Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hebben een eigen speellokaal waar zowel de kleuters als de andere groepen gebruik van maken, bijvoorbeeld bij dans- en dramalessen of het oefenen van toneelstukjes of presentaties.
In de bibliotheek komen de kinderen elke week om nieuwe stilleesboeken uit te kiezen. Het boekenaanbod wordt een aantal keren per jaar vernieuwd, zodat er voor iedereen genoeg te lezen is.
In de onderbouw hebben we de combinatiegroep 1/2/3. Ons motto is 'Samen waar het kan en apart waar het moet'. Dat betekent dat we de lessen die geschikt zijn voor zowel kleuters als groep 3-leerlingen zoveel mogelijk aan de hele groep geven. Elk kind werkt daarbij wel op zijn/haar eigen niveau. We oefenen bijvoorbeeld dagelijks alle letters door middel van de 'Lettersoep', tijdens deze soep komen alle letters voorbij en leren de kinderen de gebaren erbij, dit helpt om de letters beter te kunnen onthouden. Ook doen we elke dag een dictee, waarbij de leerlingen van groep 3 het woord moeten schrijven en de leerlingen van groep 1 en 2 het woord mogen tekenen, of, als zij al letters kennen, de letters mogen schrijven van het genoemde woord. Deze lessen komen uit de methode 'Spelezen' waar we mee werken in onze groep 1/2/3. Door al vroeg spelenderwijs letters aan te bieden, hebben de kinderen bij de start in groep 3 al een flinke letterkennis en kunnen ze meestal zelfs al korte woordjes schrijven en lezen. Dit zorgt voor een soepele start in groep 3.
Op onze school geven we Engels vanaf groep 1. Het is gebleken dat als kinderen al jong in aanraking komen met een 'vreemde' taal, ze daar veel aan hebben in de toekomst. We gebruiken de methode 'Groove Me'. Dat is een methode waarbij de kinderen veel Engelse woorden leren, maar ook Engelse liedjes en spelletjes, bijvoorbeeld Memory, in het Engels spelen. Spelenderwijs leren de kinderen zo dus een heleboel Engelse woorden en zinnen.
Onze school vindt het belangrijk dat een kind zo lang mogelijk bij ons op school kan blijven. We verwijzen een kind alleen door naar het speciaal basisonderwijs als we niet (meer) kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte van het kind. Doordat we kleine klassen hebben, is het voor heel veel kinderen mogelijk om daar waar nodig op hun eigen niveau te werken en extra ondersteuning te krijgen, zodat ze hun basisschooltijd gewoon bij ons op school door kunnen brengen.
We hebben goed contact met de peuterspeelzaal in het dorp van Kinderwereld. De peuterspeelzaal zorgt ervoor dat de leerkracht van kinderen die bij ons naar school komen altijd een 'warme overdracht' krijgt, waarin (met toestemming van de ouders) gedeeld wordt hoe het kind zich ontwikkeld heeft op de peuterspeelzaal en eventuele bijzonderheden besproken worden.