Basisschool Frans Postma

Merwedestraat 16 6413 VV Heerlen

  • Op deze foto ziet u de hoofdingang van de school, die achter de houten schermen gelegen is.
  • U ziet een overzicht van ons schoolplein gezien vanaf het bovenste gedeelte. Aan verre zijde van het plein is het klimrek gelegen.
  • Al onze groepslokalen hebben eenzelfde inrichting. Rustig en overzichtelijk, met een eigen inbreng van de groepsleerkracht.
  • In de lokalen voor de kleuters, creëren wij een warme en rijke leeromgeving. een fijne plek om te zijn en om spelend te leren.
  • We gebruiken onze middencirkel voor zelfstandig werken, werken met groepjes, voor vieringen, als bibliotheek en voor computerles.

Het team

Toelichting van de school

De groepsleerkrachten geven in principe alle in het curriculum opgenomen lessen aan hun eigen jaargroep. De uitzondering hierop is het bewegingsonderwijs in de groepen 3 tot en met 8.

Daarbij kan het voorkomen dat de gymles door een collega- leerkracht, dan wel in samenwerking met een vakleerkracht wordt gegeven.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van de leerkracht dient er vervanging geregeld te worden. Het uitgangspunt is daarbij om het onderwijs zo veel als mogelijk op school en fysiek te continueren. Bij tijden van krapte in vervanging trachten we zo veel als mogelijk maatwerk te leveren, waarbij we ook aandacht hebben voor de draagkracht van de teamleden. In principe hanteren wij het volgende stroomschema:

·   Inzet eigen clustervervanger

·   Inzet clustervervanger collega- scholen

·   Inzet onderwijsassistent (wanneer mogelijk verzorgt de leerkracht digitaal de instructies)

·   Inzet duo- collega, of parttimer intern

·   Opsplitsen van de groep over andere klassen

·   De groep wordt vrijgesteld van onderwijs en ontvangt thuisonderwijs. Mogelijk dat bij langdurige afwezigheid iedere dag een andere groep thuis dient te blijven. De leerkracht die daardoor vrij komt, neemt dan de groep van de collega over.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


We hebben de volgende specialismen in huis:

Intern begeleider

Contactpersoon Kindermishandeling

Coördinator meer- en hoogbegaafdheid

Reken- coördinator

Coördinator Vreedzame School

Coördinator Burgerschap

BHV-ers

Master Sen Gedragsspecialist

Verkeerscoördinator

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Net zoals bij de onderwijstijd in de groepen 3 tot en met 8 is het bovenstaande een richtlijn.

Als we uitgaan van de onderwijsbehoeften van de leerlingen zal de ene week wellicht meer aan een vak besteed worden dan de andere week.

Ten allen tijden is het doel om het onderwijsprogramma van de school te volgen, zodat de leerlingen voldoende tijd hebben zich de lesstof eigen te maken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder Burgerschap en 21 eeuwse vaardigheden, vallen diverse schoolactiviteiten en lessen. Waaronder de lessen uit de Vreedzame School, de groepsvergadering, de leerlingen- raad, onderdelen van Faqta, de mediatoren, de Dag vandaag enzovoorts. Afhankelijk van de situatie kunnen deze lestijden meer- of minder zijn. 

(Visie op) burgerschap

School is een plek om leerlingen op te leiden voor het leven. Een plek om hun menselijkheid te ontdekken en de moed te kunnen vinden om de wereld voort te zetten. In de kern gaat burgerschap om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Vanuit de termen kwalificatie, socialisatie en persoonlijkheidsvorming (subjectificatie) geven de scholen binnen MOVARE invulling aan ons burgerschapsonderwijs. Hierin wordt rekening gehouden met de vraag vanuit de wet (2021) om actief burgerschap, sociale cohesie en sociale integratie op een doelgerichte en samenhangende wijze te bevorderen en sluiten wij tevens aan op de standaard OP0: Basisvaardigheden (2023).

Onze school verstaat onder burgerschap het actief mee participeren in de mini- maatschappij die wij als school vormen. Wij zijn een kleinschalige, Vreedzame School. Onze kernwaarden zijn voor ons leidend in combinatie met het gedachtengoed van de Vreedzame school. We staan samen voor een veilig en pedagogisch prettig leerklimaat. Leren en ontwikkelen staat bij ons op school nooit stil. Samen zetten we de schouders onder de ontwikkeling van onze leerlingen, onze leerkrachten en ons onderwijs. Wie kiest voor de Frans Postma school, kiest voor groeimogelijkheden.  Onze school werkt met het programma van De Vreedzame School. De school vormt een gemeenschap waar de hele schoolpopulatie kan oefenen met burgerschap. Leerlingen, leraren, directies én ouders. Er is aandacht voor de eigen identiteitsontwikkeling. Hoe is een kind? Hoe gedraagt het kind zich naar anderen, naar de omgeving en naar dewereld? Uitgangspunt is het in verbinding staan met de ander, de groep, de school en zelfs de wijk. Vreedzame Scholen werken met een schoolgrondwet. Hierin staan sociale normen die passen bij de waarden uit de Nederlandse grondwet. De sociale normen komen ook terug in het lesprogramma en zorgen samen voor de in de wet genoemde cultuur. 

Doelen burgerschap

Om er zorg voor te dragen dat onze leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan de kennis, vaardigheden en houding hebben meegekregen die ondersteunend zijn aan onze visie op wat nodig is in de samenleving hebben wij een aantal doelen vastgesteld voor burgerschapsonderwijs. Via deze gekozen doelen richten wij ons op de persoonsvorming van de leerlingen en de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties. Deze doelen zijn als richtinggevend kader gebruikt voor de uitwerking van ons curriculum. De doelen in ons curriculum ondersteunen daarmee de ontwikkelroute waarin kinderen de kennis, vaardigheden en houding opdoen om onderstaande doelstellingen te kunnen bereiken.               

Voor een nadere toelichting van de doelen uit ons curriculum, verwijzen wij naar ons burgerschapsdocument. Hierin staan alle doelen als zodanig uitgewerkt. 

Evaluatie en monitoring

In ons beleidsplan Burgerschapsonderwijs hebben wij beschreven hoe wij burgerschap leerdoelgericht, samenhangend en herkenbaar in richten. Hierin hebben wij ook de toetsing, evaluatie en monitoring van burgerschap beschreven. Door te toetsen en evalueren kunnen wij er zorg voor dragen dat het curriculum (leerdoelen en aanbod) passend blijft bij onze populatie en kunnen wij tijdig interventies toepassen op het moment dat dit nodig is. Wij toetsen niet in de vorm van het afnemen van een toets, maar wij toetsen actief de effecten van ons onderwijs. Dit doen wij op de onderstaande wijze:Digikeuzebord:In de groepen 1 en 2 volgen wij de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen met het observatie-instrument van het Digikeuzebord. Leerling in beeld:In de groepen 3 tot en met 8 maken wij gebruik van de meting voor sociale veiligheid van Leerling in Beeld.  Sociale Veiligheid:In het voorjaar brengen wij de sociale veiligheid op school in kaart door de betreffende meting vanuit Vensters PO in te zetten in groep 6 t/m 8.  Goed burgerschap:Vanuit onderwijsstichting MOVARE, brengen wij in juni ons Burgerschapsonderwijs in beeld met het instrument van Goed Burgerschap. Groepsvergadering:Daarnaast werken wij vanuit de methode Vreedzaam met de groepsvergadering. In de groepsvergadering worden de leerdoelen van het afgelopen blok met de kinderen besproken. En bespreken wij op welke wijze wij vorm hebben gegeven aan de leerinhouden. De inbreng van de kinderen is daarbij van groot belang.  Gedurende het schooljaar 2024/2025 zal "Vreedzaam" en het gebruik daarvan 1 van de punten van ons jaarplan zijn. We zijn voornemens om ook de praatkaarten per blok weer structureel mee te geven en we willen bekijken hoe we het gedachtengoed van Vreedzaam zichtbaarder in en rond de school kunnen maken.  

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Frans Postmaschool is een erkende Vreedzame school. Zij biedt veel ondersteuningen aan kinderen met sociaal-emotionele problemen en problemen met  sociale vaardigheden.

Tevens biedt zij specifieke ondersteuning aan kinderen met lees-taal- en rekenproblematieken, aansluitend op het basisaanbod van de school. Voor specifieke begeleiding werken wij samen met onze collega's binnen onderwijsstichting MOVARE en wanneer nodig met externe professionals. 

Onze uitdaging ligt bij de begeleiding van de ontwikkeling van kinderen met licht autisme en ADHD. 

We werken met  een “schakelklas”, waar veel aandacht is voor talig aanbod.  Er is overleg en afstemming tussen de groepen  onderling op inhoudelijk en praktisch gebied. Er wordt, waar mogelijk en wenselijk, gebruik gemaakt van elkaars aanbod en het kan voorkomen dat kinderen voor een deel van het programma een andere groep bezoeken. Daarnaast maken wij gebruik van het computerprogramma Bouw! om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze ambitie om zoveel als mogelijk passend onderwijs te bieden aan onze leerlingen. Daarbij gaan wij uit van onze jaargroepen, maar passen in overleg met ouders het aanbod aan wanneer dit nodig is. Daarbij maken wij gebruik van de expertise van onze eigen collega's, maar wanneer ook nodig van externe specialisten. Wij trachten het handelingsrepertoire van onze groepsleerkrachten te vergroten, maar zullen in de praktijk ook tegen onmogelijkheden aanlopen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Frans Postmaschool is sinds schooljaar 2015-2016 een VVE school. VVE-thuis wordt samen met de Peuterspeelzaal de Ukkepukkehut ingevoerd. Het is onze ambitie om nauw samen te werken met de Peuteropvang. Daartoe gebruiken wij dezelfde methode, te weten Speelplezier. We gaan samen met elkaar op zoek naar ontwikkel kansen voor onze kinderen. Dit doen wij onder andere in ons gezamenlijk koppeloverleg. 

Terug naar boven