Basisschool de Troubadour

Sonatestraat 44 A 7534 XC Enschede

  • Schoolfoto van Basisschool de Troubadour
  • Schoolfoto van Basisschool de Troubadour
  • Schoolfoto van Basisschool de Troubadour
  • Schoolfoto van Basisschool de Troubadour
  • Schoolfoto van Basisschool de Troubadour

Het team

Toelichting van de school

De Troubadour kent de volgende functies:

  • Directeur
  • Leerkracht
  • Conciërge met ook schoonmaaktaken
  • Administratief medewerker
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • Vakleerkracht muziek

Enkele leerkrachten hebben naast hun functie als onderwijzend personeel (OP) als leerkracht een specifieke taak:

  • Intern begeleider
  • Jonge Kind specialist
  • Digicoach / ICT-er
  • Gedragsspecialist (tevens anti-pestcoördinator)
  • Identiteitscoördinator 

De gedragsspecialist zien wij gezien hoge niveau wat wij hebben qua sfeer en sociale veiligheid, als een onmisbare taak binnen de organisatie. Gezien de plannen voor de komende schoolplanperiode hebben wij de wens om de taak van specialist meer- en hoogbegaafdheid toe te voegen aan onze organisatie.

Daarnaast werken er relatief veel mannen op onze school in een tijd waarin de feminisering van het onderwijs een niet te negeren feit is. Wij zijn voornemens om als opleidingsschool te gaan fungeren. Wanneer we deze wens kunnen omzetten in iets concreets betekent dit dat ook de taak van schoolopleider toegevoegd moet worden aan de organisatie. 

Wij hebben de beschikking over een vakleerkracht bewegingsonderwijs in groep 1 t/m 8. Het lesgeven door de vakleerkracht aan groep 1 en 2 is een bewuste keuze. Wij merken dat er steeds meer leerlingen zijn met problemen in de motorische ontwikkeling. Wij willen dit vroegtijdig kunnen signaleren en daarop kunnen anticiperen. De toegevoegde waarde van de vakleerkracht bewegingsonderwijs is daarvoor voor ons onmisbaar. 

Wij hebben ambities op het gebied van internationalisering en vroeg vreemde talen onderwijs (VVTO). Wij willen daarom onderzoeken of wij daarom de taak van specialist VVTO / Duits toe willen voegenaan onze organisatie. Verder hebben we op schoolniveau nog de volgende andere ambities op het gebied van personeelsbeleid:

  • Toevoegen taak specialist meer- enhoogbegaafdheid
  • Toevoegen taak specialist onderzoekend enontwerpend leren
  • Toevoegen taak schoolopleider
  • Toevoegen taak specialist VVTO / Duits 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er wordt gewerkt met een protocol 'invalplan bij afwezigheid van een leerkracht'.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij met een vakleerkracht bewegingsonderwijs (gym) en een vakleerkracht muziek. Daarnaast werkt er in groep 4 t/m 8 een vakleerkracht Duits. De vakleerkracht gym geeft, in tegenstelling tot veel andere scholen, les in groep 1 t/m 8, dus ook in groep 1 en groep 2. De vakleerkracht geeft in de meeste groepen lessen muziek. In sommige groepen verzorgt de eigen leerkracht de lessen muziek, vanuit een persoonlijke passie en feeling met muziek.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Troubadour biedt passend onderwijs aan leerlingen tussen 4 en 12/13 jaar.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn volop in ontwikkeling op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Afgelopen jaren is het team hierin geschoold. Er werken meerdere specialisten in de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De ontwikkeling van kleuters verloopt via spel en sprongsgewijs. Wat een kleuter vandaag niet kan, kan het morgen wel. Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig, daarnaast hebben ze behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Daarom bieden we een veilige en uitdagende leeromgeving, waarbinnen we thematisch werken, denkende aan de brede ontwikkeling, middels betekenisvolle activiteiten. De leeromgeving, een holistische benadering en een positief klimaat met ruimte voor eigen initiatief, nodigt het jonge kind uit tot spelen en werken en vormt daarmee het impliciete aanbod. Om de brede ontwikkeling van de kleuter goed te kunnen volgen, maken we gebruik van het kindvolgsysteem ‘Kiezen voor het jonge kind’. Hiermee houden we de voortgang van de brede ontwikkeling van de kleuters nauwlettend in de gaten. De kleuters worden niet getoetst met Cito-toetsen, maar gevolgd middels observaties en observatielijsten binnen ‘Kiezen voor het Jonge Kind’.  

In ‘Kiezen voor het Jonge Kind’ zijn de inhoudskaarten van het SLO voor eind groep 2 op het gebied van voorbereidend rekenen en taal, motoriek en de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart gebracht. De tussendoelen staan in de jaarplanning, de weekschema’s, de observatielijsten en het vervolgaanbod. De gegevens uit ‘Kiezen voor het Jonge Kind’ spelen een belangrijke rol bij de inrichting van het aanbod en de afstemming van het onderwijs op verschillen in onderwijsbehoeften van de kleuters. Een kwalitatief ingerichte leeromgeving biedt kansen tot verbreden en verdiepen van ervaringen en kennis op de onderdelen waarin kleuters nog onvoldoende zijn gevorderd.

Terug naar boven