Openbare Basisschool De Zweng

Hoofdstraat 62 7875 AD Exloo

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zweng

Het team

Toelichting van de school

Op OBS De Zweng werkt een professioneel, bekwaam, bevlogen en enthousiast team bestaande uit leerkrachten, een intern begeleider, een onderwijsassistent en een schoolleider. Ieders kwaliteiten worden benut en ingezet. We zijn van mening ook als volwassenen nooit uitgeleerd te zijn. Daarom blijven we ons professionaliseren. Dit kan d.m.v. scholing zijn, maar ook door van elkaar te leren, op schoolniveau en in de netwerken van onze stichting.

De leerkrachten en ander personeel:
Annet Hilgen: a.hilgen@opoborger-odoorn.nl (Schoolleider)
Christel Pool: c.pool@opoborger-odoorn.nl (Leerkracht)
Jolein Welling: j.welling@opoborger-odoorn.nl (Leerkracht)
Marjan Tinge: m.tinge@opoborger-odoorn.nl (Leerkracht)
Eva Klomp: e.klomp@opoborger-odoorn.nl (Leerkracht)
Gerda Heling: g.heling@opoborger-odoorn.nl (Leerkracht)
Kheisja Jansen: k.jansen@opoborger-odoorn.nl (IB'er)
Leila Sabijic-Udzvarlic: l.sabijic@opoborger-odoorn.nl (Onderwijsassistente)
Herma v.d. Ploeg: h.vanderploeg@opoborger-odoorn.nl (Onderwijsassistente)

Stagiaires
Jaarlijks bieden wij stageplekken aan voor de lerarenopleiding en het middelbaar beroepsonderwijs. Wij stellen stagiaires in de gelegenheid ervaring op te laten doen in het werken met kinderen en willen hen graag kennis laten maken met onze mooie stichting, zijn zijn onze collega's van de toekomst. Stagiaires zijn onderdeel van ons team, zij vallen onder dezelfde afspraken en regels die gelden voor het personeel werkzaam bij OPO Borger-Odoorn.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van personeel plaatsvinden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht (studie)verlof heeft. Vanuit de stichting wordt deze vervanging geregeld. Wij maken daarvoor gebruik van een vervangerspool. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van vervangers lastig. Als alle poolers zijn ingezet, doen wij een beroep op onze eigen collega’s, voegen wij tijdelijk groepen samen of verdelen we een groep over andere groepen. Als uiterste maatregel kan worden besloten een groep naar huis te sturen. Hierover vindt uiteraard afstemming met ouders plaats.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Doelen
In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:
* Nederlandse en Engelse taal
* Rekenen en wiskunde
* Oriëntatie op mens en wereld
* Lichamelijke opvoeding
* Cultuureducatie & kunstzinnige vorming

Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:
* Zelfbeeld
* Werkhouding
* Sociaal gedrag
* Planmatig werken
* Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën

De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.

GVO/HVO
In de bovenbouwgroepen kunnen ouders kiezen voor Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) of Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Bij GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde. Tijdens HVO leren kinderen vorm en richting te geven aan hun eigen leven en een bijdrage te leveren aan waardevolle ervaringen in het leven van anderen. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten.

Actief burgerschap en sociale integratie
We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar 'wereldburgers', wat betekent dat zij zich bewust zijn van de (digitale) wereld en leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te kunnen spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij dragen bij aan een cultuur en oefenplaats waar in de basiswaarden centraal staan en laten leerlingen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering. Ons burgerschapsaanbod is afgestemd op de volgende kerndoelen, waarin wij de leerlingen leren:
- zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen
- zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument
- de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
- zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen
- over geestelijke stromingen, multiculturele samenleving, seksualiteit en diversiteit
- met zorg om te gaan met het milieu
- de eigen omgeving te vergelijken met binnen- en buitenland

Dit aanbod hebben wij vastgelegd in het document “Burgerschapsonderwijs”, wat op school ter inzage ligt.

Jaarlijks monitoren wij de burgerschapscompetenties van de leerlingen van groep 7 en 8 via het instrument Burgerschap Meten. Vorig jaar was de eerst keer dat wij deze meting hebben afgenomen. Wij pakken alle ontwikkelpunten naar aanleiding van deze uitkomst op in het komend schooljaar.

Bewegingsonderwijs
Groep 1-2 heeft dagelijks een beweegmoment in de sporthal of buiten. Groep 3 t/m 8 krijgt twee keer per week bewegingsonderwijs in de gymzaal. Eén dagdeel wordt verzorgd door combi coach Esther Kuilman. Zij geeft sowieso les aan groep 3-4. Hier wordt de basis gelegd en deze leerlingen worden ook gevolgd d.m.v. een leerlingvolgsysteem op alle leerlijnen van bewegen. Leerlingen van groep 4 kunnen worden uitgenodigd voor motorische remedial teaching (MRT). Leerlingen met een beweegachterstand worden uitgenodigd voor MRT. Leerlingen met overgewicht worden uitgenodigd voor Cool 2be Fit. Een programma voor kinderen van 8 t/m 12 jaar met overgewicht dat een gezonde leefstijl binnen het gezin probeert in te bedden. Doorverwijzing via de GGD of leerkracht van de school is ook mogelijk. In groep 4, 5 en 8 wordt jaarlijks de vragenlijst ‘sport jij ook’ afgenomen. Hierin wordt gevraagd naar zwemdiploma’s en sportdeelname bij de sportvereniging. Er worden clinics geregeld door sportverenigingen, zodat kinderen kunnen kennismaken met het sportaanbod in de buurt.

Kinderen nemen deel aan scholentoernooien en sportdagen. Groep 3-4 doen mee met het loopspeltoernooi, groep 5-6 trefbaltoernooi, groep 6 t/m 8 zwemwedstrijden en groep 7-8 voetbaltoernooi.

Gymkleding
Leerlingen dragen tijdens de gymlessen en andere sportactiviteiten gymkleding en gymschoenen. I.v.m. de veiligheid is het dragen van gymschoenen verplicht. Contactgegevens van combi coach Esther Kuilman:
- 06-20903687
- e.kuilman@borger-odoorn.nl.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof aangeboden in thema's, die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Vanaf groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren plaatsvindt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het bieden van een fijne, veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs. Leerlingen komen pas tot ontwikkeling als zij zich gezien, veilig en uitgedaagd voelen. Om dat te bereiken hebben wij afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan en hoe we de lokalen, leerplein en de school als geheel inrichten. Daarnaast hebben wij keuzes gemaakt in het aanbod en in de werkvormen, die passen bij onze visie op het onderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra ondersteuning van leerlingen
Het onderwijs op school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Daar waar nodig en passend is bieden wij leerlingen specifieke ondersteuning. Er is vanuit de wet op Passend Onderwijs onderscheid tussen de basisondersteuning en de extra ondersteuning.

De basisondersteuning voeren wij uit op school en begint met het onderwijs gegeven door de leerkrachten: positief lesklimaat, ondersteunend klassenmangement, instructie, afstemming in aanbod, tempo en verwerking en het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen. Daar waar wenselijk kan de onderwijsassistent worden ingezet voor het bieden van (tijdelijke) hulp aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. De leerkrachten onderhouden contact met ouders over de vorderingen van hun kind en de mate van ondersteuning.

Indien nodig werken wij samen met externe (zorg)partners. Zo is er structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (de zgn. 123-tjes). Andere partners zijn de leerplichtambtenaar, logopedist, schoolarts, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB'er is de schakel naar deze partners en onderhoudt het contact.

De stichting heeft voor specialistische kennis een ondersteuningsteam (OT) ingericht, wat bestaat uit experts op het gebied van gedrag, pedagogiek, didactiek, hoogbegaafdheid en het jonge kind. Zij komen regelmatig op school om te overleggen, adviseren, observeren of deelnemen aan oudergesprekken, die IB'er is de schakel naar het OT in afstemming met de leerkracht en ouder.

Extra ondersteuning wordt geboden door het gespecialiseerd basisonderwijs (SBO en SO), wat zich in Emmen en Stadkanaal bevindt. Er bestaat een goede samenwerking met deze partners. We volgen procedures om verwijzingen naar dit type onderwijs te begeleiden. De specialisten van het OT zijn hierbij betrokken, evenals de IB'er en uiteraard de ouders.

Op stichtingsniveau is een basisschool PLUS ingericht als thuisnabije ontwikkelplek voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en waarmee verwijzing naar het gespecialiseerd basisonderwijs kan worden voorkomen. Dit kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs. Voor een plaatsing of verwijzing naar deze thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd.

Dit totale aanbod voor basis- en extra ondersteuning, inclusief de visie en route die daarbij hoort, hebben wij vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), wat een wettelijk en verplicht document is.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Toekomstig aanbod van extra ondersteuning
Onderdeel van onze basisondersteuning is het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de komende jaren optimaliseren wij dit aanbod én onderzoeken wij mogelijkheden voor extra ondersteuning binnen onze stichting in de vorm van plusklassen en/of een voorziening voor een peergroup. Er is een projectleider aangesteld om dit proces verder te begeleiden, die samenwerk met het OT, de schoolleiders en de schoolteams.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema's en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en de sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van de kinderen volgen wij met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren). Wij werken samen met de kinderopvang en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1.

De voorschool Peuter Kidz
Vanaf augustus 2020 heeft Peuter Kidz de deuren van de voorschool in basisschool De Zweng geopend.

Wat doen we op een voorschool?
Op de voorschool bieden we de kinderen een educatief programma. Een educatief programma biedt kinderen houvast, ze weten wat ze kunnen verwachten. De kinderen kunnen heerlijk spelen in de verschillende speelhoeken. Kinderen kunnen knutselen, maken muziek, lezen samen een boek, spelen buiten en doen nog veel meer. Op de voorschool zitten in een groep maximaal 16 kinderen met 2 pedagogisch medewerkers. Op deze manier is er voldoende aandacht en begeleiding voor ieder kind op zijn/haar eigen niveau. Voorschool Peuter Kidz is een VVE locatie en er wordt gewerkt met het VVE programma Uk&Puk. De pedagogisch medewerkers zijn VVE geschoold of gaan nog in opleiding, er zal altijd één VVE geschoold pedagogisch medewerker op de locatie werkzaam zijn. De voorschool zit in De Zweng en daardoor kunnen de peuters kijken en meedoen met de activiteiten binnen de school en met de kinderen van de school.

VVE programma Uk&Puk
Uk&Puk is een vroeg voorschools educatie programma voor de peuters. De taalontwikkeling staat voorop, daarnaast komen ook sociaal communicatieve vaardigheden en rekenen aan bod. De activiteiten bij Uk&Puk passen bij de belevingswereld en ervaringen van peuters.

Samenwerking voorschool en De Zweng
De samenwerking tussen Peuter Kidz en De Zweng bestaat straks alweer vijf jaar en heeft geleid tot het vaststellen van de doelen. Een van de doelen is dat er een nauwe samenwerking ontstaat, dat er een doorgaande leerlijn zal worden ontwikkeld en dat er een warme overdracht is tussen Peuter Kidz en De Zweng. Mooie ontwikkelingen die ten goede komen aan de kinderen. Peuters hebben hierdoor een fijne start op De Zweng.

Wat zijn de openingstijden van de voorschool?
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.

Voor informatie, een rondleiding of aanmelding kunt u contact opnemen met Peuter Kidz. Telefoonnummer 0599-236 224, e-mail info@keikidz.nl of www.keikidz.nl

Terug naar boven