De 7 - Sprong

Schoolpad 1 3755 TK Eemnes

Schoolfoto van De 7 - Sprong

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het onderwijsleerproces wordt op school-, groeps- en leerling niveau cyclisch geëvalueerd. De tussenresultaten worden in maart en juli geanalyseerd. De leerkrachten analyseren op groepsniveau welke zij bepreken met de intern begeleider. De intern begeleider en de directeur nemen de input vanuit de groepsanalyses mee naar de analyse op schoolniveau. Tijdens de analyse meten we het effect van de uitgevoerde interventies en de eventuele oorzaken van de resultaten. De schoolanalyse wordt in een zogenoemde schoolbespreking met het team uitgevoerd. Tijdens de schoolbespreking wordt de schoolambitie op het gebied van de basisvakken bepaald en kunnen de groepsdoelen (realistisch) met betrekking tot rekenen, taalverzorging en lezen worden gesteld. Op deze wijze is elke leerkracht of te wel het gehele team betrokken bij het onderwijsleerproces. De kwaliteit van het onderwijs wordt continu verbeterd.     

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen alle kinderen een pré schooladvies. Hiermee kunt u alvast de open dagen bezoeken voor het voortgezet onderwijs. 

In januari krijgen alle leerlingen in groep 8 een persoonlijk schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol.

Alle basisscholen zijn wettelijk verplicht om een zelf gekozen doorstroomtoets te laten maken. De 7-Sprong maakt gebruik van de doorstroomtoets van 'Leerling in Beeld'. De eindtoets wordt nagekeken door de toetsontwikkelaar. Op het resultatenoverzicht staan de scores van de onderdelen en wat op basis daarvan het advies wordt.

Voor het vaststellen van het definitief advies maken wij gebruik van de volgende gegevens:

- Uitslag doorstroomtoets

- Leerlingvolgsysteem van 'Leerling in Beeld

- Methodegebonden toetsen

- Executieve functies

- Sociaal-emotionele ontwikkeling

- Huiswerkattitude

Op basis van bovenstaande facetten stellen wij de adviezen vast. Dit gaat in samenspraak met groepslerkrachten, IB-er en directie.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de 7-Sprong zorgt een professioneel team voor een warme, veilige en uitdagende leeromgeving. We werken samen met uw kind en u als ouders om de ontwikkeling zo breed mogelijk te stimuleren. De kerntaak van onze school is dat alle leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.

We helpen de kinderen zichzelf te ontwikkelen naar betrokken en verantwoordelijke burgers. We werken vanuit christelijke waarden, die we in de praktijk brengen door naar elkaar om te zien, te denken in kansen en mogelijkheden. 

Onze pedagogische visie sluit naadloos aan bij het door ons gebruikte concept; The Leader in Me. We leren onze kinderen dat ze een actieve rol moeten pakken. Onze kinderen weten dat ze zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waar kinderen leren om een ‘democratische burger’ te zijn.

De 4 centrale principes die we onderschrijven in de aanpak naar gewenst gedrag zijn:

- de leerling is eigenaar van de aanpak

- de positieve invloed van leeftijdgenoten

- oplossingsgericht

- de relatie (en de interactie) met de leerkracht

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • bezieling
  • verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven