Villa Vrolik

Harry Banninkstraat 3 1223 MP Hilversum

Schoolfoto van Villa Vrolik

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets en uitstroom 

Toelichting op de Eindtoets en uitstroom van leerlingen van het IKC voor 2019 is in te zien bij de Lorentzschool-scholen op de kaart: https://www.scholenopdekaart.nl/Basisscholen/6405/1069/Lorentzschool/Resultaten-eindtoets

In april 2023 namen 26 leerlingen deel aan de Eindtoets; we hebben de IEP-eindtoets afgenomen.

We zijn tevreden over de resultaten op de eindtoetsen van de afgelopen drie schooljaren. Vanuit de resultaten van de eindtoets zijn geen verbeterpunten te zien. Wel zien wij dat onze schoolpopulatie aan het veranderen is. Daarom monitoren wij onze tussentijdse resultaten zeer goed en sturen wij op goede instructie op niveau. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Het IKC neemt regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Dit gaat over aangeboden leerstof over een langere periode. De tussenresultaten worden in beeld gebracht met behulp van de uitslagen van de toetsen van Leerling in Beeld (DMT, rekenen, spelling, werkwoordspelling, begrijpend lezen) voor groep 1 t/m 7. In groep 8 nemen we de Eindtoets van Leerling in Beeld af. 

De M (midden) toetsen worden afgenomen in januari en de E (eind) toetsen worden afgenomen in juni.

De uitkomsten van deze toetsen worden besproken tijdens analysemomenten met het team, tussen directie en IB (met terugkoppeling naar de leerkrachten) en individueel met de groepsleerkracht(en) tijdens de groepsplanbesprekingen. Om een zuiverder beeld te krijgen van de groei van de individuele leerling wordt de vaardigheidsgroei bekeken en geanalyseerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

lKC VillaVrolik geeft een schooladvies op basis van het leerlingvolgsysteem en de ontwikkeling en resultaten van een leerling in groep 1 t/m 8.

In het schooladvies houden we ook rekening met werkhouding, motivatie en huiswerkattitude.

In overleg met collega's uit groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie van de school bepalen wij met elkaar, welk type of niveau van Voorgezet Onderwijs het best past bij een leerling. Wij willen ervoor zorgen dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij ze past. Wij hechten daarom veel waarde aan een warme overdracht met de VO-scholen waaraan we leerlingen leveren. Van veel scholen uit het Voorgezet Onderwijs krijgen we, zelfs jaren laten nog, gegevens (rapporten) hoe de leerlingen zich in het VO ontwikkelen. Met de gegevens die wij ontvangen vanuit het VO evalueren de gegeven adviezen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen het IKC dragen wij samen zorg voor verbinding en een prettige sociale cultuur. We zien elkaar, houden rekening met elkaar en leren hoe om te gaan bij conflicten of lastige sociale situaties. We zijn samen met elkaar verantwoordelijk voor een prettige cultuur en ieder draagt daarin zijn steentje bij. De school, de opvang zien we als oefenplaats waarin de kinderen de gelegenheid krijgen om te leren hoe je sociaal vaardig met elkaar omgaat. 

We werken vanuit vertrouwen en we benaderen elkaar in het IKC positief. Daarmee creëren we een klimaat waarin ieder in het IKC zich welkom voelt en gewenst. Omdat we werken vanuit de Daltonprincipes krijgen kinderen al van jonge leeftijd de kans en het vertrouwen om zich zelfstandig en verantwoordelijk te gedragen. De kinderen stellen hun eigen doelen en de leerkracht reflecteert veel met de kinderen; wat heb je gedaan, waarom heb je deze keus gemaakt en hoe is het verlopen? Zou je het de volgende keer weer zo doen of kan het anders? Daarnaast worden er meerdere kindgesprekken tussen leerkrachten en ouders gevoerd. 

Deze visie sluit goed aan bij de methode die we inzetten; de Gelukskoffer. Kinderen werken hierbij aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk.

7 thema’s keren in iedere groep terug:

  • wat is geluk
  • positief denken
  • dankbaarheid
  • talenten
  • zelfvertrouwen
  • toekomstdromen
  • geluk doorgeven.

Naast de methode De Gelukskoffer krijgen de kinderen ook Rots en Water-training bij de start van groep 3. Daar worden vanuit de kleutergroepen, nieuwe groepen gevormd. De training helpt bij de groepsvorming. Het hoofddoel van Rots en Water training: Het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs heeft op 12 maart 2024 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd naar aanleiding van de verzelfstandiging van IKC Villa Vrolik.

Met interesse heeft het College van Bestuur van Stip kennisgenomen van het rapport van de onderwijsinspectie met betrekking tot het kwaliteitsonderzoek aan IKC Villa Vrolik.

Wij willen allereerst onze waardering uitspreken voor het grondige onderzoek dat is uitgevoerd en voor de waardevolle inzichten die het rapport biedt. In de voorliggende rapportage concludeert de inspectie van het onderwijs dat de kwaliteit van het onderwijs op IKC Villa Vrolik (ruim) voldoende is. Het bestuur van Stip sluit zich aan bij deze conclusie.

Het bestuur deelt de conclusie van de onderwijsinspectie:

• dat het onderwijs op IKC Villa Vrolik goed is ingericht op de leerlingpopulatie en dat er op een passende wijze wordt ingespeeld op ondersteuningsbehoeften van leerlingen, zowel ondersteunend als verrijkend;

• dat dit onderwijs wordt verzorgd door een professioneel team dat effectieve lessen verzorgt in een veilige sfeer;

• dat dit leidt tot goed opbrengsten en een goede toeleiding naar het voortgezet onderwijs.

Tegelijk herkennen de school en het bestuur zich in de door de onderwijsinspectie genoemde aandachtspunten. De door de inspectie van het onderwijs aangegeven aandachtspunten zijn voor ons niet nieuw maar helpen ons om gerichter en effectiever te werken aan goed onderwijs. Onderstaande aandachtspunten zullen de komende periode worden gerealiseerd:

• Op het gebied van rekenen en taal heeft de school een herkenbaar, doelgericht en samenhangend aanbod passend bij de leerlingpopulatie. Deze manier van werken zal ook worden toegepast op het curriculum voor burgerschapsonderwijs.

• De school zal het veiligheidsplan herzien en updaten in een samenhangend document wat aan de wettelijke eisen voldoet.

• De school zal toekomstige plannen en analyses verrijken met meet- of merkbare doelen en ambities. Dit om de evaluatie van ingezette interventies en aanpakken goed te kunnen evalueren en monitoren.

Het bestuur en de school zijn verheugd dat de onderwijsinspectie tijdens het kwaliteitsonderzoek de kwaliteiten van onze school heeft gezien en tijdens de terugkoppeling van het onderzoek zijn vertrouwen heeft uitgesproken in IKC Villa Vrolik.

Terug naar boven