school voor speciaal basisonderwijs de Oase

Gramsbergerweg 50 A 7772 CX Hardenberg

  • De hoofdingang aan de Gramsbergerweg.
  • Het logo van onze school.
  • zandbak en speeltoestel bij de kleuteringang.
  • klimtoestel en voetbalveld
  • grasplein met zicht op voetbalveld.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze stichting Chrono heeft een eigen A-pool. Hierin zitten vaste medewerkers, die worden ingezet voor de vervanging van personeel op onze school. Het lerarentekort is ook bij ons zichtbaar. Daardoor lukt het niet altijd om vervanging te kunnen regelen. In het uiterste geval kan het gebeuren, dat een groep geen onderwijs kan volgen en thuis moet blijven. De procedure en volgorde van stappen wanneer er geen vervanging is, verloopt als volgt:

1. Wanneer er geen vervanging beschikbaar is proberen wij een interne oplossing te vinden binnen onze school. Lukt dit niet op de eerste dag dan krijgt u zo spoedig mogelijk bericht. Dit ook in verband met eventueel taxivervoer. Wanneer vervanging wel lukt zullen wij u informeren wat de interne oplossing is, om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op deze verandering. 

2. Bij langdurige vervanging van een week of langer proberen wij een structurele oplossing te vinden, dat is voor kinderen het meest duidelijk. Het kan voorkomen dat er geen structurele vervanging is. Dan blijven groepen om de beurt thuis. Wij vinden het belangrijk dat kinderen onderwijs volgen. Bij het zoeken naar oplossingen blijven wij kijken wat onze kinderen de meeste rust en duidelijkheid biedt en houden wij u op de hoogte.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In ons schoolteam werkt een logopedist/dyslexiespecialist van Connect Logopedie voor kinderen met spraak-/taalachterstanden.

We werken samen met een kinderfysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist/dyslexiespecialist en ambulant begeleiders voor gedrag(voormalig cluster 4), lichamelijke beperkingen(voormalig cluster 3) en begeleiders van Kentalis(spraak-taalproblematiek).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Veel activiteiten lopen door elkaar of worden gecombineerd. Een strakke scheiding is moeilijk te maken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd is bij benadering. In de praktijk zal het nooit precies zijn en kan per week wat verschillen.

Thema's, projecten en buitenschoolse activiteiten hebben hier ook invloed op.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgbeleid op school

Alle leerlingen van De Oase hebben specifieke zorg nodig. Daarom is onze zorg en ons onderwijs gericht op het individuele kind, waarbij het kind het uitgangspunt is. De wijze waarop onze orthopedagogische (opvoedkundige) en ortho-didactische (hulp bij leerproblemen) aanpak gestalte krijgen is omschreven in ons schoolplan. Alle leerlingengegevens worden in Parnassys ingevoerd en gearchiveerd. (zie 2.10) Bij binnenkomst in de school wordt van elke leerling een dossier gemaakt waarin de gegevens zijn vastgelegd die door de school van herkomst zijn aangeleverd. Dit dossier wordt tijdens de schoolloopbaan aangevuld met de eigen gegevens. Tevens wordt bij binnenkomst een ontwikkelingsperspectief (OPP) vastgesteld op grond van de aangeleverde gegevens. Een leerling wordt geplaatst in een groep op grond van leeftijd, cognitie (kennis en kunnen) en aanpassingsmogelijkheid binnen een groep. Voor vakgebieden wordt een groepsplan gemaakt. Deze plannen worden tijdens de leerlingbespreking geëvalueerd en, waar nodig, aangepast.  

3.1.1 Expertise team

Binnen ons expertisecentrum komen de orthopedagoog, gedragsspecialisten en IB'er bij elkaar om hun expertise te delen omtrent een hulpvraag van leerkrachten en kinderen binnen onze school en daarbuiten. Zij vormen het expertiseteam (ET). 

3.1.2 Intern begeleider (IB-er)

Onze intern begeleider, juf Miranda Pietersen, is vrijgesteld van lesgevende taken. Dit schooljaar zal zij de opleiding volgen tot kwaliteitscoördinator.  Zij is verantwoordelijk voor leerkrachtondersteuning en leerlingenzorg. Zij coördineert de leerlingenzorg, onderhoudt de externe contacten met zorginstanties, instanties die o.a. aansluiten bij ons ZAT (zorgadvies team) en MDO (Multidisciplinair overleg) en de basisscholen binnen ons samenwerkingsverband en maakt onderdeel uit van het CAT (commissie advisering en toewijzing). Zij regelt de procedures en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de leerlingenzorg door de leerkrachten en onderwijsassistenten. De vorming en opzet van het leerlingdossier, het opstellen van de jaarlijkse zorgkalender en het regelen van de groeps-/leerlingenbesprekingen vallen onder haar verantwoordelijkheid. 

3.1.3 Ambulante begeleiding (gedragsspecialisten)

Binnen onze school hebben wij twee ambulante begeleiders en zijn tevens onze gedragsspecialisten, Renate Dekker en Fenneke Gewald. Zij begeleiden kinderen met specifieke hulpvragen binnen onze school, maar ook binnen Chrono en ons SWV. De hulpvraag kan ook vanuit leerkrachten komen.  Preventief handelen door mee te kijken in groepen binnen de scholen van het SWV en een terugkoppeling doen naar leerkracht en team behoren ook tot de taken van onze ambulante begeleiders. 

3.1.4 Onderwijsassistenten

Op de Oase zijn 5 onderwijsassistenten (parttime) werkzaam. De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten bij het onderwijs in de groepen of werken met kleine groepjes leerlingen in de tussenwerkruimtes. Middels een schuifdeur zijn deze ruimtes verbonden met de lokalen.

3.1.5 Logopedie en dyslexie

De logopedist/dyslexiespecialist van Connect Logopedie, juf Anouk, werkt op maandag, dinsdagmorgen, woensdag en donderdag bij ons op school. Ze behandelt kinderen met spraak-, taal-, gehoor- en communicatieproblemen. De aandacht gaat met name uit naar de leerlingen in de onderbouw. In de midden- en bovenbouw kunnen leerlingen op verzoek van de leerkracht of intern begeleider een onderzoek krijgen om te bepalen of logopedische begeleiding nodig is. Het doel van de logopedie op school is het verbeteren van communicatieve vaardigheden en bijbehorende voorwaarden binnen de spraak- en taalontwikkeling die ervoor zorgen dat een kind effectiever kan communiceren met zijn omgeving. De leerlingen van groep 2 worden jaarlijks gescreend. Zo nodig volgt verder onderzoek. Als een kind logopedische begeleiding krijgt, wordt dit afgestemd met de ouders en de betreffende leerkracht. Als wij denken dat een leerling in aanmerking komt voor behandeling van dyslexie, melden we, in overleg met de ouders, het kind aan voor een onderzoek. Onderzoek en behandeling vinden plaats op school.

3.1.6 Fysiotherapie, ergotherapie, MRT

Een dag per week zijn fysio-/ergo therapeuten (juf Marjolein en juf Marianne) van De Haere op school aanwezig om leerlingen, die daarvoor in aanmerking komen, ondersteuning te bieden. Wanneer daartoe aanleiding bestaat kunnen leerlingen door de therapeut worden getest. Als therapie nodig blijkt, neemt de therapeut contact op met de ouders om het e.e.a. te bespreken. Bekostiging gaat via de ziektekostenverzekering van de ouders. Juf Marjolein (fysiotherapeut) en juf Leonie (vakdocent gym) geven ook samen MRT (motorische remedial teaching) aan kinderen die hiervoor in aanmerking komen. De gymles van de kleuters wordt standaard één keer gegeven met de fysiotherapeut erbij.

3.1.7 Passend onderwijs

Voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte worden extra begeleidingsuren, andere materialen of extra hulp (onderwijsassistent) ingezet. Zij werken het grootste deel van de dag mee met het school-/groepsgebeuren en vallen uiteraard ook onder de “gewone” schoolse zorg. De extra zorg wordt gecoördineerd door de intern begeleider (IB-er). Ze heeft daartoe o.a. regelmatig overleg met de eventuele ambulante begeleider van de desbetreffende leerling, de ouders en de groepsleerkracht. Tijdens dit overleg wordt het handelingsplan en het ontwikkelingsperspectief geëvalueerd en, waar nodig, opnieuw vastgesteld. De extra ondersteuning van de leerkracht en de inzet van de IB-er/AB-er worden aanvullend bekostigd uit middelen van het samenwerkingsverband. Leerlingen worden uitsluitend toegelaten met een toelaatbaarheidsverklaring van de CAT. 
Zie verder hoofdstuk 3: Ondersteuning en veiligheid

3.1.8 Sociaal-emotionele ontwikkeling

Voor veel leerlingen, en zeker op onze school, geldt dat ze slechts goed tot leren komen in een omgeving die veiligheid, rust, orde en regelmaat biedt. Wij trachten dit te bereiken door het stellen (en toepassen) van regels, aandacht te schenken aan problemen/klachten van de leerlingen, gebruik te maken van dagritmekaarten (pictogrammen waarmee de dagindeling wordt aangegeven) en vooral elke leerling te laten merken dat hij/zij wordt gewaardeerd en geaccepteerd zoals hij/zij is. De aanpak van SWPBS speelt hierin ook een centrale rol. Daarnaast worden sociale vaardigheden de komende schoolplanperiode  aangevuld met SOVA-lessen die gekoppeld kunnen worden aan onze gedragsverwachtingen.

Een aantal leerlingen met dezelfde problemen oefenen in groepjes, waarin, o.a. door middel van spel,  kinderen leren inzicht te krijgen in hun beperking, maar ook hoe ze hiermee om moeten gaan. De methode “Rots en Water” wordt ingezet vanaf groep 4/5 of voor samengestelde groepen van kinderen die door de leerkracht geselecteerd zijn. De kinderen leren door deze training, startend vanuit een fysieke invalshoek, mentale en sociale vaardigheden. Actie (spel, spelen en simpele zelfverdedigingsvormen) wordt afgewisseld door momenten van zelfreflectie en kringgesprekken. Drie leerkrachten binnen de school hebben de bevoegdheid om deze lessen te geven. Kinderen met leer- en/of gedragsproblemen hebben hulp nodig. Deze extra hulp heet zorgverbreding. Meestal is de dagelijkse zorg van de leerkracht voor de kinderen in de groep genoeg.

3.1.9 Groeps-/leerlingenbespreking

Minimaal twee keer per jaar worden alle leerlingen besproken in een groeps- en leerlingbespreking in aanwezigheid van de groepsleerkracht, intern begeleidster. Ook worden er leerlingen besproken binnen het Expertise Team. De resultaten en observaties van de kinderen uit de betreffende groep worden besproken en acties/reacties hierop vastgesteld. De leerkracht verwerkt deze bespreking in een groepsplan en in het individuele ontwikkelingsperspectief. Het ontwikkelingsperspectief wordt elk half jaar geëvalueerd en bijgesteld. Tijdens deze evaluatie wordt ook de mogelijkheid voor terugplaatsing van de leerlingen naar de school van herkomst besproken. Leerlingen met specifieke problemen worden geagendeerd voor bespreking in de commissie van begeleiding.

Doelstelling groeps-/leerlingbespreking:

  • vaststellen van de vorderingen van de leerlingen
  • signalering van stagnaties in de ontwikkeling (zowel didactisch als pedagogisch)
  • signaleren van problemen in de onderwijsleersituatie
  • zoeken naar oplossingen op groeps- en individueel niveau

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben sinds een jaar een ruimte binnen onze school ingericht als RWR: Rustig Werken Ruimte. Op maandag, dinsdag en donderdag zit daar onze onderwijsassistent voor kinderen die even de klas uit willen of moeten om tot rust te komen of rustig willen werken.

Wij hebben binnen onze school ook kinderen die meer zorg vragen. Zij zijn onze SBO+-kinderen. Wij passen ons aanbod op deze kinderen aan, maar zien dat op het gebied van gedrag, wij de kinderen beter in beeld willen krijgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken niet samen met speciale voorschoolse voorzieningen. We hebben wel veel contacten met De Klimboom (Trias, dagbehandeling jonge kind), De Babbelgroep van Pento en met De Elzenhoek (orthopedagogisch centrum, Baalderborggroep). Van beide voorzieningen komen kinderen, als ze de leeftijd van 4 of 5 jaar hebben bereikt, naar onze sbo-school.

Onze leerkrachten van de groepen 1 en 2 hebben de opleiding 'Het jonge kind' gevolgd.

Terug naar boven