Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Vaart verzorgen de leerkrachten alleen of als duo het onderwijs in de groepen. Hierbij krijgen zij ondersteuning van een aantal teamleden zonder vaste groep. De vakleerkracht verzorgt de gymles voor de leerlingen van groep 1 t/m 8. De vakleerkracht muziek verzorgt de muziekles voor de leerlingen van groep 1 t/m 8.
De intern begeleider heeft als taak de organisatie en de ondersteuning van de zorg en heeft zitting in het zorgoverleg met het managementteam. De administratief medewerker ondersteunt de directie met de administratieve taken.
De conciërge verricht ondersteunende werkzaamheden. Hij is beheerder van het gebouw, de installaties en het schoolterrein.
We hebben specialisten op gebied van taal, rekenen, gedrag en jonge kind. Coördinatoren van kanjertraining, kunst en cultuur, anti- pestcoördinator en ICT. Deze specialisten en coördinatoren zorgen ervoor dat deze onderdelen duidelijk op de agenda blijven staan en zij bieden vanuit hun specialisatie ondersteuning aan het hele team.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, hebben we leerkrachten in school voor begeleiding op maat.
De directie is eindverantwoordelijk voor het kindcentrum.
Bij de groepen 1/2 zijn de vakken geïntegreerd. Aan de hand van een thema worden de onderwijsdoelen aangeboden in een rijke speel- en leeromgeving.
De Wet op het Primair onderwijs schrijft voor hoeveel lesuren er aan de leerlingen moeten worden gegeven. De wet hanteert hierbij het uitgangspunt dat de leerlingen tijdens hun basisschoolperiode minimaal 7520 uur onderwijs ontvangen. Het overzicht geeft globaal inzicht hoeveel tijd per week aan vakken wordt besteed. Het betreft gemiddelden die per leerjaar enigszins kunnen verschillen. Op De Vaart gaan leerlingen uit groep 1 t/m 8 minimaal 940 uur per schooljaar naar school.
Vrijstelling van deelname aan onderwijs
Het schoolbestuur kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten met uitzondering van de doorstroomtoets. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het schoolbestuur vastgestelde gronden. Het schoolbestuur bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat.
Visie op onderwijsondersteuning
Ons kindcentrum is een plek waar wij kinderen van 0 – 13 jaar maximale ontwikkelkansen willen bieden, ongeacht hun achtergrond. Wij streven ernaar om een diverse en inclusieve gemeenschap te creëren, waarin iedereen gelijkwaardig wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Wij stellen hoge verwachtingen en maken werk van een sterk didactisch en pedagogisch klimaat. Ondersteuning wat in de groep kan, moet in de groep plaatsvinden, wat niet in de groep kan gebeurt elders.Inrichting onderwijsondersteuning
Onze reguliere aanpak is er in alle opzichten op gericht dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en leren. Dit betekent niet dat we belemmeringen altijd kunnen voorkomen. We willen (mogelijke) belemmeringen in het leren/de ontwikkeling van een kind vroegtijdig signaleren. Daarvoor hebben we een ‘handelingsgerichte ondersteuningsstructuur’ ingericht. Onze ondersteuningsstructuur sluit aan op de werkwijze van ons samenwerkingsverband Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland.Dat wat onze school aan kinderen kan bieden zónder extra ondersteuning van buiten, valt onder de basis- en lichte ondersteuning. Deze ondersteuning wordt geboden vanuit ons eigen ondersteuningsteam (gedragsspecialist, jeugdhulpwerker, ondersteunend leerkracht, onderwijsassistent, leraarondersteuner)
Sterke punten in onze ondersteuning:
- Een breed opgezette zorgstructuur.
- Wij bieden inclusief onderwijs, waarbij wij samenwerken met externe partners en een eigen jeugdhulpwerker en gedragsspecialist op school.
- Wij bieden traumasensitief onderwijs.
- Wij zijn een erkend Kanjer Kindcentrum.
- Ons onderwijs is taalrijk.
- Wij ontwikkelen de talenten van onze leerlingen optimaal.
- Wij creëren een goede balans tussen verantwoordelijkheid krijgen en het bieden van structuur.
- Wij zijn trots op de verbinding tussen de school en onze gezinnen.Deze specialisten zijn voor onze leerlingen beschikbaar:
- Begeleider passend onderwijs
- Fysiek specialist (zoals motorisch remedial teacher)
- Gedrag / sociale vaardigheden specialist
- Jonge kind specialist
- Reken-/wiskunde-specialist
- Taal-/leesspecialist
- JeugdhulpwerkerDit onderwijsaanbod is bij ons geïntegreerd aanwezig:
- Aanbod dyscalculie
- Aanbod dyslexie
- Aanbod executieve functies
- Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling
- Aanbod spraak/taal
- Compacten en verrijken
- Preventieve signalering van leer-, opgroei-, opvoedproblemen
- Preventieve signalering van leesproblemenOnze school heeft de volgende voorzieningen beschikbaar:
- Time-out voorziening (met begeleiding)
- Voorschool
- Windz begeleidingslokaalOverleg tussen school en ouders
Heeft een kind extra ondersteuning nodig? Dan bepalen de leerkracht en intern begeleider welk niveau van ondersteuning passend is. Indien nodig schakelen we de consulent van het samenwerkingsverband in. We bespreken zorgvuldig samen met ouders wat een kind precies nodig heeft. Wie is het kind als persoon? Wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? Wat is er nodig om te zorgen dat het beter gaat? In het zogeheten multidisciplinair overleg (MDO) zijn ouders een belangrijke gesprekspartner. Hierbij is ook de consulent van het samenwerkingsverband aanwezig.
Overleg met andere professionals
Soms worden er ook andere professionals betrokken bij het MDO. Bijvoorbeeld medewerkers van jeugdhulp, gemeente of zorginstellingen. Iedereen brengt zijn eigen gezichtspunt in. Zo ontstaat een gezamenlijk plan voor de juiste vervolgstappen.Grenzen aan de ondersteuning
Analyse, eerlijkheid en helderheid zijn belangrijk om de grens van ondersteuning te kunnen bepalen. Deze grens in ondersteuning is niet altijd scherp. Voor ons staat het welbevinden van de leerling en de groep voorop. Het aangeven van grenzen is maatwerk en altijd in samenwerking met ons bestuur.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Kindcentrum De Vaart staat voor inclusieve opvang en onderwijs. Wij ontwikkelen ons op het gebied van zorgondersteuning door een goed begeleidingsteam rondom kinderen samen te stellen. Vanuit deze ambitie werken we samen met Parlan jeugdhulp en expertisecentrum Nexus.
In schooljaar 24-25 focussen wij ons op het versterken van de basisvaardigheden rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid.
Kindcentrum de Vaart is één in opvang en onderwijs. Wij werken vanuit één visie en bieden kinderen van 0-13 jaar een doorgaande ontwikkelingslijn. Samenwerking tussen teamleden van opvang en onderwijs is vanzelfsprekend.