Jenaplanschool De Pandelaar

St.-Michaelstraat 30 5421 NK Gemert

  • Wij vinden het belangrijk om samen de ervaringen te delen en aan elkaar te laten zien wat we geleerd, ontdekt of gemaakt hebben. Met vieringen werken wij op onze school aan een leef- en werkgemeenschap van kinderen, ouders en team. We zitten dan bij elkaar in een stamgroep of met de hele school in de vieringruimte en genieten van de verbinding met elkaar en van de kleine en grote activiteiten. Vieringen zijn een plaats van ontmoeting op De Pandelaar.
Door te vieren hoor je erbij: vieren is delen, verbeelden, respecteren, uiten, presteren en zorgt voor verbinding.
  • Onder werken verstaan we het leren werken onder eigen verantwoordelijkheid. Dit betekent leren plannen, uitvoeren, evalueren, hulp geven en hulp (leren) ontvangen. Dit doen we ten behoeve van het verwerken van kennis en opdoen van vaardigheden. Het werken is gericht op het vergroten van de persoonlijke expertise van een kind. Om het zelfstandig werken goed te laten verlopen wordt er structuur en rust geboden. Hierover worden met de kinderen duidelijk afspraken gemaakt. Ook nemen we ruimte en tijd om kinderen coöperatief te leren samenwerken.
  • Spelen zien wij als een oervorm van leren. Spel en onderzoek gaan en lopen vaak in elkaar over. Spelen brengt ontwikkeling op gang en draagt bij aan de motorische, sociale- en taalontwikkeling. Het bevordert ook zelfstandigheid, het nemen van initiatieven, problemen oplossen, plannen, fantasie en creativiteit. Samen spelen stelt eisen aan of stimuleert samenwerkingsvaardigheden en flexibiliteit.
  • De kring is een moment waarop de stamgroep samenkomt met het oog op uitwisseling van kennis, gedachten en vaardigheden.
Dit betreft zowel gesprekken in de kring als in kleinere groepen, formeel en informeel. De kinderen overleggen en beslissen, filosoferen, vormen meningen en bespreken hun ervaringen. Ze ontwikkelen communicatieve vaardigheden. Er is veel aandacht voor gespreksdoelen, regels en taken. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen onze boodschap ontvangen en wij die van de kinderen. Geen prestatie zonder relatie.
  • De Pandelaar wil de kinderen uitdrukkelijk opvoeden met respect voor mens, milieu en natuur. Wij willen levend leren. Dat betekent dat we de wereld in de school willen halen. Tijdens wereldoriëntatie wordt zelfstandig leren en spelen afgewisseld door gestuurd en begeleid leren met als basis: ontdekken, ervaren en onderzoeken.  Er is veel ruimte voor eigen initiatieven en de sociale ontwikkeling van kinderen.

Al 25 jaar gaan de kinderen van de bovenbouw op de fiets naar  hun eigen schooltuin. Op deskundige wijze worden zij begeleid door mensen van de Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijze (VELT). Wij vinden dat we samen met de kinderen en de ouders moeten werken aan een samenleving die respectvol en zorgvuldig de omgeving en de wereldruimte beheert.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zien de afgelopen jaren op onze eindtoets steeds goede (boven gemiddelde) resultaten. 

Schooljaar 2015-2016:

In het schooljaar 2015-2016 hebben in totaal 26 leerlingen aan de eindtoets deelgenomen, waarvan één leerling niet is meegenomen in de eindscore. Deze leerling is later ingestroomd op De Pandelaar en heeft minder dan 7 jaar onderwijs genoten op onze school.

De score van de eindtoets komt uit op 537,3

Schooljaar 2014-2015:

In het schooljaar 2014-2015 hebben in totaal 24 leerlingen aan de eindtoets deelgenomen. Eén leerling heeft niet deelgenomen aan de toets.

De score van de eindtoets komt uit op 540,2

Schooljaar 2013-2014:

In het schooljaar 2013-2014 hebben in totaal 24 leerlingen aan de eindtoets deelgenomen. Van deze 24 leerlingen mochten er 4 leerlingen van het eindscore worden afgehaald, namelijk:

  • Alle 4 de leerlingen zijn als 7e of 8e jaars op De Pandelaar ingestroomd en hebben daardoor minder dan 7 jaar onderwijs op De Pandelaar genoten.

Hiermee komt de score van de eindtoets uit op 536,9.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

November 2011:

  • In november 2011 heeft de inspectie een preventief onderzoek uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat De Pandelaar een goed beleidsplan had opgesteld om de opbrengsten te verbeteren. Dit werd gewaardeerd door het toekennen van een basisarrangement.

April 2013:

  • In april 2013 heeft de inspecteur De Pandelaar bezocht in het kader van het 4-jaarlijks onderzoek. Hieruit is naar voren gekomen dat De Pandelaar voldeed aan alle indicatoren en dat in het schooljaar 2012-2013 een bovengemiddelde eindscore werd behaald. Het basisarrangement is wederom toegekend.

Terug naar boven