Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe ziet een schooldag eruit?
Elke dag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. Op deze manier weet elk kind wat je op welk moment van de dag kunt verwachten. Dit biedt rust voor de leerlingen en leerkrachten.
In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. Het uitgangspunt hierbij is gedegen en uitdagend onderwijs met bewegingsopdrachten, samenwerkingsopdrachten en nieuwe methodes voor het vergroten van de taal- en rekenvaardigheden.
In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld. Elke stuurgroep is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een aantal ateliers. Elke middag volgt elk kind minimaal twee ateliers (of meer), gedurende zes weken. Hierbij is onderscheid in:
Verplichte ateliers, o.a. : wereldoriëntatie, muziek, techniek en sport
Keuze ateliers die door de leerkracht bepaald worden, bijvoorbeeld: Projectatelier, Taalatelier
Juist de verbinding tussen de cognitieve vaardigheden en onze speerpunten maakt ons onderwijs uitdagender en betekenisvoller voor uw kind(eren) met als doel de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.
We werken met het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen met dezelfde leeftijd bij elkaar zijn ingedeeld. We streven naar een groepsgrootte van 25 leerlingen per klas. Op basis van zorgleerlingen of de verhouding jongens/meisjes kan hiervan afgeweken worden.
In groep 1 en groep 2 werken we volgens een vast dagritme. De kinderen starten met een inloopwerk en komen daarna in de kring. Tussen de middag eten we altijd samen en de dag sluiten we samen af in de kring.
De kinderen ervaren een leerrijke en uitdagende omgeving. Dagelijks worden de kinderen gestimuleerd in hun lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Dit doen we aan de hand van liedjes, versjes, buiten spelen, werken met ontwikkelingsmateriaal, gymlessen, lesjes in de kring, spelen- en knutselen in en buiten de klas. Ook wordt de Engelse taal op speelse wijze geïntroduceerd in groep 1.
Elke dag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld van onze speerpunten. Een leraarondersteuner wordtingezet voor ondersteuning in en buiten de groepen (1 t/m 8).
Onze school richt zich in principe op alle leerlingen, waarvan wij de onderwijsbehoefte praktisch kunnen realiseren:
- Het functioneren en het gedrag van de leerling moet hanteerbaar zijn
- De werkhouding, leerbaarheid en de motivatie van de leerling om zich te ontwikkelen moet aantoonbaar zijn
- De veiligheid van de leerling, de mede leerlingen, de ouders en de leraar moeten gewaarborgd zijn.
Er is één onderwijsassistente. Zij begeleidt o.a. groepjes kinderen bij specifieke onderdelen van het lesprogramma. Op de Rietvink wordt steeds gekeken welke kinderen extra begeleiding nodig hebben. Dit kan individueel, maar liever in groepjes. De begeleiding wordt gegeven door gediplomeerde leerkrachten die daarvoor vrijgeroosterd zijn.
Passend onderwijs
Elke leerling heeft recht op goed onderwijs, het liefst op een school in de buurt. De school moet ook de extra ondersteuning kunnen geven die sommige leerlingen nodig hebben. Om die extra ondersteuning te realiseren werken schoolbesturen, gemeenten en de betrokken organisaties in de regio Breda samen. Alle scholen van PCPO Midden-Brabant zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband RSV Breda e.o. De schoolbesturen die in het samenwerkingsverband samenwerken krijgen van het ministerie van OC&W geld om het onderwijs te regelen voor leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning kan nodig zijn vanwege een verstandelijke beperking, een chronische ziekte of bijvoorbeeld gedrags- of leerproblemen. Maar ook hoogbegaafdheid kan aanleiding zijn om extra ondersteuning te organiseren.
Het samenwerkingsverband RSV heeft een ondersteuningsplan gerealiseerd dat garandeert dat iedere leerling een passend onderwijsaanbod krijgt. Zie brochure: ‘Naar inclusiever onderwijs’
Voor meer informatie over passend onderwijs zie: www.rsvbreda.nl/primair-onderwijs In deze schoolgids kunt u ook lezen welk schoolondersteuningsprofiel uw school heeft vastgesteld
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ateliers
Het atelieronderwijs diepen we steeds verder uit op basis van behoefte en ontwikkelingen in de maatschappij.
Reken, Taal en Begrijpend Lezen onderwijs
Bij het aanbieden van de lesstof differentiëren wij. Kinderen die het snel oppakken, mogen eerder aan de slag en kunnen verdiepend werk krijgen. Kinderen die extra uitleg nodig hebben krijgen na de basisinstructie extra begeleiding.
Onze school beschikt niet over een vroegschoolse voorziening. Kinderen komen vaak van een kinderdagverblijf of andere voor- of vroegschoolse voorziening. Met alle toeleverende instanties is er een goed contact voordat een leerling bij ons op school start.