Klachtenprocedure
Hoewel wij als school proberen zo goed en zo zorgvuldig mogelijk met uw kind om te gaan, kan het toch zijn dat u om welke reden dan ook niet tevreden bent. Wij adviseren u om in zo’n geval met ons daarover te praten. Uw klacht wordt altijd serieus genomen en vertrouwelijk behandeld. Hieronder vindt u de tekst van Stichting Sarkon ten aanzien van de klachtenprocedure.
Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school te bespreken met de leerkracht of directie of de speciaal daarvoor aangewezen contactpersoon (algemene klachten) of vertrouwenscontactpersoon (klachten overmachtsmisbruik).
Algemene klacht
Bij een klacht van algemene aard is de contactpersoon van de school de aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders/verzorgers. De contactpersoon voor klachten van algemene aard op onze school is Miranda Pieters. 0610051360.
Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik kunt u contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon van onze school. Van machtsmisbruik is sprake in geval van pesten, discriminatie, agressie, geweld, seksuele intimidatie en seksueel misbruik. Indien er intern geen oplossing wordt gevonden, verwijst de vertrouwenscontactpersoon u naar de externe vertrouwenspersoon en helpt eventueel het eerste contact te leggen. De vertrouwenscontactpersoon op onze school is Marieke Hiddingh, te bereiken via het nummer van de Jozefschool 0222-312319.
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is er voor klachten van ouders/verzorgers en leerlingen tegen medewerkers van een school en voor klachten die ontstaan tussen leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien een medewerker van school advies en begeleiding nodig heeft, wordt verwezen naar de arbodienst van de school. Indien u (ouder/verzorger, leerling of medewerker van een school) een klacht aangaande machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers, leerlingen en school. Indien dit niet lukt, kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de Klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon kan de kla(a)g(st)er eventueel begeleiden bij alle stappen. De externe vertrouwenspersonen van onze school, mevrouw E. Labree en mevrouw I. Ursem zijn ondergebracht bij de GGD HollandsNoorden. Zij leveren ook een bijdrage aan activiteiten gericht op het voorkomen van machtsmisbruik door het geven van voorlichting en presentaties voor bijvoorbeeld ouders/verzorgers, vertrouwenscontactpersonen en leerkrachten.
Bereikbaarheid externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon kunt u schriftelijk en telefonisch bereiken. U kunt een brief sturen waarin u uw klacht vermeldt. Vergeet hierin a.u.b. niet uw telefoonnummer te vermelden, zodat mevrouw E.Labree of mevrouw I. Ursem terug kan bellen.Het adres: GGD Hollands Noorden, t.a.v. Externe Vertrouwenspersoon, Postbus 324, 1740 AH Schagen. Bij het gebruik van dit adres geldt binnen de GGD een speciaal protocol voor behandeling van post en archivering ter bescherming van de privacy van betrokkenen. U kunt de externe vertrouwenspersoon op werkdagen ook bellen. Het telefoonnummer is 0229–253392. In de schoolvakanties kan het voorkomen dat de bereikbaarheid minder is.
Klachtencommissie algemene aard en machtsmisbruik
Als u er bij een algemene klacht niet uitkomt met de contactpersoon, dan kan de klacht doorgegeven worden aan de klachtencommissie algemene aard. Deze klachtencommissie bestaat uit een jurist en twee leden van aangesloten schoolbesturen (niet van de school waar de klacht van komt). Als klachten over machtsmisbruik uiteindelijk via de externe vertrouwenspersoon leiden tot een formele klacht, dan is hiervoor een deskundige klachtencommissiemachtsmisbruik. Deze bestaat uit een jurist, een gezondheidszorgpsycholoog, een jeugdpsycholoog, een jeugdmaatschappelijk werker en (eventueel) een deskundige op het gebied dat van toepassing is. De klachtencommissie handelt uw klachten af overeenkomstig de ‘Klachtenregeling primair en voortgezet onderwijs in Den Helder en omstreken’ waarbij onze school aangesloten is. Deze klachtenregeling ligt ter inzage bij ons op school en is (eventueel) te downloaden van onze website. Het adres is: Secretariaat Klachtencommissie Onderwijs, Drs. F. Bijlweg 3, 1784 MC Den Helder. Het secretariaat van de klachtencommissie is bereikbaar via klachtencommissieonderwijs@hotmail.com.In de schoolvakanties kan het voorkomen dat de bereikbaarheid minder is.