Jenaplanschool De Nieuwe Kring

Prinses Beatrixlaan 156 C 1111 GH Diemen

Schoolfoto van Jenaplanschool De Nieuwe Kring

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In deze tijd van lerarentekorten wordt het steeds lastiger om vervanging te vinden als een leerkracht ziek is of verlof heeft door onverwachte omstandigheden. Gelukkig lukt het ons vaak dit intern op te lossen. 

We volgen de volgende stappen:

Kijken we of er die dag een collega werkt (en beschikbaar is) die niet voor de groep staat, maar ambulante werkzaamheden
uitvoert. Deze leerkracht is bekend met de school en vaak met de kinderen.

Anders vragen wij een van onze eigen leerkrachten, die op die dag geen vaste uren hebben, of zij extra willen werken.

Als dat niet mogelijk is dan verdelen wij de kinderen van de betreffende groep over de andere stamgroepen van dezelfde bouw. Voor de groepen 7/8 geldt dat zij in verband met de grote van de groepen over alle overige groepen verdeeld worden. Het verdelen van groepen is een noodoplossing. Wij willen dit het liefst niet langer dan 1 dag doen.

Bij langere ziekte vragen wij vaste invalleerkrachten, die onze school goed kennen, of zij een dag willen invallen.

Als het bovenstaande niet lukt, dan kunnen wij de groep die dag geen les geven. Wij zullen dan via Parro het verzoek doen de kinderen thuis te houden. Ouders/verzorgers die hierdoor in de problemen komen vragen wij de betreffende dag contact op te nemen met de directie om te kijken naar een passende oplossing. Wij doen er alles aan om de ouders/verzorgers voor schooltijd te laten weten dat de kinderen niet naar school kunnen komen. Dit doen wij via een Parro bericht. In zeer zeldzame gevallen kan het zo zijn dat we de groep en de ouders op school, bij het brengmoment aan moeten geven dat de kinderen vrij zijn.

Bovenstaande is, gezien de problematiek op de (onderwijs)arbeidsmarkt en ook de draaglast en draagkracht van het team actueel onderwerp van gesprek. Vooralsnog hanteren we bovenstaand beleid.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Nieuwe Kring wordt gewerkt in stamgroepen waar kinderen van verschillende leeftijd en (leer)ontwikkeling samenwerken en spelen, net als je dat ziet gebeuren in het gezin of op straat.

De stamgroepen zijn als volgt ingedeeld:

Onderbouw (groepen 1-2). In de onderbouw staat het spelen centraal. Al spelend leren de kinderen de wereld waarin ze leven te vergroten en steeds beter te doorzien.

Middenbouw (groepen 3-4). Naast het spel krijgt het meer schoolse leren steeds meer de nadruk. Vanaf de onderbouw wordt er bij lezen, rekenen, taal en schrijfonderwijs gebruik gemaakt van methoden.

Tussenbouw (groepen 5-6). De basisvaardigheden worden al in redelijke mate beheersd. Er gaat nu meer gewerkt worden aan het taakbewustzijn en aan projectvaardigheden.

Bovenbouw (groepen 7-8). Het leren wordt nu 'zakelijker' benaderd. Het 'leren leren' en voorbereiding op het voortgezet onderwijs is in deze bouw een speerpunt. Er is meer aandacht voor reflectie op het eigen leren: wat lukt wel en niet en waarom.

Bij elke bouwovergang kijken we hoe de stamgroepen het meest optimaal worden ingedeeld en streven we er naar elk kind de plek te geven waar het goed kan functioneren en leren.

De Nieuwe Kring heeft 4 onderbouw -, 4 middenbouw -, 4 tussenbouw- en 3 bovenbouw stamgroepen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

ONDERBOUW

Om veel en gevarieerd te kunnen kiezen is er een rijk aanbod aanwezig. Een prikkelende omgeving die uitdaagt tot ontdekken, leren, handelen en sociale interactie. Kinderen mogen kiezen wat ze gaan doen (soms vrij, soms vanuit een gestructureerd aanbod van activiteiten). Vanuit de eigen betrokkenheid en het gevoel van 'dit kan ik' zal het kind zich het beste ontplooien. 

Thema’s

De onderbouw werkt met rijke thema’s, waar reken-, taal- en creatieve leeractiviteiten aan gekoppeld worden. Zo werken kinderen ook aan de opbouw van hun woordenschat. Voorbeelden van thema’s zijn ‘’het weer verandert’’ en ‘’huisdieren bij mij thuis’’.

Kring

Alle kinderen op De Nieuwe King starten de dag in de kring. Bij de groepen 1-2 wordt er elke dag aandacht besteed aan de dagen van de week, het seizoen, het weer en hoe de dag er uit gaat zien (dagritmekaarten).

Taal- of rekenactiviteit

Tijdens deze momenten gaan kinderen al spelend aan de slag met de leerdoelen op het gebied van taal- en rekenen. Dit wordt meerdere keren per week gedaan, waarna kinderen ook bezig gaan met toepassingsopdrachten gekoppeld aan het leerdoel van die les. We houden hierbij rekening met het niveau van ieder kind, en kiezen we instructies en opdrachten die daarbij aansluiten.

Hoekenwerkperiode 

De hoekenwerkperiode is een aaneengesloten blok van ongeveer een uur waarin kinderen werken aan activiteiten. De nadruk ligt bij de hoekenwerkperiode op het ontdekkend en onderzoekend leren, het ervaringsgericht leren en het leren in vrijheid met eigen verantwoordelijkheid. Activiteiten hangen doorgaans samen met de thema’s en belangstellingsonderwerpen die in die periode centraal staan. In de onderbouw staat het hoekenwerk elke dag op het programma.

Buiten spelen/activiteiten

We vinden het heel belangrijk dat de kinderen voldoende in de buitenlucht zijn, en ook spelen. Spel is een belangrijk onderdeel van onze Jenaplanvisie. Daarnaast doen we dagelijks taal- of rekenactiviteiten in de buitenlucht. 

Eetmomenten

De kinderen krijgen voldoende tijd om rustig zowel fruit als lunch te eten. De leerkrachten gebruiken die tijd om voor te lezen.

Bewegingsonderwijs en muziek/dans

Naast de kring, hoekenwerk, creatieve vorming, taal- en rekenonderwijs is er ook voldoende ruimte voor beweging. De leerlingen doen wekelijks gymactiviteiten in de speelzaal, en krijgen muziek- & dansles van een vakleerkracht.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

ALGEMEEN

Toewijzing onderwijsuren

De verplichte tijd die staat voor onderwijs aan de kinderen van de groepen 1 tot en met 8 komt op neer 7520 uur. De kinderen van de onder- en middenbouw zijn naast de woensdagmiddag ook op vrijdagmiddag vrij. Zij maken dus wat minder uren. Aangezien de tussen- en bovenbouw kinderen wat meer uren op school zitten, komen we aan het einde van de 8 schooljaren op genoeg onderwijstijd uit. 

Ritmisch weekplan

Het ritmisch weekplan is een manier voor kinderen en stamgroepleiders om de vier basisactiviteiten (spelen, werken, spreken en vieren) op een uitgebalanceerde manier vorm te geven. Dagtaak/weektaak  Met dag- en weektaken stimuleren we de kinderen al vanaf de kleuters om te plannen, hun werk te overzien en zelfstandig te werken. De dag- of weektaak ontwikkelt zich vanuit een geleide momenttaak tot een begeleide weektaak. Zo verwerven de kinderen inzicht in planning, eigen mogelijkheden en beperkingen en in de consequenties van hun keuzes. De eerste aanzet hiertoe is dat het kind leert na denken wat het nodig heeft om een opdracht uit te voeren. Dat het kind zaken kan verzamelen en organiseren en de opdracht uit kan voeren. Het gaat erom dat het kind weet wat het moet doen als de opdracht af is, kan bedenken wat het daarna zou moeten gaan doen. We stimuleren dat het kind zich meer en meer 'eigenaar' van het schoolwerk voelt. Je leert tenslotte voor jezelf.

MIDDENBOUW

Schoolse leren/niveaugroepen In de middenbouw ligt het accent vooral op het schoolse leren. Elke dag is er LIST lezen en rekenen. Er wordt aandacht besteed aan het ‘’automatiseren’’ van bepaalde vaardigheden. Hiernaast werken kinderen aan o.a. aan wereldoriëntatie, burgerschap en schrijfvaardigheid. De kinderen werken daarnaast aan een dag- of weektaak, die in principe aan het eind van de week (of dag) af moet zijn.

Verdeling uren middenbouw

  • Basisvaardigheden; aanvankelijk en voortgezet technisch (begrijpend) lezen, schrijven, spelling, taal en rekenen
  • Sociale vaardigheden/groepsprocessen; project/burgerschap, kring (nieuws-, voorwerp en leeskring), gezamenlijk eten en viering
  • Overige vakgebieden; wereldoriëntatie, beeldende vorming
  • Bewegingsonderwijs; gymnastiek, muziek & dans, buitenspel  

TUSSENBOUW

In de tussenbouw wordt het aanbod steeds minder ‘schools’, en krijgt het werken aan projecten een steeds grotere plaats. Door te werken aan projecttaken en presentaties vergroten de kinderen de kennis van de wereld om zich heen en werken ze aan verschillende burgerschapsleerdoelen. Naast vaardigheden als lezen, schrijven, taalbeschouwing, spelling en rekenen hebben de kinderen in de tussenbouw ook wereldoriëntatie, topografie (vanaf halverwege groep 5) en Engels in het pakket. Leerlingen volgen een vast dagprogramma en werken daarnaast aan dag- en weektaken.

Verdeling uren tussenbouw

  • Basisvaardigheden, w.o. technisch en begrijpend lezen, spelling, schrijven en rekenen;
  • Sociale vaardigheden/groepsprocessen, w.o. burgerschap, kring, gezamenlijk eten en viering; 
  • Overige vakgebieden, w.o. wereldoriëntatie, beeldende vorming; 
  • Bewegingsonderwijs, w.o. bewegingsonderwijs, muziek & dans en buitenspel.

Wij staan ervoor de verschillende vakgebieden en vaardigheden zoveel mogelijk in samenhang aan te bieden. Dit doen we onder meer in de vorm van DENK! projecten, bijvoorbeeld: ‘Wij bouwen een stad' en 'De middeleeuwen'.

BOVENBOUW

Uniek aan de bovenbouw is dat de focus nog meer op studievaardigheden begint te liggen. Dit is van groot belang bij de overstap naar de VO. Door te werken aan projecten en studies (kleine onderzoeken over een zelfgekozen onderwerp) vergroten de kinderen de kennis van de wereld om zich heen en werken ze aan verschillende burgerschapsleerdoelen. Net als in de tussenbouw blijven de kinderen in de bovenbouw werken aan vaardigheden als lezen, schrijven, taalbeschouwing, spelling en rekenen hebben de kinderen in de bovenbouw ook wereldoriëntatie, topografie en Engels in het pakket. Leerlingen volgen een vast dagprogramma en werken daarnaast aan dag- en weektaken, waarbij de zelfstadige houding van de leerlingen steeds meer centraal staat.

Verdeling uren bovenbouw

  • Basisvaardigheden, w.o. technisch en begrijpend lezen, spelling, schrijven en rekenen;
  • Sociale vaardigheden/groepsprocessen, w.o. burgerschap, kring (lees-, nieuws-, voorwerp- en studiekring, gezamenlijk eten en viering; 
  • Overige vakgebieden, w.o. wereldoriëntatie, beeldende vorming, musical
  • Bewegingsonderwijs, w.o. bewegingsonderwijs, muziek & dans en buitenspel.

Wij staan ervoor de verschillende vakgebieden en vaardigheden zoveel mogelijk in samenhang aan te bieden. In de bovenbouw hangt dit vooral samen met de projecten van de ‘’Alles-in-1’’ methode.  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs betekent voor ons goed onderwijs bieden aangepast op de zorgbehoefte van de leerling. We zorgen daarbij als school voor goed geschoolde leerkrachten en een duidelijk begeleidingsproces voor studerende en startende leerkrachten. We bieden een prettige leeromgeving voor alle kinderen en we werken goed samen met de ouders. Het kan toch gebeuren dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. De leerkrachten signaleren als een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Zij zullen dan de hulp inroepen van onze intern begeleiders. We zullen in kaart brengen wat de leerling nodig heeft en zo goed mogelijk proberen aan te sluiten op de behoefde van de leerling. In ons SOP (schoolondersteuningsprofiel) bovenaan de pagina staat exact beschreven hoe deze ondersteuning eruitziet.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We onderzoeken steeds wat precies de (extra) ondersteuningsbehoefte van onze kinderen is. We passen ons aanbod hierop aan. Verbetering van dit aanbod en onze vaardigheden ontwikkelen we d.m.v. scholing en studiedagen. Hierbij maken we gebruik van bewezen effectieve aanpak.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven