Openbare Basisschool De Triolier

Weth. Van Hunselstraat 13 6021 KD Budel

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Triolier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Triolier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Triolier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Triolier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Triolier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Triolier zijn we trots op onze resultaten. De opbrengsten voor Lezen en Taal zijn goed. Door de ingezette acties zien we een verbetering in de resultaten. Ook zien we nog de nodige verbeterpunten. Daarom is rekenen ook een speerpunt voor dit schooljaar. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijk moment in het leven van kinderen.  Het schooladvies is een krachtige voorspeller van de schoolloopbaan van kinderen in het VO. Volgens onderzoek van de Inspectie zit 75% van de leerlingen in het derde jaar van het VO op een onderwijstype dat passend is bij het schooladvies. In dit document leggen wij uit hoe we tot een passend schooladvies komen. Dit is een leidraad voor het vormgeven van de schooladviezen op de Triolier.  

1.     Goed kijken in de volle breedte en naar de mogelijkheden van de kinderen. Naast toetsresulaten (harde data) is het ook van groot belang om de leerling-specifieke kenmerken mee te nemen in het advies. Welke talenten en kwaliteiten hebben zij?  Bij de schooladviezen kijken we naar de kansen en mogelijkheden van de kinderen. Dat is wat anders dan zo hoog mogelijk adviseren. Opstroom in het Nederlandse onderwijsstelsel is lastig. Mochten we twijfelen tussen twee adviezen dan kiezen we voor het hoogste.  

2.     Zo laat mogelijk! In Nederland vindt er in het onderwijs op vroege leeftijd een selectie plaats. Wij streven ernaar om de leerlingen zo laat als mogelijk een definitief advies te geven om hen de maximale kansen te bieden om hun talenten te ontplooien.  

3.     Ouders/lln. op tijd meenemen Het is van groot belang dat ouders en kinderen op tijd betrokken worden in het adviesproces. Vanuit een hoge betrokkenheid gaan we voor een zo passend mogelijk advies.    

4.     Betrokkenheid en eigenaarschap van de lln. Vanuit betrokkenheid gaan we voor het optimale geluk van iedereen. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen betrokken worden in de adviesprocedure. Vanuit die betrokkenheid zorgen we dat kinderen zich eigenaar voelen en samen met de leerkracht en ouders de verantwoordelijkheid nemen over hun leerproces en uiteindelijk trots kunnen zijn op hun schooladvies.  

5.     Afstemmen op LVO en PO de Kempen De  leerlingen van de Triolier stromen voornamelijk uit naar twee samenwerkingsverbanden. Namelijk SV de Kempen en SV Weert. Onze procedures moeten daar op aangepast zijn.  

6.     Adviesteam: De adviezen worden samengesteld door een adviesteam. Dat bestaat uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de OC’er en directeur. Samen dragen zij de gedeelde verantwoordelijkheid voor alle adviezen. De directeur is altijd eindverantwoordelijk.  

7.     Evaluatie We evalueren jaarlijks hoe de adviesprocedure heeft gewerkt en stellen waar nodig bij. We bekijken daarbij ook hoe oud leerlingen in het VO presteren en of onze adviezen kloppend zijn geweest.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School

OBS de Triolier werkt met het programma van de Vreedzame School. Wij willen een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. U als ouders en wij als leerkrachten hebben de taak om onze kinderen voor te bereiden op een maatschappij die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden. De Vreedzame School bereidt de kinderen hierop voor.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven