Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs is ‘klassiek’ ingericht met leerjaarklassen en convergente differentiatie.
Bij convergente differentiatie is er een minimumdoel voor de groep als geheel. Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof. Bij convergente differentiatie staat de leerkracht centraal: hij legt uit, doet voor, oefent eerst samen met de kinderen en laat hen dan zelfstandig oefenen.
Convergente differentiatie heeft hoge verwachtingen van zorgleerlingen. Zij worden niet bij voorbaat opgegeven of op een eigen leerlijn gezet. Het nadeel van een eigen leerlijn is dat de instructietijd voor de zorgleerlingen relatief kort is, terwijl convergente differentiatie de instructietijd voor deze leerlingen juist verlengt.
Bij convergente differentiatie is de klas in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau.
De voordelen van convergent differentiëren:
- Kinderen kunnen zo lang mogelijk meedoen met de klas, waardoor ze profiteren van de instructie en interactie in de groep.
- De groep blijft bij elkaar. Hierdoor benutten alle leerlingen de instructietijd optimaal.
- Het kan goed gecombineerd worden met preteaching.
Er is niet gekozen voor een specifiek onderwijsconcept, maar wetenschappelijk onderzoek wordt gebruikt om verbeteringen in het onderwijsleerproces aan te brengen (volgens het principe van ‘pas toe wat werkt’):
- Ontwikkelen van hoge verwachtingen voor en bij leerlingen;
- Formatieve evaluatie aan leerkrachten;
- Goede feedback geven;
- De relatie leerling-leerkracht;
- Lesgeven in metacognitieve strategieën;
- Het leerproces versnellen;
- Lesgeven in studievaardigheden;
- Lesgeven in leerstrategieën;
- Stoppen met het labellen van leerlingen.
(bron: Hattie, leren zichtbaar maken)
Hoeveel uur besteedt de school gemiddeld per week aan de volgende vakken? De onderwijstijden zijn een goede indicatie van de werkelijkheid, hoewel er per week kleine fluctuaties op kunnen treden.
Hoeveel uur besteedt de school gemiddeld per week aan de volgende vakken?
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In ons onderwijs gaan we uit van de kwaliteiten van kinderen en houden we rekening met hun verschillen: meerbegaafde leerlingen gaan naar onze eigen verdiepingsgroepen, in de groepen wordt verlengde instructie gegeven en voor specifieke leerproblematiek organiseren we gespecialiseerde begeleiding.
Ons doel is met de beschikbare middelen een hoge mate van inclusief onderwijs te bieden en dus weinig leerlingen door te verwijzen naar bijvoorbeeld het SBO (speciaal basisonderwijs). Hiervoor werken we nauw samen met SWV De Eem (het samenwerkingsverband) en de orthopedagogen van CorDeo Onderwijspunt. In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat de mate beschreven waarin we onze basisondersteuning op orde hebben. Dat wil zeggen dat aan allerlei onderwijsbehoeften van leerlingen door de eigen leerkrachten voldaan kan worden. Denk daarbij aan remedial teaching, ondersteuning bij leesachterstanden, aanpassingen aan het schoolgebouw enzovoort.
In het SOP werken we aan de volgende beloftes:
- We voeren helder beleid op het gebied van de basisondersteuning;
- We realiseren een veilig pedagogisch klimaat;
- We werken handelingsgericht en opbrengstbewust;
- We dragen leerlingen zorgvuldig over (zowel intern als extern);
- We monitoren de ontwikkeling van leerlingen continu;
- We stemmen het onderwijs af op de verschillen tussen leerlingen;
- We werken open en transparant samen met ouders en leerlingen;
- We signaleren vroegtijdig extra behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeden en groeien;
- We beschikken over een aanbod van lichte interventies op school.
In de basisondersteuning is er veel mogelijk, maar er zijn natuurlijk ook grenzen aan de ondersteuning. Per situatie bekijkt ons ondersteuningsteam welke ondersteuning wel of niet haalbaar is. Een leerling heeft dus niet bij voorbaat recht op specifieke ondersteuning, maar de beschikbare middelen worden wel geoptimaliseerd om aan zoveel mogelijk onderwijsbehoeften te voldoen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Opzetten bloeigroep voor kinderen vanaf groep 4.