PCBO 't Foarhus

Dorsvloer 3 9205 BN Drachten

Schoolfoto van PCBO 't Foarhus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken op school met een leerlingvolgsysteem (lvs). Dit is een notatie- en registratiesysteem dat we in de groep bijhouden voor iedere leerling om door middel van toetsen de vorderingen en daarmee de ontwikkeling van leerlingen beter in beeld te krijgen. De toetsing is methodeonafhankelijk en wordt vnl. afgenomen in januari en juni. In groep 1-2 wordt o.a. gebruik gemaakt van het observatiemodel ‘leerlijnen peuters en het jonge kind’ Hiermee brengen we de vorderingen op het gebied van beginnende geletterdheid en gecijferdheid, motoriek en gedrag in beeld. De conclusies die we hieruit trekken geven aanleiding om het aanbod aan te passen. De leerlingen worden via een observatielijst ook gevolgd in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Het bewegen wordt gegeven door een vakleerkracht die het bewegen naar een hoger plan moet helpen. Voor onze NT2 kinderen hebben we tijd, budget en ruimte gecreëerd, zodat zij hun taalachterstand zo sneller kunnen inlopen.

Signaleren
De eerste fase, het signaleren, start met het afnemen en nakijken van het reguliere werk van de kinderen in de klas. Als de leerkracht ziet dat een leerling een onderdeel onvoldoende beheerst dan zal het kind (meestal) de volgende dag extra instructie krijgen. Wij gebruiken methodegebonden toetsen voor een tweede stap in de signalering. De methodetoetsen toetsen de kennis en vaardigheid van onze leerlingen op een korte termijn (bijvoorbeeld na een blok van 3 of 4 weken). Daarnaast maken wij gebruiken van methode onafhankelijke toetsing om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Sinds schooljaar 22-23 nemen wij 2x per jaar IEP toetsen af. IEP brengt houdt de vorderingen en ontwikkeling van kinderen bij t.o.v. zichzelf.

Analyseren
Wanneer de leerkracht constateert dat een leerling, onvoldoende vooruitgaat of een score haalt die Schoolgids PCBO ’t Foarhûs 2023-2024 37 niet past bij de ontwikkeling van het kind, dan brengt de leerkracht in kaart waarmee die leerling problemen heeft. Daarnaast kan de interne begeleider bij leerlingen die daar aanleiding toe geven, analyseren of diagnosticeren wat precies de problemen zijn. We kijken niet alleen op leerlingniveau naar toetsresultaten maar ook op groepsniveau. Als blijkt dat een grotere groep leerlingen een vaardigheid onvoldoende beheerst dan is dat voor ons teken om op groepsniveau het aanbod aan te passen. Analyses worden geschreven door de leerkracht en besproken met de intern begeleider.

Zie voor verder informatie de schoolgids, vanaf blz. 36

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op school hanteren wij een vastgestelde procedure voor de totstandkoming van een schooladvies aangaande het vervolgonderwijs. De groepsleerkracht van groep 8 spreekt met de ouders over de schoolkeuze van hun kind. De definitieve keuze wordt in februari gemaakt. De basis van het eindadvies zijn de resultaten van de IEPtoetsen op school vanaf groep 6 verwerkt in de Plaatsingswijzer. Tijdens de KOP-gesprekken in groep 7 wordt de actuele stand van zaken met ouders en leerlingen gedeeld. Op deze manier krijgen ouders en leerlingen al inzicht in waar de leerling staat ten opzichte van het voortgezet onderwijs. Op school werken we met een protocol aangaande verwijzing naar het voortgezet onderwijs, waarmee we de kwaliteit van ons verwijzingsbeleid op peil houden. De overheid verplicht de scholen een eindtoets af te nemen, die per ingang van schooljaar 2023-2024 afgenomen wordt in februari die de naam doorstroomtoets heeft. Wij maken hierbij gebruik van de IEPdoorstroomtoets en ter voorbereiding hierop ook van het IEP-leerlingvolgsysteem. Het is alleen mogelijk door op basis van de resultaten hiervan een hoger advies te geven. Meestal vindt er met de nieuwe school een ‘warme overdracht’ plaats. Het protocol voor de verwijzing ligt ter inzage op school en wordt toegelicht op een ouderavond speciaal voor de ouders van groep 8.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen hebben verschillende niveaus en onderwijsbehoeften. Ons onderwijs is aangepast aan de verschillen tussen de kinderen. Differentiatie is de wijze waarop de leerkrachten met de verschillen tussen de leerlingen omgaat. Het doel is om elke leerling een bepaald niveau te laten behalen door te variëren in zaken als instructiewijze en instructietijd. Op ‘t Foarhûs gaan we uit van convergente differentiatie. Bij convergente differentiatie is de klas per vakgebied m.b.t. Taal en Rekenen in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau. Hierbij werkt de hele groep aan hetzelfde doel, maar het proces om dit doel te bereiken kan per kind verschillen. Na een klassikale basisinstructie gaat de basisgroep de leerstof zelfstandig verwerken. Voor de beter presterende leerlingen is er een al naar gelang de behoefte een korte instructie, waarna ze snel zelf aan het werk kunnen. Voor hen is er daarnaast ook een aanbod in verrijkingsstof of een plusaanbod. Voor de leerling met meer instructiebehoefte is er dan tijd en ruimte voor een verlengde instructie van de leerkracht. Dit kan in een groepje zijn of individueel. Uitgangspunt bij deze werkwijze is de instructie van de leerkracht. De uitleg, het voordoen, het samen inoefenen en zelfstandig verwerken is een terugkerende cyclus op school. Daarbij werken we o.a. met het Directe Instructie Model. Dit jaar is het één van de speerpunten om effectieve directe instructie te integreren binnen ons didactisch handelen.

Hulpplannen
Wanneer uit het lvs blijkt dat een leerling een bepaalde achterstand heeft, wordt er door de groepsleerkracht een hulpplan opgesteld. Hierin staan het gesignaleerde probleem, een gedegen analyse, gestelde doelen, hulp op welke momenten door wie wordt geboden, welke materialen hierbij worden gebruikt en wanneer er wordt geëvalueerd. Criteria voor het opstellen van een hulpplan in de onderbouw zijn als volgt vastgelegd: * Vanuit de overdracht met de voorschoolse educatie (beginsituatie) * Vanuit de intake (beginsituatie) * Bij kleuterverlenging (Zie doorstroomprotocol Adenium) * Bij de tussenevaluatie (a.d.h.v. invoeren leerlijnen ParnasSys) * Algemeen beeld (wordt tijdens de groepsbesprekingen uitvoerig besproken met intern begeleider) * Wanneer een leerling het programma Bouw! volgt in groep 2 Na ongeveer twintig weken volgt er een toetsing om te bekijken of er een nieuw hulpplan moet worden opgesteld. Tussentijds vinden er ook evaluaties plaats om het plan waar nodig bij te stellen. Er wordt Schoolgids PCBO ’t Foarhûs 2023-2024 39 bij de kleuters niet getoetst. Het observatiesysteem met de leerlijnen van het Jonge Kind binnen ParnasSys is leidend. Gedurende de looptijd van het hulpplan coacht de ib-er de betreffende leerkrachten. In de zorgvergaderingen neemt de evaluatie en planning van de plannen een belangrijke plaats in. Van alle evaluatiemomenten wordt een verslag gemaakt voor in het leerlingenarchief. Zo ontstaat er van elke zorgleerling een leerlingendossier. Hierin staan verder ook alle andere toets- en observatiegegevens van de leerling alsmede verslagen van onderzoeken door externe instanties. Dit dossier kan van belang zijn bij verder onderzoek of toetsing door een externe partij. Het spreekt vanzelf dat wij zeer zorgvuldig omgaan met deze vertrouwelijke informatie. De ouders worden door de ib-er en de groepsleerkracht nadrukkelijk bij de opzet en evaluatie van het hulpplan van hun kind betrokken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven