De Fontein

Hendriklaan 5 3481 VR Harmelen

  • Samenwerken is een belangrijke vaardigheid voor kinderen.
Op deze foto werken kinderen samen aan een bouwopdracht met " Vlakkies" .
  • Schoolfoto van De Fontein
  • Schoolfoto van De Fontein
  • Schoolfoto van De Fontein
  • Schoolfoto van De Fontein

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij zijn voortdurend benieuwd naar de opbrengsten van ons onderwijs. Naast de toetsen die horen bij ieder hoofdstuk of thema, neemt de school ook methode-onafhankelijke toetsen af om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van de voortgang van haar leerlingen.  

In januari en juni worden de (Cito) Leerling in Beeld-toetsen gemaakt in groep 3 t/m 8. In overleg tussen intern begeleider, directie en leerkracht stemmen wij daarop het onderwijsaanbod verder af op de onderwijsbehoefte van de groep. 

In groep 1 en 2 nemen wij geen toetsen af, dit past niet in onze visie. Wel volgen wij de ontwikkeling van onze kleuters door het doen van observaties in speelse situaties en houden ouders op de hoogte van deze observaties. In groep 2 is er een screening op de beginnende geletterdheid. Wanneer kinderen extra hulp nodig hebben bij het leren van letters of klanken, gebruiken wij daarvoor het programma Bouw!.

Kijkend naar de schoolweging (26,32) en spreiding (5,04) van de leerlingen gaan we uit van een populatie waar we een hoge opbrengst van mogen verwachten. Ons aanbod is gericht op de brede ontwikkeling van leerlingen en gebaseerd op hoge verwachtingen. In het aanbod in de groep wordt rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen, zo wordt het merendeel van de instructies gegeven volgens het EDI model. In dit model wordt rekening gehouden met meerdere niveaus van begrip. 

In de eerste plaats dient het onderwijs in de groep plaats te vinden. Daarnaast kan het zo zijn dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Dit verzorgen wij in kleine groepjes voor kinderen die een verrijkt aanbod vragen en voor kinderen die meer oefening kunnen gebruiken.

We richten ons naast de basisvakken rekenen en taal op de brede ontwikkeling van leerlingen. Een essentieel onderdeel van onze werkwijze is IPC, een geïntegreerde manier om onze zaakvakken en creatieve vakken aan te bieden. Onze leerkrachten hebben een scholing gevolgd om dit curriculum goed aan te kunnen bieden. Voor muzieklessen hebben maken wij daarnaast gebruik van een vakdocent. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij houden niet van verrassingen: We delen met ouders tijdens de schoolcarrière van hun kind al de nodige informatie over hun voortgang. Zo kan het advies van de leerkrachten in groepen 7 en 8 niet onverwacht komen. 

In groep 7 krijgen kinderen een pre-advies. 

In groep 8 krijgen de kinderen een voorlopig advies, waarna er voorafgaand aan de doorstroomtoets (in januari) een definitief advies wordt afgegeven. 

Na de doorstroomtoets is de school verplicht om haar advies opnieuw tegen het licht te houden. Als er een verschil bestaat tussen het schooladvies en het advies van de doorstroomtoets, past de school in principe haar advies aan (het advies kan alleen naar boven worden aangepast). Als de school goede argumenten heeft om niet het advies uit de doorstroomtoets over te nemen, wordt dit onderbouwd. 

Een advies wordt niet zomaar gemaakt. Het komt tot stand door een gesprek tussen de leerkrachten van groepen 7 en 8, IB en directie. Wij adviseren kansrijk; waar we potentie zien voor groei, passen wij ons advies daar ook op aan. In onze ervaring zijn onze adviezen vaak precies goed, dit horen wij ook vaak terug van middelbare scholen. Het blijkt ook uit het kleine percentage op- en afstromende leerlingen, zoals te zien op de website Scholenopdekaart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid en verantwoordelijkheid zijn twee kernwaarden die De Fontein hoog in het vaandel heeft staan. Daar verstaan we onder dat we zorgen voor elkaar, een positieve sfeer creëren en verantwoordelijkheid dragen voor ons eigen gedrag. Daarnaast willen we dat ieder kind in een veilige omgeving tot leren moet komen. De Fontein moet voor alle kinderen een geborgen en veilige plek zijn waar zij met plezier komen. We leren kinderen oog voor elkaar te hebben en naar elkaar om te zien. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie

Op de Fontein werken we met de methode Kwink. Dit is een methode voor sociaal-emotioneel leren dat in de groep 1 t/m 8 wordt ingezet. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren. Het is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Met Kwink leren kinderen belangrijke lessen voor het leven. Zij oefenen hiermee hun sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag zoals pesten niet voorkomt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en betrokkenheid
  • Respect en vertrouwen
  • Normen en waarden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 ontving De Fontein het predicaat Goed.

Terug naar boven