De Ontdekking

Meengatstraat 23 6971 VD Brummen

  • Een van onze kernwaarden is Samenwerken.
  • Een van onze kernwaarden is creativiteit
  • In de zomervakantie maakt ieder kind een foto met een ballon van school voor onze vakantiefotocollage. Wij zien jou graag!
  • Samen met alle kinderen van de school en hun ouders kijken naar een optreden. Iedere week verzorgt een groep de weekopening en weeksluiting.
  • Ons schoolplein heeft verschillende speelzones, Dit is de voorzijde. Aan de zijkant een groenstrook en aan de achterzijde het kleuterplein.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Omdat er afgelopen jaar geen eindtoets is afgenomen (i.v.m. COVID-19), zijn hier de resultaten van 2018-2019 getoond. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool De Ontdekking werken wij met onderwijsplannen. 

Per vakgebied hebben wij een onderwijsplan, waarin concreet wordt gemaakt hoe wij ons onderwijs aanbieden, hoe wij differentiëren met ondersteuning en met uitdaging en vertalen wij dit naar onze groepsplannen.
De intern begeleider stimuleert, monitort en coacht iedere leerkracht bij die verbeterslag in zijn of haar groep.
Tijdens kleine en grote schoolbesprekingen analyseren wij de resultaten per vakgebied per groep en vertalen wij dit als team naar onze onderwijsplannen en onze groepsplannen. 
Op deze manier houden wij elkaar scherp en kunnen wij leerlingen op een goede manier maatwerk leveren in de verschillende groepen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons motto is 'Samen leren samen leven'.

Dus wij bieden binnen ons onderwijs allerlei opdrachten, werkvormen en situaties aan, waardoor kinderen leren
- samen te werken, samen te spelen en samen te leren,
- hoe zij conclficten zelf op kunnen lossen,
- hoe zij invloed hebben op hun eigen leerproces (vragen stellen, reflecteren)
- hoe zij betrokken zijn bij hun omgeving (mensen, dieren en de natuur)


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Eigenaarschap
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven