Nutsbasisschool Burgst

Groene Hil 20 4822 RS Breda

  • In onze culturele leerlijn zitten dramalessen verwerkt. We werken samen met De nieuwe Veste.
  • Elke week krijgen onze kleuters een uur lang bewegingsonderwijs van een specialist. Vanaf gr 3 werken we samen met Breda Actief.
  • We zijn onze beide schoolpleinen aan het vergroenen en verrijken met leuke speeltoestellen. Kinderen hebben de ruimte om lekker te bewegen.
  • Wij werken wij op school bewust op papier. Tablets zijn extra. We hebben adaptieve software beschikbaar. Denk Oefenweb/Gynzy/Nieuwsbegrip.
  • Op beide locaties hebben we onze bibliotheken flink vernieuwd. Mooie en actuele leesboeken zijn aangeschaft. Het is nu net een snoepwinkel!

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit enthousiaste en betrokken leerkrachten (waaronder fulltime en parttime leerkrachten), leerkrachten met speciale taken zoals rekenspecialist of taalspecialist, onderwijsassistenten en het onderwijsondersteunend personeel (administratie en conciërge). We streven ernaar dat kinderen te maken krijgen met één of twee vertrouwde gezichten voor de groep. Als er twee vaste leerkrachten voor een klas staan is er sprake van een duobaan, leerkrachten zijn dan samen een taakverdeling overeengekomen en zijn samen verantwoordelijk voor de groep. Leerkrachten hebben binnen hun lesgevende taak oog voor zowel resultaat als proces.

De dagelijkse leiding is in handen van met managementteam:

  • Directeur Karin van Giessel
  • Adjunct-directeur Roos Hilkes
  • Adjunct-directeur Masja de Pender

Op onze website vindt u de groepsindelingen met betreffende leerkracht(en) en onderwijsassistenten.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van de leerkracht

Een school heeft te maken met vervangingen i.v.m. bijzondere omstandigheden als verlof, ziekte etc. We proberen hier uiteraard adequate vervangers voor te vinden.

Het kan voorkomen dat we geen vervanger kunnen vinden. In dat geval zullen we zoeken naar een interne oplossing, door bijvoorbeeld 2 groepen samen te voegen of kinderen te verdelen over meerdere groepen. In uiterste noodzaak kan het voorkomen dat we leerlingen naar huis moeten sturen, omdat er geen vervanger beschikbaar is. Dit zal in principe pas gebeuren op de tweede dag dat er geen vervanger is en nadat we u hierover hebben geïnformeerd.

Gezien het grote tekort aan invallers kan het echter gebeuren dat het niet lukt om de groep pas de tweede dag thuis te laten blijven. Uiteraard wordt u tijdig geïnformeerd. Actuele informatie kunt u vinden op de website (Vervangersbeleid).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenstelling van de groepen

De leerlingen op onze school zijn verdeeld over kleutergroepen (de groepen 1-2 met kinderen van 4, 5 en 6 jaar) en de jaargroepen 3 t/m 8. Niet iedere kleuter zit even lang in groep 1 of groep 2, dit hangt o.a. af van de instroomdatum en ontwikkeling van het kind. We streven er naar de grootte van de klassen op maximaal 30 leerlingen te houden. De kleutergroepen starten kleiner maar eindigen door instroom van vierjarigen op een groep van ongeveer 30 kinderen. Kleuters mogen starten zodra zij vier jaar zijn geworden.

Schoolsysteem

NBS Burgst werkt conform het leerstofjaarklassensysteem, in combinatie met groepsoverstijgende activiteiten. Een leerstofjaarklassensysteem houdt in dat iedere jaargroep uitgaat van een vaststaand pakket aan leerstof voor de diverse vakgebieden. De leerstof is afgestemd op de jaargroep met passende methoden, werkwijzen en leerlijnen. Iedere jaargroep kent zijn eigen leerdoelen die per vakgebied in een onderwijsplan staan omschreven.

Meer lezen over onze werkwijze? Zie Werkwijze Burgst

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op NBS Burgst bieden we extra ondersteuning wanneer de ontwikkeling van een leerling hierom vraagt. We onderschrijven de uitgangspunten van Passend Onderwijs en proberen, binnen onze mogelijkheden, een leerling te bieden wat hij nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.

Onze ondersteuning en begeleiding valt onder de basiskwaliteit van het onderwijs en is gebaseerd op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband waar we toe behoren: RSV Breda PO 30-03 (RSV Breda). Dit is de zgn. basisondersteuning.

Binnen de  basisondersteuning beschikken we over schooleigen elementen, die mede het ondersteuningsprofiel van onze school bepalen. Deze schooleigen elementen komen voort uit de aanwezige expertise in het team zoals:

  • Leerkrachten bieden in de groepen de kernvakken aan op 3 verschillende niveaus waardoor er differentiatie is 
  • Gecertificeerde leerkrachten die kanjertraining geven 
  • Gecertificeerde leerkrachten die Gelukskoffer-lessen geven 
  • Gecertificeerde leerkrachten die Coöperatieve Samenwerkingsvormen toepassen in hun lessen om de leerstof op een andere manier aan te bieden of te verwerken 
  • Opgeleide onderwijsassistenten die klassen kunnen overnemen maar ook inhoudelijk op leerstof kunnen helpen 
  • Specialisten die lessen geven en begeleiding geven bij Rouw en verdriet (overlijden en scheiding) 
  • Verrijkingsaanbod voor meer-en hoogbegaafde leerlingen 
  • Kanjersport in samenwerking met Breda Actief voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben voor motoriek 
  • Schakelklas en  zachte landing:  extra ondersteuning op het gebied van woordenschat voor kinderen die een achterstand hebben op dit gebied en een andere thuistaal hebben. 

Deze interne deskundigheid is verspreid over leerkrachten, intern begeleiders en directie.    

Naast de aanwezige expertise werken we samen met ketenpartners, zoals: voorschoolse voorzieningen, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), het Voortgezet Onderwijs, begeleiders vanuit het samenwerkingsverband Auris ( spraak-en taalproblemen),overige partners zoals Talentenlab voor Hoogbegaafdheid, instanties voor de behandeling van dyslexie, externe remedial teachers, logopedisten en fysiotherapeuten.

Verdere informatie is te lezen in het Schoolondersteuningsprofiel op onze website.

Specialisten via het Samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband beschikt over een Centraal Ondersteuningsteam (COT) waarin expertise is ondergebracht waar onze school een beroep op kan doen, bv. een specialist op het gebied van gedrag of het jonge kind. Ook ondersteunen zij in het bieden van Passend onderwijs. De begeleiders passend onderwijs (BPO) in het Centraal Ondersteuningsteam (COT) bieden:

  • Ondersteuning bij de vroeg-signalering van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
  • Meedenken bij het tegemoetkomen aan die ondersteuningsbehoefte: in elke fase van het proces
  • Ondersteuning bij het opzetten van de ondersteuning van een leerling, leerkracht of team
  • Ondersteuning bij het opzetten van ondersteuningsstructuren op school en/of in de werkeenheid
  • Ondersteunen bij deskundigheidsbevordering; zij zijn een vraagbaak, zetten hun expertise en netwerk in en dragen bij aan het leereffect om te komen tot een continue verbetering van de kwaliteit van passend onderwijs op school

Ouder -en jeugdsteunpunt

Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of bij het ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband. Meer informatie over de ondersteuning die de school en het samenwerkingsverband aan u kan bieden is te vinden op: www.ouderjeugdsteunpuntrsvbreda.nl. De informatie bestaat met name uit veel gestelde vragen en antwoorden. U vindt er ook uitleg van begrippen en handige links.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Burgst hebben we de volgende ambities voor de komende jaren:

  • Scholing onderwijsassistenten in begeleiding lees- en rekenproblemen
  • Vergroten kennis en begeleiding t.a.v. tweede taalverwerving (NT2) 
  • Toepassen van onderwijsvernieuwingen in de kleutergroepen (verder implementeren van de Kleuterrevolutie) 
  • Verder door ontwikkelen Passend Onderwijs
  • Nadere afstemming in begeleiding bij de overgang van kinderdagverblijf / peuterspeelzaal naar groep 1  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Burgst is een reguliere basisschool en biedt onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. Voor het jonge kind van 2 t/m 4 jaar is geen voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) beschikbaar. 

Voorschoolse educatie een belangrijk onderdeel van het aanbod binnen de kinderopvang. Kober biedt in diverse plaatsen voorschoolse educatie aan. Inschrijven voor VVE gaat niet rechtstreeks, dit gaat uitsluitend via een indicatie van het consultatiebureau.

Meer over dit aanbod: VVE bij Kober

Terug naar boven