aanwezig, waarop specifiek staat welke vakken en vakgebieden aangeboden worden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Levensbeschouwing en burgerschap zijn onderdelen binnen wereldoriëntatie en redzaamheid.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Goudenregenschool worden kinderen met en zonder specifieke onderwijsbehoeften aangemeld.

Indien de leerling op een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkeling en specifieke onderwijsbehoeften.

We trachten van elke aangemelde leerling inzicht te krijgen in de mogelijkheden van onze school om de leerling passend onderwijs te bieden.

Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om de hulpvraag en consequenties duidelijk tekrijgen. Als de hulpvraag duidelijk is, toetsen we als school of de hulpvraag past binnen de ondersteuning die wij kunnen bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team en individuele teamleden scholen zich elk jaar bij. Daarbij houden we rekening met de behoeften van begeleiding die de leerlingen, groepjes leerlingen of een hele groep leerlingen nodig hebben. 

De intern begeleider is hierin sturend, coachend en begeleidend. 

Daarbij werken we ook samen met externe partijen, die we waar nodig in kunnen schakelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven