Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Bijenkorf hebben we zowel enkele- als combinatiegroepen. We kijken zorgvuldig bij de verdeling van de leerlingen op kind en op groepsniveau. Uitzondering zijn onze kleutergroepen; deze leerlingen zitten meestal in een combinatiegroep omdat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen.
Op De Bijenkorf hebben we in schooljaar 2024-2025 de volgende groepen:
5 groepen 1/2
1 groep 3
1 groep groep 3/4
1 groep 4
1 groep 4/5
1 groep 5
2 groepen 6
1 groep 7
1 groep 7/8
1 groep 8
Op De Bijenkorf werken we niet met een methode maar vanuit een beredeneerd aanbod. We werken jaarlijks met een viertal thema's waar we de doelen op groep 1 en groep 2 niveau gekoppeld hebben aan activiteiten. In de kleutergroepen is de themaplanning opgebouwd rondom:
* Spel; Wat is speelbaar voor kinderen? Welke rollen kunnen er zijn?
* Functionele lees-, rekenen- en schrijfactiviteiten
* NT2/ VVE aanpak in de groep
* Uitdagende opdrachten voor de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Onze onderwijstijd wordt verdeeld over de kennisgebieden (begrijpend)lezen, taal, rekenen, wereldoriëntatie, kunst & cultuur, bewegingsonderwijs, Engels en levensbeschouwing. Met de groepsleerkracht en de intern begeleider wordt op basis van de resultaten bepaald naar welke kennisgebieden er meer of minder lestijd gaat.
Soms blijkt dat een kind speciale zorg of aanvullende ondersteuning nodig heeft. Onze interne begeleider (IB’er) zoekt dan samen met de leraar en de ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind passend te maken. De afspraken leggen we vast in een handelingsplan. Soms geeft een remedial teacher (RT’er) extra hulp aan kinderen. Of we zetten specialisten in van onze eigen GroeiAcademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en leerlingbegeleiders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door het werken vanuit de diverse kennisteams waarin de collega's zich geschoold hebben zijn zij, naast leerkracht en intern begeleider, het eerste aanspreekpunt als het gaat om het vormgeven en begeleiden van het extra ondersteuningsaanbod aan onze leerlingen.
Daarnaast zullen een aantal leerkrachten losse modules volgen m.b.t. hoog- meerbegaafdheid bij Novilo. Twee collega's zullen de gehele leergang volgen.
Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. Kind & Co verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Hierna komt een programma voor kinderen die bijna naar school gaan, de vroegschoolse educatie. Wij verzorgen dit programma zodat kleuters spelenderwijs achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen. Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.