<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Nieuwe Kring wordt gewerkt in stamgroepen waar kinderen van verschillende leeftijd en (leer)ontwikkeling samenwerken en spelen, net als je dat ziet gebeuren in het gezin of op straat.
De stamgroepen zijn als volgt ingedeeld:
Onderbouw (groepen 1-2). In de onderbouw staat het spelen centraal. Al spelend leren de kinderen de wereld waarin ze leven te vergroten en steeds beter te doorzien.
Middenbouw (groepen 3-4). Naast het spel krijgt het meer schoolse leren steeds meer de nadruk. Vanaf de onderbouw wordt er bij lezen, rekenen, taal en schrijfonderwijs gebruik gemaakt van methoden.
Tussenbouw (groepen 5-6). De basisvaardigheden worden al in redelijke mate beheersd. Er gaat nu meer gewerkt worden aan het taakbewustzijn en aan projectvaardigheden.
Bovenbouw (groepen 7-8). Het leren wordt nu 'zakelijker' benaderd. Het 'leren leren' en voorbereiding op het voortgezet onderwijs is in deze bouw een speerpunt. Er is meer aandacht voor reflectie op het eigen leren: wat lukt wel en niet en waarom.
Bij elke bouwovergang kijken we hoe de stamgroepen het meest optimaal worden ingedeeld en streven we er naar elk kind de plek te geven waar het goed kan functioneren en leren.
De Nieuwe Kring heeft 4 onderbouw -, 4 middenbouw -, 4 tussenbouw- en 3 bovenbouw stamgroepen.
ONDERBOUW
Om veel en gevarieerd te kunnen kiezen is er een rijk aanbod aanwezig. Een prikkelende omgeving die uitdaagt tot ontdekken, leren, handelen en sociale interactie. Kinderen mogen kiezen wat ze gaan doen (soms vrij, soms vanuit een gestructureerd aanbod van activiteiten). Vanuit de eigen betrokkenheid en het gevoel van 'dit kan ik' zal het kind zich het beste ontplooien.
Thema’s
De onderbouw werkt met rijke thema’s, waar reken-, taal- en creatieve leeractiviteiten aan gekoppeld worden. Zo werken kinderen ook aan de opbouw van hun woordenschat. Voorbeelden van thema’s zijn ‘’het weer verandert’’ en ‘’huisdieren bij mij thuis’’.
Kring
Alle kinderen op De Nieuwe King starten de dag in de kring. Bij de groepen 1-2 wordt er elke dag aandacht besteed aan de dagen van de week, het seizoen, het weer en hoe de dag er uit gaat zien (dagritmekaarten).
Taal- of rekenactiviteit
Tijdens deze momenten gaan kinderen al spelend aan de slag met de leerdoelen op het gebied van taal- en rekenen. Dit wordt meerdere keren per week gedaan, waarna kinderen ook bezig gaan met toepassingsopdrachten gekoppeld aan het leerdoel van die les. We houden hierbij rekening met het niveau van ieder kind, en kiezen we instructies en opdrachten die daarbij aansluiten.
Hoekenwerkperiode
De hoekenwerkperiode is een aaneengesloten blok van ongeveer een uur waarin kinderen werken aan activiteiten. De nadruk ligt bij de hoekenwerkperiode op het ontdekkend en onderzoekend leren, het ervaringsgericht leren en het leren in vrijheid met eigen verantwoordelijkheid. Activiteiten hangen doorgaans samen met de thema’s en belangstellingsonderwerpen die in die periode centraal staan. In de onderbouw staat het hoekenwerk elke dag op het programma.
Buiten spelen/activiteiten
We vinden het heel belangrijk dat de kinderen voldoende in de buitenlucht zijn, en ook spelen. Spel is een belangrijk onderdeel van onze Jenaplanvisie. Daarnaast doen we dagelijks taal- of rekenactiviteiten in de buitenlucht.
Eetmomenten
De kinderen krijgen voldoende tijd om rustig zowel fruit als lunch te eten. De leerkrachten gebruiken die tijd om voor te lezen.
Bewegingsonderwijs en muziek/dans
Naast de kring, hoekenwerk, creatieve vorming, taal- en rekenonderwijs is er ook voldoende ruimte voor beweging. De leerlingen doen wekelijks gymactiviteiten in de speelzaal, en krijgen muziek- & dansles van een vakleerkracht.
ALGEMEEN
Toewijzing onderwijsuren
De verplichte tijd die staat voor onderwijs aan de kinderen van de groepen 1 tot en met 8 komt op neer 7520 uur. De kinderen van de onder- en middenbouw zijn naast de woensdagmiddag ook op vrijdagmiddag vrij. Zij maken dus wat minder uren. Aangezien de tussen- en bovenbouw kinderen wat meer uren op school zitten, komen we aan het einde van de 8 schooljaren op genoeg onderwijstijd uit.
Ritmisch weekplan
Het ritmisch weekplan is een manier voor kinderen en stamgroepleiders om de vier basisactiviteiten (spelen, werken, spreken en vieren) op een uitgebalanceerde manier vorm te geven. Dagtaak/weektaak Met dag- en weektaken stimuleren we de kinderen al vanaf de kleuters om te plannen, hun werk te overzien en zelfstandig te werken. De dag- of weektaak ontwikkelt zich vanuit een geleide momenttaak tot een begeleide weektaak. Zo verwerven de kinderen inzicht in planning, eigen mogelijkheden en beperkingen en in de consequenties van hun keuzes. De eerste aanzet hiertoe is dat het kind leert na denken wat het nodig heeft om een opdracht uit te voeren. Dat het kind zaken kan verzamelen en organiseren en de opdracht uit kan voeren. Het gaat erom dat het kind weet wat het moet doen als de opdracht af is, kan bedenken wat het daarna zou moeten gaan doen. We stimuleren dat het kind zich meer en meer 'eigenaar' van het schoolwerk voelt. Je leert tenslotte voor jezelf.
MIDDENBOUW
Schoolse leren/niveaugroepen In de middenbouw ligt het accent vooral op het schoolse leren. Elke dag is er LIST lezen en rekenen. Er wordt aandacht besteed aan het ‘’automatiseren’’ van bepaalde vaardigheden. Hiernaast werken kinderen aan o.a. aan wereldoriëntatie, burgerschap en schrijfvaardigheid. De kinderen werken daarnaast aan een dag- of weektaak, die in principe aan het eind van de week (of dag) af moet zijn.
Verdeling uren middenbouw
- Basisvaardigheden; aanvankelijk en voortgezet technisch (begrijpend) lezen, schrijven, spelling, taal en rekenen
- Sociale vaardigheden/groepsprocessen; project/burgerschap, kring (nieuws-, voorwerp en leeskring), gezamenlijk eten en viering
- Overige vakgebieden; wereldoriëntatie, beeldende vorming
- Bewegingsonderwijs; gymnastiek, muziek & dans, buitenspel
TUSSENBOUW
In de tussenbouw wordt het aanbod steeds minder ‘schools’, en krijgt het werken aan projecten een steeds grotere plaats. Door te werken aan projecttaken en presentaties vergroten de kinderen de kennis van de wereld om zich heen en werken ze aan verschillende burgerschapsleerdoelen. Naast vaardigheden als lezen, schrijven, taalbeschouwing, spelling en rekenen hebben de kinderen in de tussenbouw ook wereldoriëntatie, topografie (vanaf halverwege groep 5) en Engels in het pakket. Leerlingen volgen een vast dagprogramma en werken daarnaast aan dag- en weektaken.
Verdeling uren tussenbouw
- Basisvaardigheden, w.o. technisch en begrijpend lezen, spelling, schrijven en rekenen;
- Sociale vaardigheden/groepsprocessen, w.o. burgerschap, kring, gezamenlijk eten en viering;
- Overige vakgebieden, w.o. wereldoriëntatie, beeldende vorming;
- Bewegingsonderwijs, w.o. bewegingsonderwijs, muziek & dans en buitenspel.
Wij staan ervoor de verschillende vakgebieden en vaardigheden zoveel mogelijk in samenhang aan te bieden. Dit doen we onder meer in de vorm van DENK! projecten, bijvoorbeeld: ‘Wij bouwen een stad' en 'De middeleeuwen'.
BOVENBOUW
Uniek aan de bovenbouw is dat de focus nog meer op studievaardigheden begint te liggen. Dit is van groot belang bij de overstap naar de VO. Door te werken aan projecten en studies (kleine onderzoeken over een zelfgekozen onderwerp) vergroten de kinderen de kennis van de wereld om zich heen en werken ze aan verschillende burgerschapsleerdoelen. Net als in de tussenbouw blijven de kinderen in de bovenbouw werken aan vaardigheden als lezen, schrijven, taalbeschouwing, spelling en rekenen hebben de kinderen in de bovenbouw ook wereldoriëntatie, topografie en Engels in het pakket. Leerlingen volgen een vast dagprogramma en werken daarnaast aan dag- en weektaken, waarbij de zelfstadige houding van de leerlingen steeds meer centraal staat.
Verdeling uren bovenbouw
- Basisvaardigheden, w.o. technisch en begrijpend lezen, spelling, schrijven en rekenen;
- Sociale vaardigheden/groepsprocessen, w.o. burgerschap, kring (lees-, nieuws-, voorwerp- en studiekring, gezamenlijk eten en viering;
- Overige vakgebieden, w.o. wereldoriëntatie, beeldende vorming, musical
- Bewegingsonderwijs, w.o. bewegingsonderwijs, muziek & dans en buitenspel.
Wij staan ervoor de verschillende vakgebieden en vaardigheden zoveel mogelijk in samenhang aan te bieden. In de bovenbouw hangt dit vooral samen met de projecten van de ‘’Alles-in-1’’ methode.
Passend onderwijs betekent voor ons goed onderwijs bieden aangepast op de zorgbehoefte van de leerling. We zorgen daarbij als school voor goed geschoolde leerkrachten en een duidelijk begeleidingsproces voor studerende en startende leerkrachten. We bieden een prettige leeromgeving voor alle kinderen en we werken goed samen met de ouders. Het kan toch gebeuren dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. De leerkrachten signaleren als een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Zij zullen dan de hulp inroepen van onze intern begeleiders. We zullen in kaart brengen wat de leerling nodig heeft en zo goed mogelijk proberen aan te sluiten op de behoefde van de leerling. In ons SOP (schoolondersteuningsprofiel) bovenaan de pagina staat exact beschreven hoe deze ondersteuning eruitziet.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We onderzoeken steeds wat precies de (extra) ondersteuningsbehoefte van onze kinderen is. We passen ons aanbod hierop aan. Verbetering van dit aanbod en onze vaardigheden ontwikkelen we d.m.v. scholing en studiedagen. Hierbij maken we gebruik van bewezen effectieve aanpak.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.