Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van je kind?
In de groep wordt gewerkt met 3 aanpakken om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de kinderen. We hebben de middengroep en de kinderen die meer of minder instructie nodig hebben. Om dit te organiseren gebruiken we het EDI model (expliciete directe instructiemodel). Op deze manier zorgen we ervoor dat alle kinderen de aandacht krijgen, die ze nodig hebben. Daarnaast onderzoeken we hoe we middels groepsdoorbrekend werken kinderen meer op maat les kunnen geven. Er is een uitdagend aanbod voor kinderen die de leerstof snel opnemen. Naast verdiepend aanbod in de groep krijgen zij nog een extra aanbod in de plusklas. Er zijn kinderen waarbij we de executieve functies (bv taakaanpak of planning) extra willen trainen. Door middel van het spelen van spellen, die speciaal hierop gericht zijn, wordt daaraan gewerkt
De school voert het beleid dat bij de overgang naar groep 2, 3, 5 en 7 de kinderen in een nieuwe groepssamenstelling geplaatst worden. Dit is goed voor de dynamiek binnen een jaargroep. Kinderen verbreden hun sociale context en leren hier flexibel mee omgaan. Dit gebeurt onder begeleiding van gespecialiseerde groepsanalisten van de school. De school behoudt het recht hiervan af te wijken, als er naar inzicht van school aanleiding toe is. Hierover zal de school tijdig met de ouders communiceren.
In groep 1 en 2 werken de kinderen in een unit. Daar komen verschillende activiteiten aan bod. De hele dag leren de kinderen van en met elkaar: ontdekken, spelen, ervaren, ontmoeten, bewegen, onenigheid oplossen, vallen en opstaan. Dagelijks wordt de spelontwikkeling gestimuleerd in de verschillende hoeken. Er wordt gewerkt met ontwikkelingsmateriaal en buiten gespeeld. Dagelijks worden in de kleine kring taal- en rekenactiviteiten aangeboden. Twee keer per week hebben de kinderen gymles.
In schooljaar 2024-2025 maken de leerlingen 941 lesgebonden uren.
Over de totale basisschoolperiode van 8 jaar moeten kinderen minimaal 7520 uur onderwijs hebben genoten.
Iedere groep voldoet aan de richtlijnen van ten minste 2 lesuren bewegingsonderwijs per week van de inspectie.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht is een samenvatting van het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en biedt een eerste richting.
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke interne deskundigheid: reken-en taalspecialist, specialist gedrag, specialist meer-en hoogbegaafdheid en de IB' er. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op externe deskundigheid. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal (basis)onderwijs. De Collegiale Consultatiegever (CC’er) vanuit het SBO vormt met zijn observaties/adviezen een belangrijke schakel in de zorg binnen de groepen. Wij maken verder gebruik van de experts vanuit het samenwerkingsverband en pre-begeleiding van cluster 2, 3 en 4.
Binnen onze school staat het ontwikkelen van goed onderwijs op het gebied van de basisvakken (rekenen en taal) hoog in het vaandel. Er wordt gewerkt met onderwijsassistenten die ondersteunen in de groep. Er wordt gewerkt met een duidelijke ondersteuningsstructuur met 2 intern begeleiders. Een vast onderdeel is het intern zorgteamoverleg. We werken structureel en preventief aan de sociale emotionele ontwikkeling en groepsdynamiek. Er is samenwerking met het RSV (regionaal samenwerkingsverband) en een goede afstemming met de gemeente (cjg).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We onderzoeken welke vorm van groepsdoorbrekend onderwijs op De Eerste Rith past om nog beter aan te sluiten op de ondersteuningsbehoefte van de kinderen.
Tussen de school en de pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf is regelmatig contact. We spreken hier van een warme overdracht, zodat we de ontwikkeling van de leerling zo onderbroken mogelijk laten doorlopen.