Dr J P Thijsseschool

Emmalaan 47 1791 AT Den Burg

  • Schoolfoto van Dr J P Thijsseschool
  • Schoolfoto van Dr J P Thijsseschool
  • Schoolfoto van Dr J P Thijsseschool
  • Schoolfoto van Dr J P Thijsseschool
  • Schoolfoto van Dr J P Thijsseschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De onderwijsresultaten aan het einde van groep 8 verantwoorden we met de IEP eindtoets. Het groepsgemiddelde zit op of boven de norm van de inspectie. In het algemeen komen de uitslagen van de leerlingen overeen met het beeld dat we op school hebben en met het schooladvies dat is gegeven. Zoals we gewend zijn met alle toetsen, analyseren we ook deze toets, zodat we eventuele verbeterpunten mee kunnen nemen in ons onderwijsaanbod voor aankomend jaar. Het schooladvies dat wij geven is bindend.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op alle scholen in Nederland worden twee keer per jaar methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Wij nemen de toetsen van het IEP LVS af. IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel, wat inhoudt dat deze toetsen meer inzicht geven over de kennis en vaardigheden van de leerlingen op een breder gebied. Er wordt gekeken naar rekenen, lezen, taalverzorging en technisch lezen (hoofd), maar ook naar creatief vermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak (hart en handen). Er wordt op deze gebieden meer gekeken naar persoonlijke groei ten opzichte van het vorige meetmoment en leerlingen worden minder vergeleken met het landelijk gemiddelde. De leerling staat dus centraal!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure adviezen VO

Na groep 8 gaan onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs. De directie, IB en de leerkrachten van de bovenbouw overleggen over het advies dat de leerlingen van groep 8 krijgen. In dat advies zit meer dan alleen ‘goed kunnen leren’. Er wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar doorzettingsvermogen, werkhouding, stabiliteit en interesses van het kind. Met de ouders en het kind worden één of meer gesprekken over de schooltypekeuze gevoerd. De school geeft een advies, de ouders geven zelf hun kind op! Het schooladvies is doorslaggevend.

Voorlopig advies

Aan het begin van het schooljaar in groep 8 vindt een startgesprek plaats met de leerkracht van groep 8, ouders en leerlingen waarin ook een voorlopig schooladvies wordt gegeven. Wanneer het kind de ambitie heeft om een hoger advies te krijgen, kan de leerkracht in samenspraak met de ouders en leerling een plan van aanpak maken. Dit plan van aanpak is kind specifiek.

Eindadvies

- In oktober worden de eerste IEP afname in groep 8 afgenomen.

- In november vinden de adviesgesprekken plaats met de leerkracht(en) van groep 8, ouders en leerlingen.

- In februari worden de doorstroomtoetsen afgenomen. Na de uitslag van deze doorstroomtoets kan evt. het advies herzien worden. Dit kan alleen omhoog worden bijgesteld en niet naar een lager niveau.

Uitstroom naar VO

2019 - 2020 totaal aantal leerlingen 26: 0 PRO; 5 VMBO; 15 MAVO; 6 HAVO/VWO

2020 - 2021 totaal aantal leerlingen 18: 0 PRO; 4 VMBO;  7 MAVO;  7 HAVO/VWO

2021 - 2022 totaal aantal leerlingen 14: 0 PRO; 5 VMBO;  5 MAVO;  4 HAVO/VWO

2022 - 2023 totaal aantal leerlingen 15: 0 PRO; 2 VMBO; 1 MAVO; 12 HAVO/VWO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Jac. P. Thijsseschool mag je jezelf zijn, zeggen wat je vindt en wat je gelooft. Wij geloven dat je op deze manier van elkaar leert. Op de Thijsseschool ontwikkelen kinderen zich tot nieuwsgierige, zelfstandige, zelfbewuste en zelfverzekerde jongeren in veilige groepen. Wij zijn als mens allemaal gelijk en hebben ieder onze unieke talenten. Wij bieden ruimte voor talentontwikkeling in het thematisch onderwijs op de middagen. 's Morgens is onze aandacht gericht op het aanleren van basisvaardigheden op het gebied van rekenen en taal.

Burgerschapsvorming is geen apart schoolvak, maar maakt deel uit van het Pedagogisch klimaat. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap èn daar, actief, een bijdrage aan te leveren. Ook als ‘kleine burger’ moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling van burgerschap is opgenomen in het lesaanbod voor de groepen 1 t/m 8. Binnen onze lessen levensbeschouwelijke identiteit en wereldoriëntatie is hier aandacht voor. Deze onderdelen worden aangevuld met TV-lessen van schooltelevisie: Koekeloere, Huisje Boompje Beestje, Nieuws uit de natuur en TV-weekjournaal. Daarnaast gebruiken wij Kwink, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en deze besteedt tevens aandacht aan burgerschapsvorming. De Thijsseschool heeft een monument geadopteerd ter na gedachtenis van oorlogsslachtoffers. Leerlingen van groep 8 worden betrokken bij de activiteiten rondom het monument.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfstandig
  • zelfbewust
  • zelfverzekerd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft op de Jac. P. Thijsseschool een onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs uitgevoerd. Dit onderzoek is op 14 april 2023 uitgevoerd. De inspectie constateert dat de kwaliteit van het onderwijs Voldoende is.

Wat gaat goed?

De school is na een onrustige tijd, waarin personele wisselingen en een dalend aantal leerlingen plaatsvonden, in rustig vaarwater terechtgekomen. Het team heeft gezamenlijk de visie herschreven en een aantal onderwijsinhoudelijke keuzes gemaakt. Deze betreffen voornamelijk het aanbod, maar ook de kwaliteitscultuur is in dit proces versterkt.

Wat kan beter?

Zowel de leskwaliteit als de begeleiding van leerlingen die extra aandacht nodig hebben kan meer doelgericht plaatsvinden. Door meer doelgericht te werken, wordt beter op de behoeften van de leerlingen ingespeeld en kan beter worden bepaald of instructie en begeleiding het gewenste effect hebben.

Terug naar boven