PCBS De Rietvink

Kraanvogel 92 4822 RB Breda

  • Op onze school staat respect voor elkaar en natuur & milieu hoog in het vaandel. Een bewuste houding wordt gestimuleerd.
  • Op onze school werken de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau.
  • Verwondering om ogenschijnlijk 'kleine' dingen die toch heel bijzonder zijn.
  • Goed kunnen lezen is ontzettend belangrijk. Op school is daar alle gelegenheid voor.
  • Schoolfoto van PCBS De Rietvink

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Rietvink is een hecht en betrokken team van leerkrachten die voor elkaar klaar staan en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van alle kinderen. Elke leerkracht is aangesloten bij een van de stuurgroepen. Door te werken met deze stuurgroepen is onze school in staat flexibel in te springen op de ontwikkelingen om ons heen. De kracht van de ateliermiddagen komt extra tot uiting wanneer ateliers gegeven worden door een (externe) deskundige. Zo hebben al onze leerkrachten eigen kwaliteiten, die we inzetten in bij de ateliers. Op deze manier maken wij het onderwijs levendig. Soms huren we externen in op specialistisch gebied zoals bijvoorbeeld muziek. Daarnaast worden ook al onze sportlessen gegeven door opgeleide mensen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We maken gebruik van een eigen leerkracht die als vaste invaller kan fungeren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoe ziet een schooldag eruit? 

Elke dag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. Op deze manier weet elk kind wat je op welk moment van de dag kunt verwachten. Dit biedt rust voor de leerlingen en leerkrachten. 

In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. Het uitgangspunt hierbij is gedegen en uitdagend onderwijs met bewegingsopdrachten, samenwerkingsopdrachten en nieuwe methodes voor het vergroten van de taal- en rekenvaardigheden.  

In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld. Elke stuurgroep is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een aantal ateliers. Elke middag volgt elk kind minimaal twee ateliers (of meer), gedurende zes weken. Hierbij is onderscheid in: 

Verplichte ateliers, o.a. : wereldoriëntatie, muziek, techniek en sport 

Keuze ateliers die door de leerkracht bepaald worden, bijvoorbeeld: Projectatelier, Taalatelier

Juist de verbinding tussen de cognitieve vaardigheden en onze speerpunten maakt ons onderwijs uitdagender en betekenisvoller voor uw kind(eren) met als doel de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.

We werken met het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen met dezelfde leeftijd bij elkaar zijn ingedeeld. We streven naar een groepsgrootte van 25 leerlingen per klas. Op basis van zorgleerlingen of de verhouding jongens/meisjes kan hiervan afgeweken worden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en groep 2 werken we volgens een vast dagritme. De kinderen starten met een inloopwerk en komen daarna in de kring. Tussen de middag eten we altijd samen en de dag sluiten we samen af in de kring.

De kinderen ervaren een leerrijke en uitdagende omgeving. Dagelijks worden de kinderen gestimuleerd in hun lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Dit doen we aan de hand van liedjes, versjes, buiten spelen, werken met ontwikkelingsmateriaal, gymlessen, lesjes in de kring, spelen- en knutselen in en buiten de klas. Ook wordt de Engelse taal op speelse wijze geïntroduceerd in groep 1.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elke dag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld van onze speerpunten. Een leraarondersteuner wordtingezet voor ondersteuning in en buiten de groepen (1 t/m 8).

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school richt zich in principe op alle leerlingen, waarvan wij de onderwijsbehoefte praktisch kunnen realiseren:

  • Het functioneren en het gedrag van de leerling moet hanteerbaar zijn
  • De werkhouding, leerbaarheid en de motivatie van de leerling om zich te ontwikkelen moet aantoonbaar zijn
  • De veiligheid van de leerling, de mede leerlingen, de ouders en de leraar moeten gewaarborgd zijn.

Er is één onderwijsassistente. Zij begeleidt o.a. groepjes kinderen bij specifieke onderdelen van het lesprogramma. Op de Rietvink wordt steeds gekeken welke kinderen extra begeleiding nodig hebben. Dit kan individueel, maar liever in groepjes. De begeleiding wordt gegeven door gediplomeerde leerkrachten die daarvoor vrijgeroosterd zijn.

Passend onderwijs

Elke leerling heeft recht op goed onderwijs, het liefst op een school in de buurt. De school moet ook de extra ondersteuning kunnen geven die sommige leerlingen nodig hebben. Om die extra ondersteuning te realiseren werken schoolbesturen, gemeenten en de betrokken organisaties in de regio Breda samen. Alle scholen van PCPO Midden-Brabant zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband RSV Breda e.o. De schoolbesturen die in het samenwerkingsverband samenwerken krijgen van het ministerie van OC&W geld om het onderwijs te regelen voor leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning kan nodig zijn vanwege een verstandelijke beperking, een chronische ziekte of bijvoorbeeld gedrags- of leerproblemen. Maar ook hoogbegaafdheid kan aanleiding zijn om extra ondersteuning te organiseren.

Het samenwerkingsverband RSV heeft een ondersteuningsplan gerealiseerd dat garandeert dat iedere leerling een passend onderwijsaanbod krijgt. Zie brochure: ‘Naar inclusiever onderwijs

Voor meer informatie over passend onderwijs zie: www.rsvbreda.nl/primair-onderwijs In deze schoolgids kunt u ook lezen welk schoolondersteuningsprofiel uw school heeft vastgesteld

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ateliers

Het atelieronderwijs diepen we steeds verder uit op basis van behoefte en ontwikkelingen in de maatschappij. 

Reken, Taal en Begrijpend Lezen onderwijs 

Bij het aanbieden van de lesstof differentiëren wij. Kinderen die het snel oppakken, mogen eerder aan de slag en kunnen verdiepend werk krijgen. Kinderen die extra uitleg nodig hebben krijgen na de basisinstructie extra begeleiding.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school beschikt niet over een vroegschoolse voorziening. Kinderen komen vaak van een kinderdagverblijf of andere voor- of vroegschoolse voorziening. Met alle toeleverende instanties is er een goed contact voordat een leerling bij ons op school start. 

Terug naar boven