Kbs De Burchtgaarde

Stoutenburgstraat 26 4834 LP Breda

  • Schoolfoto van Kbs De Burchtgaarde
  • Schoolfoto van Kbs De Burchtgaarde
  • Lekker bewegen!
  • Bewegend leren helpt ons alles beter te onthouden en is ook nog leuk om te doen!
  • Schoolfoto van Kbs De Burchtgaarde

Het team

Toelichting van de school

Op de Burchtgaarde werken we in totaal met een team van 14 collega's. We zorgen samen voor de ontwikkelingen op de school waarin ons belangrijkste streven is; gelukkige leerlingen die blijven ontwikkelen.

De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt bij de leerkracht en de directe collega’s.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e (virtuele) school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld.

Mocht al het bovenstaande niet mogelijk en dus niet afdoende zijn, dan worden de ouders verzocht de eerstvolgende dag de kinderen thuis te houden. Dit is echter bij hoge uitzondering. Kinderen worden nooit op de dag zelf naar huis gestuurd.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken op onze school met een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat alle kinderen zijn ingedeeld in jaargroepen. Er zijn ook combinatieklassen, zoals bijvoorbeeld de kleutergroepen. Hierbij zitten de leerlingen van groep 1 samen in de klas met de leerlingen van groep 2. In de leerjaar overstijgende groepen, waar mogelijk, zal de groep regelmatig voor instructiemomenten worden opgesplitst. In alle groepen wordt er middels bewegend leren gewerkt en worden de methodes gevolgd. We hebben voor lezen, schrijven, rekenen, taal en spelling moderne up-to-date methodes. De technische vaardigheden in lezen, taal, schrijven en rekenen worden stap-voor-stap aangeboden. Dit vraagt differentiatie bij instructie en bij verwerking in basis-, herhalings-, en zinvolle verrijkingsstof. Onderwijs moet flexibel aansluiten bij het gemeten ontwikkelingsniveau en tempo van verschillende groepen kinderen. We zetten zeer regelmatig Chromebooks in bij verwerking van leerstof, maar ook om zaken op te zoeken of om werkstukken te maken. Kinderen groeien op in een digitale wereld en De Burchtgaarde draagt hier aan bij middels de juiste devices om in te zetten.
Het bewegend leren, de Energizer, de sport stimulering zowel binnen als buiten de schooltijden zijn een verrijking voor de leerlingen van de Burchtgaarde.

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd groep 1/2
Jonge kinderen leren door te doen. Zij willen het liefst direct handelend aan de slag met dingen die hun interesse wekken. Zoals in onze algemene visie beschreven zien wij elk kind als een uniek persoon met een eigen karakter, vaardigheden en groeimogelijkheden. Daarbij vinden wij het belangrijk om op zoek te gaan naar de ‘zone van naaste ontwikkeling’. Hier bedoelen wij mee dat het onderwijs aansluit bij de ontwikkelbehoefte van het kind. Om deze te vinden werken wij met een beredeneerd aanbod. Dit is een aanbod dat aansluit bij (bijna) alle kinderen op de Burchtgaarde. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich bevinden in een rijke leeromgeving. Kinderen leren door te spelen in bijvoorbeeld de huishoek, bouwhoek of met ontwikkelingsmateriaal.

Zicht op ontwikkeling
We volgen de ontwikkeling van kinderen door dagelijks te observeren tijdens de activiteiten. De bevindingen noteren we in de evaluatieplanner van de Kleuterrevolutie. Aan het einde van de periode noteren we de gegevens in ons observatiesysteem KIJK! Wij vinden het belangrijk om de algehele ontwikkeling van de kinderen goed bij te houden. Door het gebruik van ons observatiesysteem houden we niet alleen bij welke ontwikkelingen we waarnemen, maar zien we ook meteen welke volgende stap we kunnen bieden aan het kind. Aan de hand van de observaties krijgen de kinderen 2 keer per jaar ook een rapport, in januari en in juni.

Organisatie
Iedere dag starten wij de dag met de inloop. De kinderen werken met een eigen groepje doelgericht aan de klaargelegde activiteiten. Deze zijn gekoppeld vanuit de doelen uit de doelenplanner van de periode. Tijdens het werken wisselen we af met leerkrachtgestuurde activiteiten en vrij in te plannen activiteiten middels het digikeuzebord.

Spelend leren
Waarom vinden we spelend leren zo belangrijk? Tijdens spelend leren zijn de kinderen niet alleen bezig met de leerdoelen maar ook andere ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd. Tijdens spelend leren zijn de kinderen niet alleen bezig met de leerstof, ook andere ontwikkelingsgebieden worden ontwikkeld. Zo worden sociale vaardigheden ontwikkeld en gedragsvaardigheden die vallen onder de executieve functies. Om deze reden bieden we binnen onze kleutergroepen veel ruimte aan de spelinitiatieven en spelbehoeften van de kinderen en stimuleren we het spel middels spelbegeleiding. We maken bewuste keuzes bij het inrichten van onze hoeken en het aanbieden van materialen. Het spel moet altijd bijdragen aan de ontwikkeling. De kinderen spelen niet alleen in de hoeken maar we bieden ook ontwikkelingsmateriaal aan. Met deze materialen bieden we nieuwe vaardigheden aan of gebruiken we het juist voor het extra inoefenen van deze vaardigheden.  

Thematisch leren
Werken in thema's zorgt voor samenhang in de hoeken en activiteiten. Thematisch werken past bij de ontwikkelingsfase van een kleuter, waarbij alle zintuigen worden ingezet en een kleuter door betekenisvolle contexten de wereld steeds beter leert begrijpen. Bij thematisch werken zorgen de doelen voor de basis en dus niet het thema. Het thema is de aankleding en zorgt voor de invulling van het beredeneerd aanbod. Dit zorgt voor verbinding met passende inhouden van deze doelen in een betekenisvolle context. We vinden het belangrijk om vanuit doelen de activiteiten te bepalen.  


Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
TaalIn groep 3 speelt de methode Veilig Leren Lezen een belangrijke rol. Hiermee leren de kinderen letters, woorden en zinnen lezen. Er is daarbij veel ruimte voor de verschillende niveaus die bij kinderen kunnen ontstaan (differentiatie). Ook wordt er met Staal Spelling gewerkt. Vanaf groep 4 wordt er naast de methode Staal Spelling ook met Staal Taal gewerkt. De methode Staal richt zich op spelling, grammatica en woordenschat. Estafette wordt gebruikt voor technisch lezen. Estafette en Junior Einstein worden gebruikt voor begrijpend lezen. In alle groepen neemt het woordenschatonderwijs een prominente rol in. Dagelijks worden er nieuwe woorden aangeboden en/of geoefend. Ook (voor)lezen vinden wij heel belangrijk, er zijn allerlei activiteiten rond lezen, zoals de deelname aan de nationale voorleesweek en de Kinderboekenweek. Ook gaan we wekelijks met kinderen naar onze eigen schoolbibliotheek en zijn er voor kleuters mogelijkheden om deel te nemen aan de Voorlees Express.

Rekenen
Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met de nieuwerekenmethode Pluspunt. We werken met doelenplanners en bieden twee nieuwe rekendoelen per week aan. Er is aandacht voor getallen, hoofdrekenen en rekenbewerkingen zoals meten, tijd en geld.

Schrijven
Voor een goede schrijfontwikkeling wordt er vanaf groep 3 gewerkt met de methode Pennenstreken.

De zaakvakken
Voor de wereld oriënterende vakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek werken we met de methode Blink.

Verkeer
Het Brabants Veiligheidslabel (‘BVL-label’) wordt uitgereikt aan scholen die flink investeren in goed verkeersonderwijs, zowel in praktijk als in theorie. KBS de Burchtgaarde heeft het Bronzen BVL-label. Het BrabantsVerkeersveiligheidsLabel laat zien dat wij werken aan verkeersveiligheid, gezondheid, milieu en ouderbetrokkenheid. Ieder schooljaar wordt er extra aandacht besteed aan verkeer door middel van diverse activiteiten op onze school, waarbij alle kinderen actief met verkeer bezig zijn. Ook doet groep 7 elk jaar mee met het theoretische verkeersexamen en groep 8 aan het praktische verkeersexamen. Er wordt vanuit een doorgaande leerlijn in de groepen 1 t/m 8 met de nieuweverkeersmethode VVN van Veilig Verkeer Nederland gewerkt.

De expressieve vakken
Wij geven muzieklessen vanuit de methode 1,2,3, Zing! Er wordt veel waarde gehecht aan de creatieve vakken handvaardigheid, tekenen, muziek en drama. De school wil zich hierin nog verder ontwikkelen en werkt hierbij samen met Nieuwe Veste. Zij verzorgen creatieve workshops in de klas.

Bewegingsonderwijs
Bewegen vinden we belangrijk. Daarom hebben wij twee keer per week gymles waarvan één keer door een vakleerkrachtbewegingsonderwijs of een sportcoach.

Sociaal Emotioneel Leren
We werken in de groepen 1 t/m 8 met de methode Kanjertraining. We leren onze leerlingen kennis, inzicht en vaardigheden aan in het omgaan met zichzelf en de anderen om hen heen. We bevorderen de sociale veiligheid en willen dat iedereen zicht prettig voelt en zijn gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

  • Leerlingen hebben in de hele basisschoolperiode recht op minimaal 7.520 uur onderwijstijd. Daar moeten scholen zich aan houden.
  • Deze uren moeten worden besteed aan het geven van onderwijs.
  • De school bepaalt zelf hoe ze inzichtelijk maakt dat er voldoende tijd aan onderwijs wordt besteed.
  • De leraren stemmen de instructies en spelbegeleiding, opdrachten en onderwijstijd af op de behoeften van groepen en individuele leerlingen.
  • Er komen steeds meer methoden die vakken integreren zodat niet exact te achterhalen valt hoeveel tijd aan een bepaald vak besteed wordt.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Om de goede ondersteuning en begeleiding aan onze leerlingen te behouden en waar nodig of mogelijk te verbeteren gaan we het komende schooljaar aan de slag : 

  • Om alle kinderen met een ondersteuningsbehoefte te bedienen en meer vorm te geven aan inclusief onderwijs. Dat kan bijvoorbeeld voor kinderen met dyslexie middels remedial teaching (RT) in de groep of door een speciale leerkracht die daar voor ingezet wordt. Door kinderen met meer - en hoogbegaafdheid te laten deelnemen in de plusklas. Door taalzwakke kinderen extra woordenschat aan te leren via het Taalatelier in samenwerking tussen de intern begeleider (IB-er) en docenten van De Nieuwe Veste. 
  • Werken we met doelenplanners om zo goed zicht te houden in welke doelen al beheerst zijn en welke nog aandacht nodig hebben.
  • Tot slot willen we de (misschien wel verborgen) talenten van kinderen ontdekken en ontwikkelen. 


Overgaan en doubleren
In principe volgt een leerling ongeveer acht jaren onderwijs bij ons op school. Als alles goed verloopt, gaat het kind elk schooljaar verder naar een hoger leerjaar. Maar het kan voorkomen dat de ontwikkeling van een kind tijdelijk stagneert, of dat er oorzaken zijn waardoor het ontwikkelingstraject langzamer verloopt. Er wordt niet alleen naar de leerontwikkeling gekeken, maar ook naar de sociaal emotionele ontwikkeling. Om daar op in te spelen, kan het voorkomen dat de groepsleerkracht het advies geeft dat een kind een jaar langer in een bepaalde groep blijft. De uiteindelijke, door de groepsleerkracht, intern begeleider en directeur genomen beslissing, wordt altijd genomen in overleg met de ouders en bij voorkeur in de maand mei. In incidentele gevallen kunnen er omstandigheden zijn waardoor dit pas later definitief besloten wordt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie blijft dat plaatsing op de Burchtgaarde moet leiden tot optimale ontwikkelingskansen voor ieder kind. Op de Burchtgaarde werken we samen met verschillende zorgpartners (logopedie, fysiotherapie, CJG, Auris.)
We hebben structureel COT overleg waarin risico leerlingen worden besproken. Ook hebben we structureel overleg met de VVE voorziening in onze school. Onze ambitie is het vergroten van kansengelijkheid door actief samen te werken met kinderopvang, voor-en vroegschoolse educatie en andere belangrijke partners rondom de leefwereld van het kind en gezin. We onderzoeken de mogelijkheden van integrale vroeghulp. Dit met als doel om tijdig een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerling. Zodat wij de best passende interventies kunnen inzetten op verschillende ontwikkelgebieden; motoriek, spraak/taalontwikkeling, gedrag enz.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw heeft Kober een lokaal in gebruik als peuterspeelzaal gekoppeld aan VVE : De Druppeltjes.

Veel van deze peuters maken vervolgens de overstap naar onze school. Er wordt nauw samengewerkt tussen de peuters van Kober en de kleuters van onze school. De peutertjes worden o.a. betrokken bij gezamenlijke activiteiten, denk aan Sinterklaas, Kerst, Carnaval, Pasen en verkeersactiviteiten. Maar ook lekker samen buiten spelen. Daarnaast zijn er per schooljaar twee inloopochtenden voor alle peuters uit de omgeving om kennis te komen maken met de basisschool.

Terug naar boven