Wat is de klachtenregeling?
Hoewel wij als bestuur en leerkrachten zo goed mogelijk proberen samen te werken met u als ouders, kan er toch wel eens verschil van mening ontstaan. Als dat het geval is, hopen wij dat u zo spoedig mogelijk met uw klacht/opmerking bij ons komt, zodat wij samen naar een oplossing kunnen zoeken. Komen we er samen nog niet uit, dan kunt u met uw klacht terecht bij Stichting GCBO (geschillencommissie bijzonder onderwijs). De volgende stappen kunnen worden gezet:
A. Klachten over de inhoud van het onderwijs in een bepaalde groep, de organisatie van en/of het functioneren van een groepsleerkracht in een bepaalde groep dienen te worden gemeld en besproken met de desbetreffende groepsleerkracht. Er zal dan getracht worden samen tot een goede afhandeling van de klacht te komen. Lukt dit niet, dan wordt men verzocht de klacht in te dienen bij de directie van de school. Er zal dan zo spoedig mogelijk een gesprek plaatsvinden tussen de directie, de desbetreffende groepsleerkracht en de indiener(s) van de klacht om samen tot een goede afhandeling te komen.
B. Klachten betreffende de inhoud van het onderwijs van de gehele school, de organisatie van de gehele school en/of het functioneren van de directie dienen te worden gemeld bij en besproken met de directie van de school. Er zal dan getracht worden samen tot een goede afhandeling van de klacht te komen.
C. Indien er in beide voorgaande situaties geen bevredigende afhandeling heeft plaats gevonden, wordt men verzocht de klacht in te dienen bij het bestuur. Er zal dan zo spoedig mogelijk een gesprek plaatsvinden tussen een bestuurder of bestuursafgevaardigde en de andere betrokkenen. Van elke klacht die binnenkomt wordt een aantekening gemaakt. Genoteerd worden de datum van binnenkomst, aard en inhoud van de klacht, hoe de klacht is afgehandeld en de datum van afhandeling. Deze gegevens worden door directie c.q. het bestuur bewaard. Als er ondanks alle inspanningen van betrokkenen toch een verschil van mening blijft kunt u zich wenden tot de “GCBO”
Indien er problemen zijn die duidelijk met de school te maken hebben, dan is het natuurlijk het beste wanneer dat op school met de desbetreffende leerkracht of met de directie besproken kan worden. Op het moment dat er iets ernstigs aan de hand is of als u er ook met de directie niet uitkomt, kunt u contact opnemen met een vertrouwenspersoon.
Onze school beschikt over zowel een intern als een extern vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon is Wilma Tempelman en de externe vertrouwenspersoon Henk Grit (Viaa). De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt bij meldingen en klachten over schoolse zaken. Klachten kunnen gaan bijvoorbeeld over de begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie. De vertrouwenspersoon is er voor zowel leerlingen, ouders als personeel. U kunt de vertrouwenspersoon om hulp vragen als u een klacht heeft en deze met de school wilt oplossen. De vertrouwenspersoon wijst de weg en kan adviseren. Komen we er op school niet uit dan kunt u een beroep doen op onze klachtenregeling. EBS de Rots hanteert de klachtenregeling van de stichting GCBO. U kunt het model klachtenregeling downloaden van internet (www.gcbo.nl) of opvragen bij de intern vertrouwenspersoon. De geschillencommissie doet uitspraak of de klacht gegrond is en geeft advies aan de school hoe zij met deze klacht om moet gaan. Indien het een klacht is waarop de klager een beroep doet op het strafrecht dan zal de rechter hierover een uitspraak doen. Ook kan het zijn dat de klager aangifte doet bij de politie. Tevens kunnen er meerdere wegen naast elkaar bewandeld worden. Maar nogmaals, het is ons verlangen als school om hier samen met ouders uit te komen.