Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout gaan. Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school te bespreken. Wij nodigen ouders dan ook uit niet met een klacht te blijven rondlopen, maar dit met de groepsleider of de directie te bespreken.
Algemene klacht:
Als u een klacht heeft m.b.t. de gang van zaken in de klas, dan nodigen wij u uit dit bij de groepsleider bespreekbaar te maken. Als u hier niet uitkomt, of u hebt een klacht met betrekking tot andere zaken, kunt u terecht bij de directie.
Klacht machtsmisbruik :
Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik kunt u contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon van onze school. Van machtsmisbruik is sprake in geval van pesten, discriminatie, agressie, geweld, seksuele intimidatie en seksueel misbruik. Indien er intern geen oplossing wordt gevonden, verwijst de vertrouwenscontactpersoon u naar de externe vertrouwenspersoon en helpt eventueel het eerste contact te leggen.
Externe vertrouwenspersoon:
De externe vertrouwenspersoon is er voor klachten van ouders en kinderen tegen medewerkers van de school en voor klachten die ontstaan tussen kinderen onderling. De externe vertrouwenspersoon is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien een medewerker van school advies en begeleiding nodig heeft, wordt verwezen naar de arbodienst van de school. Indien u (ouder, kind of medewerker van de school) een klacht over machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders, kinderen en de school. Als dit niet lukt, kan overwogen worden om een klacht in te dienen bij de Klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon kan u hierbij begeleiden. De externe vertrouwenspersonen van onze school zijn mevrouw E. Labree en T. Geerdes. Zij zijn ondergebracht bij de GGD Hollands Noorden. Zij leveren ook een bijdrage aan activiteiten gericht op het voorkomen van machtsmisbruik door het geven van voorlichting en presentaties voor bijvoorbeeld ouders, vertrouwenscontactpersonen en groepsleiders. Zij kunnen schriftelijk dan wel telefonisch benaderd worden:
GGD Hollands Noorden
T.a.v. Externe vertrouwenspersoon
Antwoordnummer 528
1740 VB, Schagen
Bij het gebruik van dit adres geldt binnen de GGD een speciaal protocol voor behandeling van post en archivering ter bescherming van de privacy van betrokkenen.
De externe vertrouwenspersonen zijn op werkdagen ook telefonisch bereikbaar onder nummer 0880 - 100 555
In de schoolvakanties kan het voorkomen dat de bereikbaarheid minder is.
Stichting Kopwerk is aangesloten bij een landelijke klachtencommissie, waar ouders in laatste instantie met hun klacht terecht kunnen. Dit zijn de contactgegevens:
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH, Den Haag 070 - 3861697 (tussen 9.00 -16.30). Op de volgende website kunt u meer informatie over de klachtenregeling, o.a. het reglement, vinden: www.gcbo.nl (g.c.b.o. staat voor: geschillencommissies bijzonder onderwijs).
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Stichting Kopwerk maakt gebruik van de verbeterde meldcode voor Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. De meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling helpt onze school om te gaan met het vermoeden van geweld of mishandeling in de thuissituatie van een kind. De school doorloopt vijf stappen voordat zij een melding doen bij Veilig Thuis.
Zorgplicht:
Voor informatie over de zorgplicht bij aanmelding op onze school verwijzen wij u naar de website van ons bestuur: www.kopwerk.nl