Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school
De Brandaris is een school waarin we werken binnen jaargroepen, d.w.z. dezelfde leeftijden bij elkaar. Binnen die groepen brengen wij onderwijsbehoeften van kinderen in kaart en proberen we zoveel mogelijk te differentiëren. Doel is om ieder kind zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Daarnaast hebben we in het schooljaar 2023-2024 drie heterogene kleutergroepen 1/2. Door met heterogene kleutergroepen te werken stimuleren we nog meer dat kinderen elkaar helpen en van elkaar leren. Daarom wordt er ook veel aandacht besteed aan zelfstandig werken.
Wanneer een kind 4 jaar wordt is het welkom op de Brandaris. We gaan met ouders in overleg of het verstandig is om het kind hele dagen of misschien eerst halve dagen naar school te laten gaan. Uitgangspunt is dat het kind zich fijn voelt op school en positieve ervaringen opdoet en soms kan het dan nodig zijn om een middagje thuis te blijven.
In de kleuterperiode wordt er al spelend veel geleerd. Een dag heeft een vast ritme dat bestaat uit open inloop, kring, spelen/werken, eten/drinken, buiten spelen of gymmen, muziek, kanjertraining en nog veel meer. Hierin staan de taalontwikkeling, de zintuiglijke ontwikkeling, de emotionele ontwikkeling, de sociale ontwikkeling, de motorische ontwikkeling, spel en expressie, voorbereiding op lees-, taal-, reken- en wereldoriënterende aspecten centraal. De kinderen worden voorbereid op het rekenen en lezen in groep 3, middels instructies en verwerking met behulp van ontwikkelingsmaterialen. We maken op de Brandaris gebruik van de methode Onderbouwd. Onderbouwd volgt de kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van directe instructie aangeboden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een handpop. Elk kind kan in Onderbouwd werken en leren op het niveau waar het kind op dat moment aan toe is. Omdat de ontwikkeling van kleuters sprongsgewijs verloopt werken we met individuele handelingsplannen, plannen op groepsniveau, groepsoverzichten en opbrengsten. Door dagelijks een paar kinderen te observeren en de ontwikkeling van deze kinderen vast te leggen ontstaat er een volgmodel.
Leesonderwijs
In groep 3 wordt het aanvankelijk taal/leesonderwijs aangeboden met nieuwste versie van de methode “Veilig leren lezen (Kim-versie)”. Deze methode biedt veel mogelijkheden tot afstemming op de verschillende onderwijsbehoeftes van de kinderen. In Veilig leren lezen vormen de klank en letter het uitgangspunt. Leerlingen leren steeds één nieuwe letter in combinatie met eerder geleerde letters. Door het gebruik van les- en spelmateriaal en software wordt een rijk aanbod gecreëerd.
Veilig leren lezen biedt lezen en spelling geïntegreerd aan. Door de gelezen woorden direct te leren spellen, wordt de natuurlijke samenhang zichtbaar voor leerlingen.
Vanaf groep 4 werken we met de methode Karakter voor het technisch lezen. De leesteksten in Karakter zijn per lesdoel op maat geschreven, zodat de kinderen gericht met het doel aan de slag gaan. De leesstappen die ze maken worden bovendien inzichtelijk door een persoonlijk meetmoment, aan het begin en einde van de les. Ook kunnen de kinderen op verschillende niveaus en in verschillende samenleesvormen, zoals duo-lezen en theaterlezen, laten zien wat ze kunnen. Dat motiveert!
Voor het begrijpend lezen maken we gebruik van Nieuwsbegrip XL. Nieuwsbegrip XL bevat interactieve leeslessen op zes niveaus. De kinderen oefenen op papier en digitaal en werken aan het vergroten van de woordenschat. Succesbeleving is enorm belangrijk voor de leesmotivatie van kinderen. En voor die succesbeleving is het centraal stellen van één lesdoel een vereiste. Verder heeft Nieuwsbegrip XL handige digibordtools, een wekelijkse video van NOS Jeugdjournaal en materiaal voor thuis.
Rekenonderwijs
Voor het rekenonderwijs wordt in de groepen 3 t/m 8 de methode ”Pluspunt” gehanteerd. Dit wordt een realistische rekenmethode genoemd, waarin kinderen leren rekenen met de nadruk op inzicht. Dit betekent dat er veel tijd wordt ingeruimd voor begripsvorming. Het doel is dat leerlingen (concrete) problemen en situaties kunnen oplossen met behulp van strategieën en inzichten. Startpunt is de voor kinderen voorstelbare (alledaagse) contextsituaties. Daarnaast worden de basisvaardigheden, optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen nadrukkelijk geoefend.
Taalonderwijs
Taal, in welke vorm dan ook, is het communicatiemiddel waar we niet zonder kunnen. We kennen veel vormen van taalgebruik, schriftelijk en mondeling, die we op allerlei manieren oefenen en toepassen. Sinds 2016-2017 werken we met de methode Taal en Spelling op Maat. Dit jaar gaan we onderzoeken of deze methode of wellicht een andere methode passend is voor de Brandaris.
Engels
Naast het Nederlands besteden we in groep 1 t/m 8 ook aandacht aan Engels. Dit doen we met de methode “Take it easy”. De keuze om al in groep 1 met Engels te beginnen komt voort uit het feit dat kinderen tegenwoordig al vroeg in aanraking komen met Engels via allerlei media. (computer, televisie). Hier willen wij op inspringen.
Wereldoriëntatie
Wij werken met de methode Blink vanaf groep 4. Blink is een geïntegreerde digitale methode voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en techniek. Er wordt thematisch gewerkt en kinderen worden uitgenodigd zelf onderzoek te doen, samen te werken en hun onderzoek en resultaten te presenteren.
Kunstzinnige en creatieve vorming
Op de Brandaris werken we voor tekenen, handvaardigheid en textiele werkvormen met de methode Laat maar Zien. Laat maar Zien bevat digitale lessen voor de groepen 1 t/m 8. Er is een grote variatie in vormgevingsactiviteiten, traditioneel (tekenen, handvaardigheid, textiel) en minder traditioneel (fotografie en animatie). Elke les is zo opgebouwd dat het de creativiteit van kinderen maximaal stimuleert. Regelmatig zijn er ook talentenmiddagen op de Brandaris. De talenten van ouders, leerkrachten en kinderen worden ingezet om de leerlingen in aanraking te laten komen met interessante onderwerpen op het gebied van sport, expressie en digitale geletterdheid. Ook is er elke week een andere groep aan de beurt voor de weeksluiting. Tijdens de weeksluiting kunnen de kinderen hun talenten laten zien aan medeleerlingen, leerkrachten, ouders en opa's en oma's. Altijd weer een groot feest.
ICT
Alle kinderen van de Brandaris maken gebruik van computerondersteuning tijdens het leerproces. ICT (Informatie en Communicatie Technologie) wordt ingezet voor de volgende doelen:
- Het aanleren van ICT-vaardigheden. (bijv. werken Google documenten en Google presentaties)
- Het gebruik maken van educatieve software passend bij de methodes, of als vervanging van traditionele methodes.
- Het verwerven van kennis d.m.v. ICT.
- Verschillende onderdelen van digitale geletterdheid aanbieden
- Verwerking van de aangeleerde stof door middel van Chromebooks/tablets.
Onze school beschikt over een online computernetwerk: met desktops, laptops en Chromebooks en iPads in een draadloze internetomgeving (wifi). Vanaf groep 3 beschikken alle kinderen over een Chromebook. In de groepen 1/2 kunnen de kinderen gebruik maken van iPads.
Over het gebruik maken van internet zijn duidelijke afspraken gemaakt en dit alles is opgenomen in het internet protocol van Ante basisscholen. De Brandaris heeft een digi-coach, bij ons is dat Juf Mayke Zuidhof. Zij is het aanspreekpunt voor team en directie op ict gebied en begeleidt ons in nieuwe software, die we in ons dagelijks onderwijs gebruiken. Ook heeft Mayke een leerlijn digitale geletterdheid (waaronder programmeren) ontwikkeld voor alle groepen. Eén keer in de twee weken wordt in alle groepen, vanuit deze leerlijn, een les digitale geletterdheid gegeven.
Lichamelijke opvoeding
Kleuters bewegen graag en daarom staat bewegingsonderwijs elke dag twee keer op het programma. Dit kan buiten spelen zijn of gymmen in de speelzaal in de school. Gymkleding is voor kleuters niet verplicht, maar het mag wel. Gymschoenen zijn wel aan te bevelen.
De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week gym, één keer van de vakleerkracht en één keer van de eigen leerkracht. Deze groepen gymmen in gymzaal "de Landing", aan de Lancasterdreef (naast de school). Gymkleding is voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8 wel verplicht en ook gymschoenen zijn aan te bevelen. Als een kind om één of andere reden niet mee kan of mag doen met gym, kunt u dit aangeven bij de leerkracht via Parro.
In principe bieden wij onderwijs aan ieder kind dat aangemeld wordt op onze school, mits wij aan de onderwijsbehoeften van het kind kunnen voldoen. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte heeft, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid en die van directe collega’s proberen tot een oplossing te komen. Blijkt de ondersteuningsvraag toch complexer, dan wordt de ondersteuningsroute gevolgd van basisondersteuning naar extra ondersteuning.
De Brandaris heeft met verschillende functionarissen actieve samenwerkingsrelaties, om (in)directe ondersteuning te geven aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Deze functionarissen kunnen in dienst zijn bij de school of het schoolbestuur of zijn via een externe partij beschikbaar.
Intern werken wij met een intern begeleider, onderwijsassistenten en een specialist meer- en hoogbegaafdheid.
Extern kunnen wij een beroep doen op speltherapie, logopedie, fysiotherapie, een (ortho) pedagoog, Sterk in de klas, schoolmaatschappelijk werk, een jeugdverpleegkundige en NT 2 begeleiding (kinderen waarbij Nederlands de 2e taal is),
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar het School Ondersteunings Profiel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Kinderen met een speciale ondersteuningsbehoefte (cognitief, sociaal emotioneel, motorisch, spraak/taal) geven we extra begeleiding. Dit doen wij door gespecialiseerde leerkrachten in te zetten of door externe specialisten te betrekken. Komend schooljaar kunnen we hier onder andere NPO gelden voor inzetten.
Wij werken samen met een ouderintermediair, die mede de contacten verzorgd tussen VVE-ouders en school. Zij is ook betrokken bij de (organisatie van) koffieochtenden voor de ouders van de VVE doelgroep. Het VVE-beleid wordt samen met de gemeente en andere instellingen vormgegeven en uitgewerkt. Vanaf het schooljaar 2019-2020 worden op gemeentelijk niveau resultaatafspraken gemaakt. Hierin wordt beschreven wat de beginsituatie van het kind is als het op de basisschool komt (vroegschool) en wat het eindresultaat is eind groep 2. Per school/scholeneiland zijn er afspraken gemaakt over hoe dat gemeten wordt. Op de Brandaris waren op 1 januari 2023 in de kleutergroepen 5 kinderen ingeschreven met een VVE-indicatie. Er is twee keer per week sprake van extra taalaanbod o.a. met behulp van de methode "Praten met Pim".