De Zonnewijzer

Middenweg 30 A 1703 RC Heerhugowaard

Schoolfoto van De Zonnewijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ambities

Wij hebben per vak vastgesteld wat onze ambities (dit geval m.b.t. de resultaten) zijn, dat doen wij jaarlijks. Daarnaast nemen grofweg twee keer per jaar (leerlingvolgsysteem) toetsen af. Hier uit kunnen wij afleiden (analyse) wat gaat volgens planning en wat aandacht behoeft. Kort de bocht zijn wij goed in begrijpend lezen, mag taalverzorging beter en zouden er meer kinderen een hoger niveau op rekenen kunnen behalen. En daar gaan wij dan ook onze aandacht oprichten. Voor rekenen geldt dat wij een betere balans zoeken tussen 'traditioneel' en 'realistisch' rekenen. Anders gezegd, wij gaan het zgn. 'bareka muurtje' schoolbreed inzetten (eerst de basis/bouwstenen goed beheersen, dan pas verder in de stof) en het automatiseren (wat ook deels in bareka zit) krijgt een prominentere plek in ons aanbod. Daarnaast passen wij ons rooster zo aan, dat uitleg/instructie telkens direct gevolgd wordt door verwerking.

Voor spelling gaan wij op bezoek bij andere scholen. Aansluitend volgt ook daar een plan van aanpak. In principe komt alles m.b.t. taalverzorging wel aan bod, maar wij vermoeden dat er meer 'onderhoud' nodig is. Begin schooljaar 24/25 weten waar wij het accent willen liggen.

Scorebordjournalistiek

Op De Zonnewijzer zijn wij niet tegen toetsen in algemene zin, maar het verhaal achter de opbrengsten/toetsen, versterkt door de doorstroomtoets, wordt soms wel erg ingewikkeld en daarmee de kwalificatie diffuus:

·       Worden er kinderen meegerekend die een jaar hebben overgeslagen? Is dat positief of negatief voor de uitslag?

·       Wordt bij elk kind rekening gehouden met hun capaciteiten (intelligentie)?

·       Hoeveel kinderen doen langer over de basisschool? Heeft dat invloed?

·       Hoeveel kinderen met extra zorg kan de school van goed onderwijs voorzien (passend onderwijs)? En hoe verhoudt zich dat dan met de eindopbrengsten? Zo worden bijvoorbeeld kinderen met een laag IQ niet meegerekend, maar het vraagt natuurlijk wel het een en ander van onderwijs.

·       Zijn er veel zij-instromers van andere scholen?

·       Wordt er gericht ‘teaching to the test’ gedaan?" Bijvoorbeeld het oefenen van examen/citovragen. En wat zegt dat dan over de waarde van het eindresultaat?

·       Zijn er veel vluchtelingen of anderstaligen?

·       Zijn er veel kinderen die na schooltijd bijvoorbeeld bijles krijgen? En wat zegt dat schaduwonderwijs weer over de resultaten van de school?

En zo kunnen wij nog wel even doorgaan… Onze boodschap is eigenlijk: de kwaliteit van onderwijs meten is complex. De eind- of doorstroomtoetsresultaten hebben daarin, in onze visie, een te grote rol (en een verkeerde rol: Karin Heij over de eindtoets ) gekregen met o.a. zogenaamde topscorelijstjes, prestatiedruk e.d. als gevolg. Een typisch geval van scorebordjournalistiek. En dan hebben wij ook nog de eerste ervaring afgelopen jaar met doorstroomtoets. Zeer veel verrassing bij verschillende scholen....Bovendien wijkt het resultaat sterk af van de leerlingvolgsysteemtoetsen van groep 8 (die maar een paar maanden eerder zijn afgenomen). Wat de Zonnewijzer betreft, daarom ook lid van Leve het onderwijs, tijd om te stoppen met de eindtoets. Leve het Onderwijs

Na dit betoog nogmaals nadrukkelijk het volgende; De opbrengsten in Nederland (en de Europa) zijn dalende. Daarin hebben wij natuurlijk wat te doen en daarin nemen wij onze verantwoordelijkheid (en tegelijkertijd is het overigens ook een maatschappelijke ontwikkeling). Maar de smalle kijk naar eindopbrengsten i.c.m. hard sturen is wat ons betreft geen verstandige strategie.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Zonnewijzer maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Kinderen maken deze methode onafhankelijke toetsen (grofweg) 2x per jaar voor alle gebieden (zowel cognitief als sociaal emotioneel). Daar maken wij telkens analyses van. Eén op schoolniveau, één op groepsniveau en op kindniveau. Deze worden natuurlijk ook besproken met het team en met de verschillende bouwen (o.a. in de leerling-/groepsbesprekingen, zie het zorgrooster).  De school- en groepsanalyses worden gemaakt tijdens de twee hiervoor jaarlijks gereserveerde studiedagen. N.a.v. deze analyses wordt er opnieuw gekeken welke kinderen verlengde instructie krijgen (op verschillende gebieden) en in mindere mate naar begeleid werkuur gaan (vaak zijn dat arrangementen en verloopt deze hulp via een andere (SWV) route). Er wordt op deze dagen ook gekeken of de eerder gemaakte afspraken n.a.v. de vorige analyses. Heeft dat effect gehad? Terugkijken en vooruitkijken wordt dus op hetzelfde moment gedaan.

De resultaten/analyse worden wel met de kinderen besproken tijdens een ouder/kindgesprek (vooral t.o.v. zichzelf en niet t.o.v. de groepsgemiddelden). Er worden samen nieuwe doelen gesteld en er wordt teruggekeken naar de afgelopen periode. Zowel het kind als de leerkracht hebben hierbij hun inbreng.

Uiteraard geeft het dagelijks werk het meeste en actuele inzicht. Daar wordt telkens het lesaanbod mee gefinetuned.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Komend schooljaar is de procedure rondom de eindtoets en de VO advisering (weer) veranderd. Door op de onderstaande link te klikken ziet u de afspraken op de Zonnewijzer:

Hoe komt het VO advies tot stand?

Werkt deze link niet? Klik/Zoek dan achtereenvolgens op:

www.kindcentrumdezonnewijzer.nl

(kopje) De Zonnewijzer

(kopje) Beleid en protocollen

Hoe komt het VO advies tot stand?

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Leren samenleven
  • Bewustwording eigenheid en verantwoordelijkheid
  • Veiligheid
  • Leren samen leven (zie ook visie);

De Zonnewijzer is een school waar je leert samenleven. En dat komt goed uit want de kinderen van de school komen uit verschillende wijken: Butterhuizen, Stad van de zon, Oostertocht, Edelstenenwijk en de Rivierenbuurt.

Leren samen leven(burgerschap) geven wij vorm d.m.v. Pedagogische basisprincipes

Het Jenaplanonderwijs is gebaseerd op de vier basisprincipes: gesprek, spel, werk en viering. Deze principes bieden kansen voor sociale interactie en samenwerking tussen leerlingen. Door middel van gesprekken, spelletjes, samenwerking aan projecten en vieringen worden sociale vaardigheden zoals communicatie, empathie en samenwerking gestimuleerd.

Stamgroepen

In plaats van traditionele klassenstructuur werkt het Jenaplan met stamgroepen, waarin leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen leren. Dit bevordert een gevoel van gemeenschap en solidariteit tussen leerlingen. Oudere leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor jongere leerlingen, terwijl jongere leerlingen worden gestimuleerd door de voorbeelden en ondersteuning van oudere klasgenoten.

Gesprekken en kringgesprekken

Regelmatige kringgesprekken bieden leerlingen de mogelijkheid om openlijk met elkaar te communiceren, meningen te delen, naar elkaar te luisteren en respect te tonen voor verschillende perspectieven. Deze gesprekken bevorderen sociale vaardigheden zoals luisteren, spreken, respect tonen en het vermogen om constructief met anderen om te gaan.

Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid

Het Jenaplanonderwijs moedigt leerlingen aan om zelfstandig te denken, beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit stimuleert een gevoel van autonomie en zelfvertrouwen, wat essentieel is voor het ontwikkelen van sociale competenties zoals zelfbewustzijn, zelfregulering en zelfreflectie. Kortom, het Jenaplanonderwijs biedt een rijke leeromgeving waarin sociale opbrengsten centraal staan ??en waar leerlingen worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen als zelfstandige, empathische en verantwoordelijke leden van de samenleving.

  • Bewustwording eigenheid en verantwoordelijkheid

Op de Zonnewijzer leren kinderen zichzelf kennen door o.a. met andere kinderen samen te werken. In o.a. het werkuur is samenwerken belangrijk. Daarin worden kinderen bewust gemaakt van hun eigen verantwoordelijkheid. Ze leren o.a. zelfstandig werken, plannen e.d. 

Op de Zonnewijzer leren kinderen ook hun executieve functies ontwikkelen. (Executieve functies op de Zonnewijzer). Wanneer kinderen zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen, dan is dat enorm helpend voor de rest van schoolloopbaan. Maar daarin worden ze natuurlijk wel begeleid door de stamgroepleerkracht.

  • Veiligheid

Veiligheid is misschien wel de belangrijkste basisvoorwaarde om te komen tot ontwikkeling. Dat begint in de groep, het hoe je met elkaar om gaat (ook hier helpt de driejarige stamgroep). Op de Zonnewijzer maken wij gebruik van de kanjertraining. Dat is een methode waarin kinderen leren hoe je met elkaar omgaat in gewone maar ook in ingewikkelde situaties. Behalve sociale zelfredzaamheid leren wij de kinderen hiermee ook een 'gezamenlijke taal'. Voor meer informatie, klik op Kanjertraining.

Een veilige omgeving, de cultuur op de Zonnewijzer is eigenlijk een optelsom van: de Jenaplanvisie, de relatie (leerlingen onderling en leerling-leerkracht), en gebruik van gezamenlijke taal.

En als het echt niet lukt, dan zijn er de nodige protocollen (zie elders in dit document).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leren samenleven
  • Bewustwording eigenheid en verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven