St. Leonardusschool

Gooteplein 2 3232 DA Brielle

  • Schoolfoto van St. Leonardusschool
  • Schoolfoto van St. Leonardusschool
  • Schoolfoto van St. Leonardusschool
  • Schoolfoto van St. Leonardusschool
  • Schoolfoto van St. Leonardusschool

Het team

Toelichting van de school

Op onze school staan voor de begeleiding van de kinderen verschillende mensen klaar: in een volledige weektaak of met een deeltijdfunctie werken er 2 directeuren en 25 groepsleerkrachten. Voorts is er een administratief medewerkster en zijn er 2 medewerkers m.b.t. conciërgetaken aan de school verbonden. Het team van de St. Leonardusschool is als volgt opgebouwd:

• De directie heeft de algemene leiding en de eindverantwoording; de directie wordt ondersteund door de algemene directie van Onderwijsgroep EduMare. De directie vormt samen met de kwaliteitscoördinatoren het managementteam van de school.

• Er zijn 2 kwaliteitscoördinatoren. Zij zijn verantwoordelijk voor de organisatie en invulling van interne en externe hulp voor kinderen met een specifieke leer- of gedragsontwikkeling.

• De groepsleerkrachten zorgen gezamenlijk voor de begeleiding van de leerlingen. De leerlingen zijn in het schooljaar 2024-2025 verdeeld over 16 groepen.

• Er zijn 3 vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Deze leerkrachten verzorgen de gymnastieklessen in de groepen 1 t/m 8.

• Er is een administratief medewerkster; zij ondersteunt de directie m.b.t. organisatie en administratie.

• Er zijn twee ICT-medewerkers; zij dragen de zorg voor de technische en de onderwijskundige inzet van ICT-middelen. Tevens is er een externe netwerkbeheerder.

• Een aantal leerkrachten heeft een extra taak:

1. Er zijn 11 bedrijfshulpverleners. Hun aandacht richt zich op de arbeidsomstandigheden en de veiligheid binnen de school. Jaarlijks is er voor de BHV-ers een herhalingscursus m.b.t. de hulpverlening.

2. Twee leerkrachten zitten als vertegenwoordiger in de ouderraad.

3. Vier leerkrachten vertegenwoordigen het team in de medezeggenschapsraad (MR); één leerkracht heeft zitting in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR).

4. Jaarlijks worden diverse taken binnen het team verdeeld. Taken die zich richten op de inhoud en de organisatie van het onderwijs.

5. De kwaliteitscoordinator heeft de taak van preventiemedewerker/veiligheidscoördinator. De preventiemedewerker ondersteunt de werkgever bij de zorg voor de dagelijkse veiligheid en gezondheid op de werkvloer.

6. Daarnaast zijn er twee medewerkers met de taak interne vertrouwenspersoon t.b.v. de leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben het volgende uitgangspunt:

Bij verlof of afwezigheid doen we er alles aan om een goede vervanger te vinden voor de klas. De continuïteit voor onze leerlingen en het leerproces staat bovenaan. In veel gevallen vervangt de duo-collega de afwezige collega. In andere gevallen iemand anders uit het team.

Bij langere afwezigheid kunnen we een aanvraag doen vanuit de vervangingspool Voorne-Putten, Rozenburg.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wanneer de ontwikkeling van een leerling niet naar verwachting verloopt of er ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel vlak lijken te ontstaan, wordt de leerling aangemeld bij de intern begeleider en wordt er een Groeidocument opgestart. De stimulerende en belemmerende factoren, de onderwijsbehoeften en de organisatie van de extra hulp aan het kind wordt zoveel mogelijk in kaart gebracht. Daarbij is het van belang dat bij de aanmelding ook een duidelijke hulpvraag van de leerkracht, ouders en/of het kind wordt geformuleerd. Het Groeidocument is een leidend document in het zorgtraject. Ouders worden altijd op de hoogte gesteld. Als na een langere periode blijkt dat de leerling, ondanks de geboden hulp, toch stagneert in ontwikkeling, kan er ondersteuning gevraagd worden aan de schoolbegeleider en/of aan het Samenwerkingsverband Kindkracht. Ouders moeten hiervoor mondeling toestemming geven. De groepsleerkracht en de interne begeleider laten zich adviseren door een schoolbegeleider. Deze ondersteuning vindt plaats tijdens vooraf in geplande leerling-bespreking ( CLB). Dit is een orthopedagoge/psycholoog. Zij geeft advies en begeleiding aan de intern begeleider en de leerkracht bij de aanpak van leer- en/of gedragsproblemen. Een andere vorm van overleg vindt plaats tijdens het School Ondersteunings Team (SOT). Hierbij zijn aanwezig de Intern Begeleider, de schoolbegeleider, CJG , SMW en ouders en leerkrachten. Desgewenst kunnen op afroep andere leden aansluiten, zoals externen die het kind onderzocht hebben of begeleiden zoals bijv. logopedist, fysiotherapeut, kindercoach e.d. Dit overleg vindt minimaal 6 keer per jaar plaats op vastgestelde tijden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Sint Leonardusschool behoort bij het samenwerkingsverband Onderwijscollectief VPR. Bij het Onderwijscollectief Voorne-Putten Regio zijn alle scholen in het (speciaal) primair en voortgezet onderwijs op het eiland Voorne-Putten en de regio aangesloten.  Onderwijscollectief VPR wil voor alle leerlingen in de regio Voorne-Putten een ononderbroken ontwikkelingsproces mogelijk maken. Dit doen we door het aanbieden van een dekkend netwerk van expertise en ondersteuningsaanbod. Zo krijgt elke leerling het best passende onderwijsaanbod. (onderwijscollectiefvpr.nl) Passend Onderwijs realiseren begint bij het realiseren van een krachtig en gedifferentieerd basisaanbod door elke school. In de termen van Passend Onderwijs noemen we dit de basiskwaliteit. Als de basis goed op orde is, mag je verwachten dat dit gemiddeld voor 85% van de kinderen een goede leeromgeving is om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. In ons SchoolOndersteuningsProfiel is beschreven welke ondersteuning wij kunnen bieden. Voor een beperkte groep kinderen zal een goede basis alleen niet toereikend zijn. Voor hen is andere of extra ondersteuning nodig. Voor een deel zal deze ondersteuning binnen de school gerealiseerd kunnen worden door de inzet van reeds aanwezige deskundigen, zoals de KC-er, de leesspecialist, meer- en hoogbegaafdheidsspecialist of specialist jonge kind. Ook is er 2 keer per maand een overlegmoment met een vaste schoolbegeleider (psycholoog) vanuit het samenwerkingsverband. Wanneer specialismen niet binnen de school aanwezig zijn kan hiervoor een aanvraag worden gedaan bij het samenwerkingsverband. Uiteraard wordt deze ondersteuning altijd ingezet in overleg met de ouders van het betreffende kind. In veel gevallen zal in samenwerking tussen ouders, school, leerling en experts een passend onderwijsaanbod op de reguliere school geboden kunnen worden. In een beperkt aantal gevallen kan de Sint Leonardusschool geen passend aanbod realiseren. Op dat moment kan binnen ons ROK (regio) bekeken worden of een andere reguliere school een passend aanbod kan aanbieden. Wanneer hierin ook geen kans en/ of mogelijkheid ligt, zijn er verschillende vormen van speciaal onderwijs aanwezig binnen ons samenwerkingsverband.  Het doorverwijzings- en deelnamepercentage aan SBO en SO is in Westvoorne laag te noemen. We zijn in veel gevallen in staat om passend onderwijs op de eigen school te kunnen bieden. 

Schooljaar 2024-2025 Onderzoeken wat nu in de weg zit aan wet- en regelgeving. Wat doen scholen al aan inclusief onderwijs? Koppelen onderzoek aan de experimentregelingen. Zorgen voor kennisdeling over samenwerking zorg en onderwijs (gebruik maken van praktijkervaring).  

Schooljaar 2025-2026 Bepalen met het team en andere betrokkenen een schooleigen koers m.b.t. inclusief onderwijs.  Koers vastleggen in een visiedocument en komen tot heldere en concrete doelstellingen.  Bepalen wat randvoorwaardelijk is om de doelstellingen te behalen. Aanpassingen aan gebouw en mankracht.  Schoolbestuur en schoolleiders dragen de koers op bestuursniveau uit en sturen op het behalen van de doelstellingen.  De visie/koers kan ook deel uitmaken van de wervingsprocedure voor nieuwe medewerkers en van de inwerkperiode.  We bespreken de visie/koers regelmatig, bijvoorbeeld op studiedagen, zodat deze ook doorleefd blijft. Bespreken wat er nodig is binnen de school (op groepsniveau); wat is er ‘vast’ nodig en wat meer ‘flexibel’.  

 Schooljaar 2026-2027 Visie school opstellen en vaststellen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven