Kbs Jacinta

Viveslaan 3 4834 XV Breda

  • Robotica
  • Oefenen en leren
  • Doorzetten als het moeilijk is
  • Leren programmeren
  • Je eigen leervraag

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle leerkrachten maken een groepsplan dat gebaseerd is op de resultaten van de leerlingen op de Cito-toetsen, de methodegebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Hierin worden de onderwijsbehoeften per leerling opgenomen. Dit groepsplan wordt opgesteld voor een half jaar en de doelen zijn benoemd voor een moment halverwege en aan het einde van de groepsplan periode. De leerkracht legt vast op welke wijze hij/zij de tussenresultaten zal meten aan de hand van methodegebonden of niet-methodegebonden toetsen. Elke groepsplanperiode wordt afgesloten met de afname van de Cito-toetsen.

De leerkracht houdt bij de inrichting van de lessen rekening met welke onderwijsbehoeften een leerling heeft; heeft hij/zij een beknopte of juist een uitgebreide instructie nodig, heeft hij/zij een rustige plek in de klas nodig, een extra steuntje bij de uitvoering van de taak, de leerkracht geef dit een plek in het groepsplan, maar ook in de dagplanning van de groep. Tevens bepaalt de leerkracht op basis van de Cito-toetsen het leerstofaanbod voor de komende groepsplanperiode.

Door een grondige analyse van de behaalde resultaten en kennis van de leerlijnen weet de leerkracht op welke onderdelen de leerling extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft. Deze ondersteuning/ uitdaging kan in de klas of buiten de klas, in de Leerwinkel, plaatsvinden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 Schooladvies komt tot stand na goed overleg met ouders en de collega's uit unit 4. 

Het advies is gebaseerd op de schoolloopbaan.

- toets resultaten. 

- sociaal emotioneel welbevinden 

- executieve functies

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Mensen floreren alleen in een sociale context. Tegelijkertijd stelt die sociale omgeving eisen aan het individu. Je hebt allerlei vaardigheden nodig om je in de samenleving te kunnen handhaven, vriendjes te maken, iets te bereiken en later een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. 

Zelfvertrouwen: Wij bieden de leerlingen een beredeneerd aanbod, zodat zij zich competent voelen en zelfvertrouwen ontwikkelen.

Zelfkennis: We helpen de leerlingen met het ontwikkelen van de executieve vaardigheden, waarin zelfkennis een belangrijk element is. Dit is belangrijk bij het aangaan van relaties.

Zelfsturing: We bieden het kind een stuk eigenaarschap, zodat het autonomie heeft.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Zelfkennis
  • Zelfsturing

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers. Leerlingen bevragen wij elk jaar.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven